michaelth skrev:Vi pratade just om det på jobbet.. kostaterade att en verktygsvagn, med 6 uttag med kortare smidiga slangar.. vore bra för alla dom små maskiner man använder.. får nog bygga en dylik.. sen om man kunde få slangarna att inte trassla.. typ som hos tandläkaren.. 
Jag såg en arbetsvagn på en verkstads mässa i Tyskland för några år sedan , man hade den ute i verkstaden med trycklufts kopplingar och slangar. Det var Toyota som skulle införa den i alla sina verkstäder och var speciellt gjord för broms/däck arbete.
Mycket finurlig gjord, man koppla den till luft och el (ljus) från uttag i golvet vid lyften om jag kommer ihåg det rätt. Tryckluft till, muttermaskin, blåspistol slipmaskin och däcktryck, en maskin i varje hörn på vagnen. Vagnen var uppbyggd med ett "rör" i varje hörn där tryckluftsslangen fanns i form av en spiralslang, så det var lätt att stoppa tillbaka slang och maskin i hållaren.
Sen var den byggd så att du satte den under däcket/fälgen när du skruva av det från bilen, däcket blev i en hållare på vagnen, med ett pedaltryck snurra vagnen så att det avmonterade däcket hamna på baksidan av vagnen och du fick fram alla verktygen som du sen behövde för bromsarbete och när du sen skulle montera tillbaka fälgen var det ett pedaltryck och fälgen var i rätt höjd och plats, inga fälgar liggande på golvet osv...
sån skulle jag vilja ha om jag hade mycket sådant jobb..
Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.