Hej!
En kompis kom förbi med en 1303s från 1973.
Hans renoverade förgasare läcker vid den nedre spjällaxeln, gasspjället.
Ibland droppar det ganska mycket där, ibland nästan ingenting alls.
De gånger det läckt mycket har motorn varit svårstartad.
Teorier?
Jag har en, men den är kanske litet ologisk:
Nålventilen i flottörhuset är visserligen ny, men med ovetenskapligt "blåstest" känns den inte helt tät när den skall vara stängd.
Beroende på hur motorn stannar, eller snarare i vilket läge membranet i bränslepumpen hamnar när motorn stannat, kanske det kan bli tryck upp till förgasaren, som via otät nålventil trycker ut bensin vid nedre spjällaxeln... Kan det vara en hållbar teori?
Han fick iallafall låna en förgasare av mig, och jag skall ta ta mig en titt på den läckande förgasaren, jag kan känna ett litet glapp i båda spjällaxlarna...

