Var på länkaget sitter det splines? Själv associerade jag direkt till plattan under spaken som är en vanlig orsak till lägesproblematik. Om den är förskjuten i sidled skulle man kunna tänkas få de problem som beskrivs här.
Att lägena är svårhittade är ett vanligt problem på bussar och har avhandlats tidigare. Nya bussningar i länkaget är ett bra utgångsläge för felsökning. Jag tänkte vid nästa motorbyte dissekera och utröna om det rör sig om noskonens mässingsbussning, eller om det rentav är så att själva "hockelklubban" inne i noskonen har slitits och måste repareras/bytas ut. Bussningarna inne i röret är svårbytta och ska enligt vad jag hört, inte påverka situationen nämnvärt, om de inte är uppenbart defekta dvs.
Själv har jag kört i tiotalet år med svårahittade växellågen och jag vet många andra som gör det också, så för körbarhetens skull är det kanske inget måste, men vill man ha lite "finish" och även kunna låta andra än husse* få köra, så kanske man ska se över det hela.
Sen kröner man det hela med en CSP-spak, så har man en riktigt sportig vagn!
*Citat från besiktningsman, det är sällan de hittar till tvåan ens. 
Grinder and paint, makes me the welder I ain't