Tips att förbereda sig....istället för slägga och annat våld (?)
Jag har ju själv köpt bil där t o m alla 4 hjulen "suttit fast"....Winch eller Span-set.. och sedan släpat upp bilen på trailer.
Bromsbelägg (och föralldel även kopplingslamell) "rostar ihop" vid utomhusförvaring när spelet är litet.
Jag gjorde denna häromdagen, för att kunna dra runt bromstrumman och komma åt justerings tandhjulet inuti.
Går det inte att rubba detta, kan man ju slå av justerskruven.... För att få rull på fordonet ! (lika gärna som senare i garaget ?)



Ett annat tips angående kopplingslamell som "klibbat fast" (ej frikopplar) har jag från min (vw-rally) kamrat Evert Harrström;
-Hissa upp drivhjulen, starta motorn och varmkör så tomgången funkar, sätt ett träskaft el dyl som trycker ned kopplingspedalen och låt sedan bilen stå igång med växel i. Den "ryckiga" tomgången gör att lamellen "slås loss" efter någon kvart (?)
Detta har funkat för mig ! -)



