1

Hej!
En kompis kom förbi med en 1303s från 1973.
Hans renoverade förgasare läcker vid den nedre spjällaxeln, gasspjället.
Ibland droppar det ganska mycket där, ibland nästan ingenting alls.
De gånger det läckt mycket har motorn varit svårstartad.

Teorier?

Jag har en, men den är kanske litet ologisk:
Nålventilen i flottörhuset är visserligen ny, men med ovetenskapligt "blåstest" känns den inte helt tät när den skall vara stängd.

Beroende på hur motorn stannar, eller snarare i vilket läge membranet i bränslepumpen hamnar när motorn stannat, kanske det kan bli tryck upp till förgasaren, som via otät nålventil trycker ut bensin vid nedre spjällaxeln... Kan det vara en hållbar teori?

Han fick iallafall låna en förgasare av mig, och jag skall ta ta mig en titt på den läckande förgasaren, jag kan känna ett litet glapp i båda spjällaxlarna...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

2

Din teori angående nålventilen verkar logisk..

3

Teorin ang. bränsle pumpen då? Kan det bli ett kvarstående bränsletryck efter det att motorn stängts av?

4

Hur är den "renoverad"?
Är det nya bussningar vid spjällaxeln brukar det inte läcka (om inte renoveringen är dåligt utförd), är det glapp vid spjällaxeln är den inte renoverad.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Min 34a fugge hade jag samma problem med, problemet var då att den flöda över.

Hade bilen stått ett tag starta den hur lätt som helst.
Starta man lät den gå några minuter och stängde av så svämma det över redigt i fuggen, vid start direkt på det så är det ju överflöd på bränsle och full gas fick ges för att hosta igång igen.

Löste detta med ny nålventil ( misab på ringön ) samt en tryckregulator från filterking.

Manometern på tryckregulatorn visar att trycket på 0.18 kvarstår en bra stund efter att motorn stängts av.
Så ja trycket ligger kvar en stund.

// Robin

6

Ok.
Jag vet inte hur den är renoverad, troligtvis är bara packningar och membran bytta, liksom nålventil. Subjektivt vid första bedömningen känns det som om det var glapp i spjällaxeln.
Jag har själv upptäckt att nya nålventiler som medföljer i renoveringsatserna inte alltid är så bra. Så den gamla originalventilen har ibland fått sättas tillbaka.
Jag har också "slipat in" en ny nålventil en gång, genom att spänna fast stiftet i chucken på en dremel och köra den några sekunder... Det funkade, men är kanske inte så rekommendabelt.

7

Ja eftersom det är ett så vanligt fel med läckande spjällaxlar borde ett bussningskit tagits fram vid det här laget. Såvitt jag vet fanns det inte (i Sverige iaf) på tiden när jag undersökte detta. Vet inte om det är vad som får bukt på 34ans förhatliga flatspot men det är väl det enda man komplettera en renoveringssats med?

Och om någon sitter på en snygg liten "how to" på hur man byter dessa, vore det ju himla förnämligt. Annars har du ett uppdrag där Björn J!  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

8

I grannens modelljärnvägsrum står det en liten fin Emco-svarv... Och jag har en stång i någon ädel mässingslegering...  Kanske man skulle tillverka sådana där bussningar då...
Men å andra sidan har jag förgasare så att jag klarar mig livet ut.
Jag kan tänka mig att det inte är helt lätt att få ur de gamla bussningarna heller....