1

Jag har gått och grunnat på det här en längre tid nu, varför heter det "enkelhytt" och "dubbelhytt"? Det är ju totalt missledande! Det får ju en att tro att dubbelhytten skulle vara så mycket bättre än enkelhytten med det mer positivt klingande ordet "dubbel". Tja, till och med DUBBELT så bra!  Default/yikes  Jag skulle gärna se att det hette "halvflak" eller "helflak", så att man verkligen förstod vad det var frågan om. Tycker vi inför det här på forumet nu, får jag något medhåll?  ICQ/ad

Såg ett par personer lyfta på en soffa på deras halvflakspickup och den pekade ju såklart i vädret för den stod lutad trafikosäkert mot baklämmen eftersom den inte fick plats, hade man kompromissat bort baksätet i hytten hade man haft ett flak som kunde härbärgera soffan ordentligt. Halflaksmodellen är ju inte mer än en stor kombi, hur många sopsäckar rymmer en sån? Kan ju knappast vara mer än 20-30 st om de inte väger för mycket och man staplar dem i lager.

Okej, ett baksäte, då får man med morsan, de jobbiga halvkusinerna eller annat löst pack man inte vill ha att styra över musikvalet. Dagarna man åkte på roadtrip med polarna är svunna, så vad ska man då med massa sittplatser till?

Inte ens utseendemässigt kan en halvflaksmodell hämta sig mot en riktig pickup, det ser ju bara konstigt ut, som om man sammanfogat två olika bussar!  ICQ/ad

Och om inte det argumentet övertygar, titta på proffsen, hur många lastbilar med baksäte ser ni på vägarna? Det är i princip bara brandkåren som har det och vägassistans av någon förunderlig anledning.

Så nu har jag satt mig själv i skiten, argumentera emot, eller håll med, men för all del, dela med er av ert dravel!  ICQ/ab

(Observera de glada gubbarna och allt vad de innebär)

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

ÄNTLIGEN!  ICQ/ag
Har aldrig förstått varför man ska ha en jättestor papperskorg bakom framsoffan...för det är det enda "dubbellhytten" blir!  ICQ/ae  Och om man ska vara ett gäng som åker så tar man väl bussen??   ICQ/af

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

3

ni är bara avundsjuka!  ICQ/af

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

4

Konstigare = bättre enligt mig. Hade gärna haft en sideloader, blir inte skummare än så.

http://www.dropgates.com/specialmods/image01.jpg
http://www.dropgates.com/specialmods/image03.jpg
Bay:
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/304670.jpg

Dubbelhytt är en kompromiss, och lite skum = rolig som hobbybil

// Morgan
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV

5

Jag tycker att en splitt pickup borde heta : splitt+pickis=splittis ICQ/ag

Typ 1 59:a     Typ 3 Notchback 65:a

If it ain't broke, don't fix it!

6

ozeo skrev:

ni är bara avundsjuka!  ICQ/af

Kunde inte sagt det bättre själv  ICQ/af  ICQ/af 

Barndoor51 skrev:

ÄNTLIGEN!  ICQ/ag
Har aldrig förstått varför man ska ha en jättestor papperskorg bakom framsoffan...för det är det enda "dubbellhytten" blir!  ICQ/ae  Och om man ska vara ett gäng som åker så tar man väl bussen??   ICQ/af

*host host* har inte herrn en Binz.....  ICQ/ae

7

Benke du är så tröttsam....  ICQ/ae

Enkelhet är för enkla människor och dubbelhytt för de som är dubbelt så bra.  ICQ/ag

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

8

Japp, jag är en enkel männska ja! Inga krångligheter alls  ICQ/ae

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

9

Jag håller med...!! ICQ/ab istället för EH & DH så borde Helflak isåfall förkortas "HF" och Halvflak förkortas "HF".

Skit smidigt  ICQ/af

10

Ungefär samma diskussion som när pilsnerflaskan är halvfull, eller halvtom.. ICQ/ad
Eller om psykopaten saknar social kompetens, eller om hen har asocial inkompetens... Eller hur det nu blir... ICQ/ad
Varför syssla med neologism, alltså skapa nya ord, en "halvbuss" kan det vara detsamma som en pickis med halvflak?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

11

Tja jag för min del tycker en Dh (Halvflak) är en lösning som gör att både kära frun ICQ/ag  och mina STORA hundar kan åka med.. och behöver jag transportera mycket, har jag ett litet Och ett stort släp .. ICQ/af
så därför tänker jag bygga mig en dylik farkost ICQ/ae

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12

Jag håller med, enkelhytt är mycket fränare o mer praktiskt. precis som en 1303 är mycket fränare och mer praktiskt än en splitbubbla. soltak och suflett är ju också opraktiskt och dumt jämfört med plåttak. framförallt är ju helt nya bilar mycket skönare att åka i än rosthögar från förr. taxi är väl ockå ännu bekvämare än egen bil? limosin har jag sett det fina folket glider runt i, kan man ju va full samtidigt också, jättepraktiskt.... ICQ/ad

13

Vi kanske ska börja kalla "dubbelhyttarna" för Skvaders eller Skvadrar, för dom liknar ju de gamla skvadrarna lite, eller??

Post's attachments

Skvader.Bedford.Bengt H.jpg, 134.91 kb, 828 x 550
Skvader.Bedford.Bengt H.jpg 134.91 kb, 182 downloads since 2014-09-29 

Never pick a fight with an ugly person, they`ve got nothing to lose

14

Ett halvflak (HF) med nuvarande namn är ju dessutom inte ett halvt flak av en enkelhytt (HF) utan mer tvåtredjedelsflak (2/3F) Och dessutom så förutsätter ju namnet helflak (HF) att alla vet vad ett helflak (HF) är.. i jämförelse med en en normalstor lastbil som numera delar namn dubbelhytt med alla andra bilar/lastbilar med dubbla sätesrader ( jämförelsevis double cab i US t.ex. ) av typ modern Scania så är ju en VW Bay EH kanske en åttondel och bör då i den skalan heta Bay (1/8F) och en DH blir då en Bay (9/16F) eller..? 

Men vad vet jag jag..jag kanske borde åka taxi med Tobias J och hålla tyst..  ICQ/ab

You´ll never know...

15

Det tycker absolut du ska göra då kunde vi dela på ett flak bärs, (ett halvflak var) och diskutera om det inte ändå är så att våra fordon byggda enligt DIN borde klassar in med metriska mått vilket ger att en bay eh blir bay 0,125F och bay dh blir bay 0.5625F, fast här får vi inte glömma bort att splitarna är ca 10cm kortare vilket ger att det enda vettiga namnet på en split dh blir:
split (bay o.5625F) -100mm +/-5mm. ICQ/ad

16

Du Tobias J och ett HF helflak i en taxi vore ju det allra bästa  Default/lol  Default/lol

Never pick a fight with an ugly person, they`ve got nothing to lose

17

Alander skrev:

Jag håller med...!! ICQ/ab istället för EH & DH så borde Helflak isåfall förkortas "HF" och Halvflak förkortas "HF".

Skit smidigt  ICQ/af

Haha, garvade läppen av mig, det var länge sen! Ska vi redan nu instifta begreppet "fullflak" som korrekt benämning, så blir det FF och HF istället? Eller var det inte lika roligt?  ICQ/ad

Fast de som invänder mot att HF-flaket inte är riktigt hälften av FF-flaket (vilket jag faktiskt räknade med) och därför inte bör ha epitetet halv, borde ju rimligtvis med samma logik invända just mot att en HF-hytt inte riktigt är dubbelt så stor som en FF-hytt. Vore den det skulle vi ju ha ratt och pedaler i andra sätesraden också, eller hur?  ICQ/ab

Michaelth: Vi åkte tre pers och en jycke i min fullflaka "splittis" för ett par år sedan och det gick utmärkt. Kanske inget man företar på en längre tur dock, men jag ser inget problem i att åka iaf två pers och en jycke i en FF. Tjejen är noggrann med att doggen ska sitta fast dock och sådan sele har hon inte skaffat än, så länge får han åka i bur i en...  ICQ/ad fransk bil. När han vid ett tillfälle fick åka med en kortare stund i min modernare transporter hoppade han direkt upp i husses knä vid ratten, det var lite svårt för valpen att förstå att han är för stor för att sitta i knä och var han skulle sitta när han helt plötsligt fick vara med i högsätet. Däremot syntes ingen av den tvekan som annars är alltför uppenbar när han ska åka i bur. Min slutsats är att hundar, instinktivt gillar att åka folkabuss och även FF-modellen.  ICQ/ad

Och när vi ändå är inne på ämnet "pickuper", hur låg kan man ha sin pickup och ändå kunna lasta den med en ledstaplare? Stödbenen bygger litegrann, vilket ju måste tas hänsyn till. Eller har alla depåer motviktstruckar nuförtiden?

Ledbuss borde för övrigt heta dubbelbuss enligt rådande namngivningsnorm, eller?  ICQ/ab

18

Eller så har man en av varje så slipper man fundera... ICQ/ad

Buy the ticket, take the ride... - HST

19

Om man blir full av ett halvflak, finns det egentligen ingen mening med ett fullflak.
Speciellt inte om det är ett fulflak - i annat fall kan man behålla ett halvflak på flaket (oavsett storlek) för senare bruk, eller i bruksisen.

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

20

Hmm mycket riktigt, har noterat att mitt fullflak, ofta blir "fullt på flaket", tyvärr alldeles för sällan på just öl, men att använda flaket som förvaring är ju också ett alternativ. Ännu en anledning att inte kompromissa! ICQ/ab

Att dricka "fulflak" faller bort. Jag ser på min ungdom, med idel pimplande av fulöl, med begeistring. Idag klarar jag knappt av att dricka en vanlig Mariestads, medan jag kan blicka bakåt på en konsumtion bestånde av övervägande av mindre-än-10kr-öl. Som någon skrev; "Ursch!".

Men för att återgå till ämnet, så är just en back, väldigt bra att ha på sitt flak, för att förvara livsmedel och öl i under transport. På så vis slipper man risken att påsar kasar runt och att något välter. Jag har idag, en brödback, en Ica-korg och en posten-back funna på diverse oväntade ställen, som "prylfack" i bagaget. Vad har ni?

21

Vad jag inte riktigt kan förstå är varför vi svenskar skall ha egna hittepå uttryck för dessa vagnar?
Är det bara för att röra till det?

VW's egen beteckning på DH'n var Pritschenwagen mit doppelkabine.

Näe jag begriper fasen inte. ICQ/ao

22

Reine skrev:

Vad jag inte riktigt kan förstå är varför vi svenskar skall ha egna hittepå uttryck för dessa vagnar?

Dubbelhytt är väl ändå väldigt nära doppelkabine?
Fattar inte varför alla vill kalla dom halvflak och helfalk.
Enkelhytt betyder ju att det är en hytt med en sätesrad.
Dubbelhytt att det finns två sätesrader.

Typ 2 Buss -72 Renovering pågår

23

wallberg skrev:
Reine skrev:

Dubbelhytt är väl ändå väldigt nära doppelkabine?
Fattar inte varför alla vill kalla dom halvflak och helfalk.
Enkelhytt betyder ju att det är en hytt med en sätesrad.
Dubbelhytt att det finns två sätesrader.

PRECIS!!!  ICQ/ab

24 Senaste redigerad av Edström (2014-10-01 13:16:37)

Nu ska vi inte generalisera utan hålla oss till fakta...

Skiljer ju på dubbelhyttar som har två framstolar alternativt stol och soffa fram!
Soffa och förarstol fram ger ju dubbelhytt dvs dubbelt så många sittplatser.

En dubbelhytt med bara förarstol och passagerarstol fram kallas alltid 2&1/2 hytt  ICQ/ag

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

25

Men hur är det fanns det dubbelhytter med walk true? Jag trodde... Att det bara fanns med en skiljevägg..
Tänkte mig nämligen göra en wt ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(