Jag kanske kapade tråden här nu, för min fråga var egentligen vilken av kammarna som nämns som har vilken spec, modellnamnet är ju i sig ointressant. Jag är ute efter att lära mig systematiken och får väl plugga på, men det framgår sällan vad för skillnad två olika tillverkare gör på sina kammar som ligger i samma "register". Tex varför man ska välja en scat med 285 grader när det finns en webcam med samma duration och lyft.
Men det var en intressant inflikning med kammens duration kontra motorstorlek. Någonstans var det som om jag kanske kunde listat ut det, rätt logiskt ändå, men beaktansvärt.
Okej, för att lista upp det då; (orkar inte räkna om från tummar till riktiga enheter nu på morgonen)
Scat c35; 246 grader vid 0,050, 0,381 tummar lyft
Scat c45 262 vid 0,050, 0,390 tummar lyft
Gener berg 310 verkar ha 257 grader vid 0,050 enligt thesamba (tillverkaren specar inte detta?) 0,380 tummar lyft
Fk 87 276 grader vid 0,050 0,401 tummar lyft
Någonstans kring GB-kammen verkar gränsen gå för vad källorna anger är en kam passande för en stor motor med lite större ventiler. Det är ju intressant, men det säger kanske inte så mycket om gatkörbarheten. Jag som har ganska enkla krav på maxvarvtal och toppeffekt, men vill ha mer fokus på pålitlighet, bränsleekonomi och en "bred" effektkurva (mellan 1500-4500 varv, kanske?). Står jag för vad man typiskt klassificerar som en "gatmotorist"?
Grinder and paint, makes me the welder I ain't