1

Hej, min mekaniker ICQ/ab säger att växellänkaget rör sig som det ska ända in till växellådan, där verkar något vara fel.

Växlarna fungerar inte på 1:an eller 2:an mendans 3:an och 4:an kan man få i samt baacken. Det är svårt att hitta lägena med växelspaken.

Någon som har något tips?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

2

Ingen?

3

justering helt "enkelt" ditt växel länkage skall vridas lite, nu kan jag inte om det är splines på ditt, men markera och vrid en hack eller en mm och prova där, om inte, vrid åt andra hållet. Glöm inte din markering så du vet utgångsläget

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

4

Porschebuss skrev:

justering helt "enkelt" ditt växel länkage skall vridas lite, nu kan jag inte om det är splines på ditt, men markera och vrid en hack eller en mm och prova där, om inte, vrid åt andra hållet. Glöm inte din markering så du vet utgångsläget

Tackar, ska visa min favoritmekaniker detta ICQ/ab

5

Var på länkaget sitter det splines? Själv associerade jag direkt till plattan under spaken som är en vanlig orsak till lägesproblematik. Om den är förskjuten i sidled skulle man kunna tänkas få de problem som beskrivs här.

Att lägena är svårhittade är ett vanligt problem på bussar och har avhandlats tidigare. Nya bussningar i länkaget är ett bra utgångsläge för felsökning. Jag tänkte vid nästa motorbyte dissekera och utröna om det rör sig om noskonens mässingsbussning, eller om det rentav är så att själva "hockelklubban" inne i noskonen har slitits och måste repareras/bytas ut. Bussningarna inne i röret är svårbytta och ska enligt vad jag hört, inte påverka situationen nämnvärt, om de inte är uppenbart defekta dvs.

Själv har jag kört i tiotalet år med svårahittade växellågen och jag vet många andra som gör det också, så för körbarhetens skull är det kanske inget måste, men vill man ha lite "finish" och även kunna låta andra än husse* få köra, så kanske man ska se över det hela.

Sen kröner man det hela med en CSP-spak, så har man en riktigt sportig vagn!  ICQ/ae

*Citat från besiktningsman, det är sällan de hittar till tvåan ens.  Default/yikes

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

6

kee, det är helt i sin ordning med lite svårhittade växellägen men helt avsaknad av 1:an och 2:an är lite för knivigt anser jag ICQ/ab

7

Är det någon som kan visa mer exakt hur man menar med att "växel länkage skall vridas lite"? Bild eller beskrivning är jättetacksamt.  ICQ/ab

8

Nu har vi gått genom hela länkaget från växelspak till lådan och det rör sig rätt men växlarna är inte i ordning inne lådan.
Jag behöver en ny växellåda....   ICQ/am

9

Det är inne i växellådan som problemet ligger. I stort sett alla 002 lådor har samma problem. Det är för långt mellan växellägena. Man måste ta ur lådan för att fixa det.

10

Så det är inte "hockeyklubban" som är boven? Är det ett slitagefel eller ett konstruktionsfel?

11

Hockeyklubban, vilken del är det?

Post's attachments

VW T2 Official Service Manual 1979.jpg, 377.33 kb, 1275 x 1651
VW T2 Official Service Manual 1979.jpg 377.33 kb, 282 downloads since 2014-09-16 

12

Den är inne i lådans noskon, om jag tolkar bilden rätt är den inte med där utan den ansluts till nr 20 och är den del som sticker ut ur lådan. Men det var ett tag sen jag var under där och mekade och man glömmer så lätt hur det såg ut.

13

Jag fick i ettan och tvåan igår så de finns där iallafall  ICQ/ag  men då hittades inte 3:an eller 4:an... WHAT?

14

Porschebuss skrev:

Jag ber om ursäkt för förvirring, jag som har helt fel, jag trodde så klart att länkaget såg lika ut som till Porsche (och som jag byggt på min buss) där finns en skarv som har splince och där man ställer in lägena och finjusterar, vanligt fel när man haft av låda eller länkage..

sorry att jag ledde dig in på ett felaktigt spår, men av det lärde du dig något av detta...;-)

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

15

Hur är kvaliteten på Nr 21 på skissen  För om dom är mjuka så kan det var problem med att få in växlarna
Det är samma sak med plastbustning 14-16  (Mycket stor rörlighet i sidled )

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

16

kolla på Steffe Ps patentlösning med en extra bussning under hytt golvet  jag stal den rakt av och det blev mycket bra...

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

17

hjoggböle skrev:

kolla på Steffe Ps patentlösning med en extra bussning under hytt golvet  jag stal den rakt av och det blev mycket bra...

Låter ju bra men jag hittar inte Steffe Ps patentlösning, vill du länka?

18

Vi fick gjort jättemycket igår, motor ur, växellåda nede, växellänkage ur, huvudbromscylinder bortmonterad. Delarna rengjorda och nu väntar jag på lite reservdelar.
Med facit i hand var alla bussningar i länkaget dåliga, växellådan verkar paj, urtrampningslagret slitet så inte så konstigt att hon var svårflörtad ICQ/ab