1

Någon som har en bra ide om väggfäste till trycklufts anslutningen?
Finns det färdigt att köpa? Har inte hittat något i alla fall i mina sökningar.
Vill ha något bra (trevligt) och som håller och dessutom går att montera i stenvägg inte bara en vinklad plåtbit tänkte jag.
Tänkte använda 12 mm polyamidrör o pneumatiknipplar .

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

2

Slangvindor ska du ha om det är till verktyg. Minst 4 st, 1 i varje hörn!
Och en eller 2 på utsidan av garaget, ta en i köket av bara farten ICQ/ag

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3

Jodå Mogge, det blir en del luftuttag, det sitter 4 st på 2 pelarlyften, 3 vid arbetsbänken, 1 st vid svetsbordet, 1 st rulle vid porten in, 1 st vid uppställningsplatsen, 1 st rulle vid tvätt plattan utvändigt och så kommer det in tryckluft i snickeriet (framtiden).

Men hur gör jag fästet som skall sitta på väggen och som håller och inte rycks loss, ett kraftig fäste för kopplingen, snyggt och annorlunda, någon del från en bil tex. ;-)

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

4

Tag en vevstake lossa/släng överfallet.. skruva fast i en platta som sätts fast i väggen med 4 expanders tex.. sätt kopplingen i lilländan.  ICQ/ad

Man kan göra så.. men rätt.. tja fan vet

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Eller som farbror Barbro sa: Det finns inga genvägar till den perfekta verksta'n..eller hur var det nu igen... ICQ/ad

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

6

Slangvindor är himla bra!
Jag har en billig med 7 meter slang, från Jula eller om det var från Claes, och den funkar förvånansvärt bra. Passa på att sätt upp en sladdvinda för elkabel samridigt! Skruva upp en jordfelsbrytare intill! Kompressorn ställde jag i pannrummet som är ganska så ljudisolerat.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

michaelth skrev:

Tag en vevstake lossa/släng överfallet.. skruva fast i en platta som sätts fast i väggen med 4 expanders tex.. sätt kopplingen i lilländan.  ICQ/ad

Man kan göra så.. men rätt.. tja fan vet

Allt är rätt... och inga genvägar..  bra michaelth, har tänkt på detta förslag, ligger lite vevstakar o skräpar, vi får se. Men det är just denna typ av förslag som jag tycker om, det skall inte synas förrän man läger märke till det.

Slangvindor, jo jag har ett par stycken som kommer upp lite där de kan sitta utan att vara i vägen, annars kommer jag nog att jobba en del med spriralslang även om jag vet att de tar luft, men jag skall försöka i denna verkstad.

Helt Ny elcentral kom in i verkstaden i förra veckan, nya kablar och uttag överallt och framförallt en massa ljus i taket, så nu känns det roligt att vara i verkstaden när man ser och inte snubblar på alla golvliggande kablar.. Jag har också kopplat in två huvud-strömbrytare, en som tar (nästan) all ljus och 230 eluttag (inte batteriladdaren) och en som tar alla kraftuttag och liften, så att inga maskiner står med ström när jag inte är i verkstaden.

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

8

Det där med att spiralslang tar luft, var kommer det ifrån?
Normalt borde det ju vara slanglängd och dimension som bestämmer flödesmotståndet, inte om det går i sprial (en slangvinda är ju också en massa spiral fast på rulle).
Är det möjligen så att de sprialslangar som säljs egentligen är för trånga diametermässigt och fått dåligt ryckte pga. det?

Undrande.
Håkan F

1970 1300 i delar sedan 1992....

9

Smashweld skrev:

Det där med att spiralslang tar luft, var kommer det ifrån?
Normalt borde det ju vara slanglängd och dimension som bestämmer flödesmotståndet, inte om det går i sprial (en slangvinda är ju också en massa spiral fast på rulle).
Är det möjligen så att de sprialslangar som säljs egentligen är för trånga diametermässigt och fått dåligt ryckte pga. det?

Undrande.
Håkan F

Vad mår du själv bäst av, vanligt tåg eller bergådalbana med looping.
Alla krökar ger tryckfall.
Sen ger det mer eller mindre tryckfall förståss.
Men märkbart när man ska ta bort fastrostade hjulmuttrar på en traktor, sist skruvade jag fast mutterknackaren direkt i en 20liters tank för att få bort hjulmuttrarna ICQ/af  ICQ/af

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

10

rör/slang dimensionen är det enda som har betydelse. du kan köra luften i spiral en mil om du bara har kapacitet i kompressorn för det. snarare den trånga diametern som gör det klent. man ska alltid sträva efter så fritt flöde som möjligt fram till verktyg.

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

11

Jag kommer att använda 4 meters spiralslang med 8 mm invändig diameter (från Swedol). i övrigt är det 12 mm invändig diameter på rören i verkstaden och jag har en koppling så att jag kan koppla på tjock slang direkt på kompressorn vid behov.

Sen vet jag inte var jag hört om tryckfall i spiralslang, men en gammal kollega sa det också till mig. Men det handlar nog om för klena slangar i verkstäder och många användare.

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

12 Senaste redigerad av Porschebuss (2014-11-16 17:27:50)

Det blev en gammal vevstake som fick sitt fortsatta liv som en vägghållare till tryckluften. skall invänta lite rör i veckan och några kopplingar, sen skall den monteras i veckan/helgen som kommer.

tack Michaelth än en gång för inspirationen

http://i512.photobucket.com/albums/t324/Filipp9146gt/saker002_zps41eec2a8.jpg

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

13

ICQ/ag fanken nu blir jag ju sugen att kopiera den ideen ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14

Och vips blev gamla vevstakar hårdvaluta  Default/lol

verktygsboden har fördelningsblock till tre slanguttag. så behöver man inte ha så många uttag.
exempelvis om man svetsar rost och använder olika maskiner för slipning. Man använder ju samma lufttryck, oljesmörjning mm till samtliga maskiner. Jag har en slang till mitt vertygsbord, hatar verktygen på golvet bland skiten som blir vid rostlagning. På bordet sitter den sista vattenavskiljare/tryckställare/dimsmörjare samt en trikoppling. Behöver inga långa slangar för att nå dit jag vill på det sättet. samt behöver inte byta maskiner hela tiden på slangen.
Lat, javisst. ICQ/af

15

Vi pratade just om det på jobbet.. kostaterade att en verktygsvagn, med 6 uttag med kortare smidiga slangar.. vore bra för alla dom små maskiner man använder.. får nog bygga en dylik.. sen om man kunde få slangarna att inte trassla.. typ som hos tandläkaren..  ICQ/af

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

16

Skall se i helgen nu om jag får monterat mitt uttag, jag har i alla fall alla delarna nu till den. Foto kommer. Får ta och kolla upp vad det är för fördelningsblock på verktygsboden, mycket intressant. Jag köpt 2 block från Cejn och satte på lyften i alla fall och håller på att tillverka någon typ av block till arbetsbänken som kommer att sitta i framkant på bänken så att man slipper slangen och ligga över det man arbetar med.

Vi får se vad det blir, skall se om jag kan använda några gamla kolvar till det med tanke på att jag skall fälla in det i framkant, helgen får utvisa det :-)

Post's attachments

cejn_multilink.jpg, 27.33 kb, 236 x 139
cejn_multilink.jpg 27.33 kb, 310 downloads since 2014-11-21 

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

17

michaelth skrev:

Vi pratade just om det på jobbet.. kostaterade att en verktygsvagn, med 6 uttag med kortare smidiga slangar.. vore bra för alla dom små maskiner man använder.. får nog bygga en dylik.. sen om man kunde få slangarna att inte trassla.. typ som hos tandläkaren..  ICQ/af

Jag såg en arbetsvagn på en verkstads mässa i Tyskland för några år sedan , man hade den ute i verkstaden med trycklufts kopplingar och slangar. Det var Toyota som skulle införa den i alla sina verkstäder och var speciellt gjord för broms/däck arbete.

Mycket finurlig gjord, man koppla den till luft och el (ljus) från uttag i golvet vid lyften om jag kommer ihåg det rätt. Tryckluft till, muttermaskin, blåspistol slipmaskin och däcktryck, en maskin i varje hörn på vagnen. Vagnen var uppbyggd med ett "rör" i varje hörn där tryckluftsslangen fanns i form av en spiralslang, så det var lätt att stoppa tillbaka slang och maskin i hållaren.

Sen var den byggd så att du satte den under däcket/fälgen när du skruva av det från bilen, däcket blev i en hållare på vagnen, med ett pedaltryck snurra vagnen så att det avmonterade däcket hamna på baksidan av vagnen och du fick fram alla verktygen som du sen behövde för bromsarbete och när du sen skulle montera tillbaka fälgen var det ett pedaltryck och fälgen var i rätt höjd och plats, inga fälgar liggande på golvet osv...

sån skulle jag vilja ha om jag hade mycket sådant jobb..

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

18

Vilken typ var kopplingen?? som på bild?? heter?? pris??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

19

michaelth skrev:

Vilken typ var kopplingen?? som på bild?? heter?? pris??

Jo det var sådana som på bilden, men med 2 uttag bara som jag montera på varje sida av lyften, jag väntade i sex år innan jag köpte dem och jag har försökt glömma att jag betalade nästan 1000:-/st

Cejn Multi-Link heter de

Denna sida finns det sådana på
http://www.cejn.se/Produkter/Tryckluft/ … nk-system/

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

20

Bra skit kostar... så är det bara.. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

21

Då blev det kopplat tryckluft i verkstaden, 7 kopplingar och 40 meter slang. Skall fälla in 2 st uttag i arbetsbänken också men måste göra fäste för detta först av något roligt kanske. Sen kommer ytterligare kopplingar och slang i södra delen av verkstaden (10 x 16 meter) som är en uppställningsplats, men det blir senare. Blev mycket bra och underbart att slippa alla tryckluftslangar på golvet.

Alltid roligt att göra i ordning i verkstaden, som man säger, bra verktyg och lokaler gör halva jobbet.

Såhär blev infästningen av 2 uttag, med hjälp av vevstaken o överfall
http://i512.photobucket.com/albums/t324/Filipp9146gt/tryckluft001_zps4c083e46.jpg

Detta är på lyften med två svängbara uttag och med en tryckmätare, uttagen är 25 meter från kompressorn
http://i512.photobucket.com/albums/t324/Filipp9146gt/tryckluft002_zpsdc2a44c4.jpg

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

22

Fortsätter med min tråd på tryckluft

Jag har en del tryckluftmaskiner, allt från poler, slip, kap, fil, mutterknackare, skruvdragare osv...
dessa ligger i dagsläget i några plåtlådor, men jag vill sätta upp dem på verktygstavlan/väggen så man får lite överblick vilka maskiner man har.

Så frågan är egentligen, hur sätter man upp dem?
Jag har sett någon som satt upp hon-kopplingar till tryckluften och satt maskinerna i detta, men att betala 100:-st för detta vill jag inte göra och att svetsa upp skruvar som jag också sett och sätta maskinerna på detta tycker jag känns fel då jag är rädd att slita invändigt på nippeln. Så egentligen är det väl bara att göra en platta och där bocka o svetsa på lite rundjärn så att det passar till maskinen..

Vad tycker expertpanelen? eller hur förvarar ni maskinerna

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

23

Gör en hylla av galler som du lägger maskinerna på, gallret låter den fina skiten passera.. Jag har funderat mycket på detta med att sätta maskiner i kopplingen, men en tung mutterknackare känns dumt att ställa i kopplingen.. Småmaskiner håller det säkert för.men då är frågan vill man att oljan skall rinna ut?. Men min erfarenhet är, att man skaffar fler och fler maskiner.. Och då kanske man enkelt vill byta plats, därför faller personliga fästen för dom olika maskinerna bort hos mig.
Kiss : keep it simple stupid.. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

24 Senaste redigerad av Porschebuss (2015-01-15 13:18:03)

Håller med dig Michael, jag har också funderat på det där med tunga maskiner och att maskinparken växer hela tiden, så det var egentligen därför jag vill bringa ordning på maskinerna, så att man ser vad man har, Höll på att köpa en liten polermaskin till lampglas på moderna bilar häromdagen, som tur var köpte jag ingen, jag hade redan en hel väska som jag köpt för 2 år sedan.

Skall fundera och titta i verkstaden, en trådhylla vore kanske inte så dumt, tack

Andra som har andra eller liknande erfarenheter?

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

25

Måste nog sticka ut hakan och påstå att avpassade hållare inte är så dumt..dock kan man utföra dem så att man kan flytta dem lätt på verktygstavlor om man tycker det blev felplacerat,man kan ALDRIG ha för många verktygstavlor.. Default/hmm

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..