1 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-09-26 11:21:31)

Vilken av dessa kamaxlar tycker ni man skall använda till en gatmotor
Scat c35 Scat 45(väldigt lik fk-8)  Gene berg 310  engle fk 87
Det kan vara kul å höra era åsikter på samma sak
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw/DSCN1056.jpg
(http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15620&p=4 )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

2 Senaste redigerad av C.Frisk (2014-09-26 13:33:39)

FK-8 har jag använt med väldigt gott resultat i en gatmotor (ida48, cb044 ovalport 44*37 samt ~9:1 i komp)bromsad till 153 hk.Lugn och fin på tomgång med ett bra drag genom hela registret.

Har använt c35 också men i en helt felaktig kombo så det blir ingen bra recension  ICQ/ab

Varför du ska använda vilken kam är dock inte jag rätt person att svara på.
Misstänker starkt att du redan bestämt dig men det är alltid bra/upplysande med sådana här disskusioner för oss som fortfarande försöker lära oss  ICQ/ab

3

Jag kör C35 i min 1679cc med Roundport 044 40*35, 1.25 vippor, ca 9 i komp och IDF 40... tycker de funkar fint. Men jag har noll att jämföra med...  matar på fint från 2000 varv iaf Default/smile

C35 är väl rätt lik W110 och den är de ju många som tycker är skit?

4

C.Frisk skrev:

FK-8 har jag använt med väldigt gott resultat i en gatmotor (ida48, cb044 ovalport 44*37 samt ~9:1 i komp)bromsad till 153 hk.Lugn och fin på tomgång med ett bra drag genom hela registret.

Har använt c35 också men i en helt felaktig kombo så det blir ingen bra recension  ICQ/ab

Varför du ska använda vilken kam är dock inte jag rätt person att svara på.
Misstänker starkt att du redan bestämt dig men det är alltid bra/upplysande med sådana här disskusioner för oss som fortfarande försöker lära oss  ICQ/ab

Du har så rätt Mr Frisk 

Jag ville ha igång en diskussion  om detta ämne
För man stoppar in så jäkla vassa kamaxlar så bilen går inte som man tänkt sig  ( man har oxå gjort detta misstag  ICQ/ac )
Var inne på FBs Bw och blev lite fundersam på tänket om kamaxlar  ihop med kompet på maskin
När man kör i data programet med olika kamaxlar så kan det bli väldigt mycket knas  på samma motor kombi
Ett exp  Att man kör med en w120  och friktonen ökar som fan (så man tappar 5-10hk) eller att det är 50mm förlångt avgasrör(primär)(15-20 hk)
Mr Icka
I mitt tycke är C35an är en bättre kam än W120  men den sliter oxå på lyftar hålen 
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

5 Senaste redigerad av Silverbug (2014-09-26 18:58:36)

Är ju såklart tycke och smak på motorkaraktär men kanske också blir fel kombination. Vissa vill exempelvis ha bra bottendrag och kör ändå med 300 -graders kam i bussen ICQ/ad . Vad som anses funka bra, skiljer rejält mellan personer..

Sedan handlar det självklart om att plocka ihop delar som lirar ihop. Det går ju att använda egna/andras erfarenheter, eller ta reda på flöden mm och göra kvalificerade gissningar med datasimuleringar  ICQ/ab .

Men som svar på ursprungsfrågan så skulle jag förutsättningslöst välja C35:an, kanske flytta fram den 4 vevaxelgrader.

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

6

Varför talar man aldrig om kammens durationer i såna här diskussioner? Som jag förstått är lyft och duration det enda som karaktäriserar de olika kammarna, eller har jag missat något? Är inte två grader mer två grader mer, eller vad är det jag inte fattat? Ni nämner alltid kammarna vid modellbeteckning och det blir ju himla svårt för en oinsatt (men intresserad) att relatera till. Visst kan man googla, men det är lite som att snacka om telefonräkningar utan att referera till taxan.

Ta inte detta som gnäll, jag är ärligt nyfiken på detta, det ter sig så självklart att man ska kunna alla tillverkares olika modellserier!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

7

Om jag säger så här kanske det är lite lättare  under 290 grader på en liten motor är det vasst på en större  så är samma kam snäll på en stor motor så är det som en std kam med samma duration
brukar säga så här  om man går över 300 g så kan det bli knepigt att få till det Man måste kompromissa mycket med en sådan kam
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

8

Hela livet är en kompromiss och hur bra man får en viss kombination att fungera beror på hur ovillig man är att just kompromissa. Ofta är det mycket jobb bakom att det fungerar bra.
Att en viss kam skulle ge ojämn tomgång är ofta en myt från dåliga kombinationer. Jag har kört ett par motorer med FK89 med 240+hk som går så mjukt och fint med tomgång runt 7-800 varv och så snälla att köra så att morsan skulle fixa det, om hon håller sig under 4000.  ICQ/ab
Jag har även sett "snälla" gatmotorer med kammar runt 240-250 .050 duration som låtit mer som en gräsklippare än en bilmotor och haft köregenskaper därefter, ofta på grund av förgasarproblem.
Folkor har det bra med bra förutsättningar att använda dubbla förgasare vilket är en jättestor fördel när det gäller att få körbarhet men ändå hör man ofta att folk vill ha enkelförgasar för enkelhetens skull. Det är enklare att få en vass motor att fungera med dubbla förgasare med ett spjäll per cylinder så jag förstår inte resonemanget.
Vad som är en bra kam är den som fungerar harmoniskt över hela registret i en kombination, samma gäller toppar,förgasare och tändning.

Att sätt en snäll gatkam i kombination med fullracetoppar är lite som att sätta en hiss i ett uthus, det är fränt men inte optimalt.  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Jag kanske kapade tråden här nu, för min fråga var egentligen vilken av kammarna som nämns som har vilken spec, modellnamnet är ju i sig ointressant. Jag är ute efter att lära mig systematiken och får väl plugga på, men det framgår sällan vad för skillnad två olika tillverkare gör på sina kammar som ligger i samma "register". Tex varför man ska välja en scat med 285 grader när det finns en webcam med samma duration och lyft.

Men det var en intressant inflikning med kammens duration kontra motorstorlek. Någonstans var det som om jag kanske kunde listat ut det, rätt logiskt ändå, men beaktansvärt.

Okej, för att lista upp det då; (orkar inte räkna om från tummar till riktiga enheter nu på morgonen)
Scat c35; 246 grader vid 0,050, 0,381 tummar lyft
Scat c45 262 vid 0,050, 0,390 tummar lyft
Gener berg 310 verkar ha 257 grader vid 0,050 enligt thesamba (tillverkaren specar inte detta?) 0,380 tummar lyft
Fk 87 276 grader vid 0,050 0,401 tummar lyft

Någonstans kring GB-kammen verkar gränsen gå för vad källorna anger är en kam passande för en stor motor med lite större ventiler. Det är ju intressant, men det säger kanske inte så mycket om gatkörbarheten. Jag som har ganska enkla krav på maxvarvtal och toppeffekt, men vill ha mer fokus på pålitlighet, bränsleekonomi och en "bred" effektkurva (mellan 1500-4500 varv, kanske?). Står jag för vad man typiskt klassificerar som en "gatmotorist"?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

10

Kee, på www.aircooled.net har du bra info om många kamaxlar, det finns en beskrivning till varje med rekommendationer, bästa varvtalsområde, etc.

Skulle säga att fk87 inte passar Mickes motor som jag uppfattat det. Bästa varvtalsområde 4-8000rpm. Den har mkt lyft kontra duration, vilket ger snabba ramper och är tuff mot styrningar och behöver hårda fjädrar.

11

PPRMicke skrev:

Vilken av dessa kamaxlar tycker ni man skall använda till en gatmotor
Scat c35 Scat 45(väldigt lik fk-8)  Gene berg 310  engle fk 87
Det kan vara kul å höra era åsikter på samma sak
/// Micke

Frågan hänger väl på, tycker jag, vilken volym och toppar(ventilstorlek) man har ?
Alltså om man inte skall börja med att köpa kam, och därefter resten... :-)

Nu "kapar jag tråden" lite...) Tills nästa sommar har jag skrapat ihop följande:

Toppar ifrån Beetle-Cup världen med 42 X 35mm ventiler
87mm Mahle cyl sats ("smidda" kolvar..)
Och att köpa en (billig) ghuten CB 76mm vev, till mina CB 5,6" H-stakar med VW-journaler.
Allt detta passar i ett std-block och ger 1807 cc

Med IDA48 på bensin och 9,7 : 1 i komp (43cc) skall den kunna varva 7000 med ett ventillyft på 13mm, men "bara" 6000Rpm med det vanligare 11mm i verkligt lyft. Enligt min formel...

Denna motor skall inte gå på strippen, men till jobbet, träffar och kanske testas på bana (Mantorp/Bug-Run)?

Så jag är nyfiken på åsikter i denna tråd (tack Micke)