1 Senaste redigerad av mettis (2014-10-13 21:49:32)

Tips att förbereda sig....istället för slägga och annat våld (?)
Jag har ju själv köpt bil där t o m alla 4 hjulen "suttit fast"....Winch eller Span-set.. och sedan släpat upp bilen på trailer.

Bromsbelägg (och föralldel även kopplingslamell) "rostar ihop" vid utomhusförvaring när spelet är litet.

Jag gjorde denna häromdagen, för att kunna dra runt bromstrumman och komma åt justerings tandhjulet inuti.
Går det inte att rubba detta, kan man ju slå av justerskruven.... För att få rull på fordonet ! (lika gärna som senare i garaget ?)

http://i.imgur.com/tRetqvT.jpg

http://i.imgur.com/ScwGOZ1.jpg

http://i.imgur.com/2vJ7neK.jpg

Ett annat tips angående kopplingslamell som "klibbat fast" (ej frikopplar) har jag från min (vw-rally) kamrat Evert Harrström;
-Hissa upp drivhjulen, starta motorn och varmkör så tomgången funkar, sätt ett träskaft el dyl som trycker ned kopplingspedalen och låt sedan bilen stå igång med växel i. Den "ryckiga" tomgången gör att lamellen "slås loss" efter någon kvart (?)

Detta har funkat för mig ! -)

2

Ser ju bra ut! men en bubbla med skärmar monterade i skogen, då får nog inte det där röret plats ICQ/ab

NewfieldVW
1972 Bay buss

3

redbanana skrev:

Ser ju bra ut! men en bubbla med skärmar monterade i skogen, då får nog inte det där röret plats ICQ/ab

Blir nog lite svårt att försöka klämma in det i hjulhuset på en buss också ICQ/ad

Typ 2 Buss -72 Renovering pågår

4

Hur långt är det från bromstrumma ut till skärmkant på bubbla resp buss? Mitt ögonmått vill tro att det funkar...

Ut och mäta gubbar! Själv har jag ingen bil att mäta på  ICQ/af

5

Hur "långt ut" man vill svetsa röret att "dra i", avgör man ju själv. (I mitt fall längden på fyrkantsrören, tyckte detta var lagom för mitt behov..)

Det gör även att göra liknande "verktyg" där hjulet kan sitta kvar, bara se till att fästjärnen går fritt samt köpa längre hjulbult (på någon däckverkstad ? M 12 x (1,25 ?)