De där ser ut som ett omöjligt pussel... i alla fall för mig ! 
Bra jobbat ! 

Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Bay-be blue -73 RHD campingbuss (Barndoorwannabee)+ andra proj.
Sidor Föregående 1 … 91 92 93 94 95 … 106 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
De där ser ut som ett omöjligt pussel... i alla fall för mig ! 
Bra jobbat ! 

Helt klart överkurs,men roligt att se..bra dokumentation,well done! 
För mig var att konvertera subarulådan billigare än att köpa en växellåda som håller för den effekten jag skulle ha plus adapterkit mellan dom.
Beroende på hur mycket man kan få lådan för så kan den hamna för under 20k när den är färdig, lätt! Och då med sköna utväxlingar, utan adapter.
Själva proceduren var enklare än vad den såg ut faktiskt, hoppas mer tar den vägen så vi kan bli ett gäng på stora träffarna 
Smidigt var det att konvertera till Subaru drivlina
![]()
Bra att du dokumenterar allt och visar alla dina ombyggnader för det finns säkerligen flera galningar som du i detta forum
![]()
Nu har ju Subaru en väldigt tålig drivlina men blir det inte väldigt dyrt med alla special delar för ombyggnaden ?
Har du någon uppfattning om hur mycket drivlinan kommer att ha kostat när den är färdig med all kringutrustning(kylare osv)
Gillar att du inte ser problemen utan endast lösningar, ska bli intressant att se denna bussen när den är färdigt, kan inte tänka mig att någon annan någonstans har gjort all dessa ombyggnader på samma buss
tja nu är ju denna lådan inte den optimala att konvertera pga hög låg växel.. och man skulle kunna göra det enklare. men jag är ju inte alltid den som gör det enkelt utan kanske arbetar lösningarna lite mer..
varför subba låda Tja den passar ju bra mot en Subaru motor /koppling/startmotor... dels e den 5 växlad. med en mer landsvägs 5 a.. men även låg växel för natur krypövningar.. nu tar jag iofs bort super låg växeln..
kostnader..
i mitt fall en låda 1500kr.. med frakt från skroten.. kan vara mycket dyrare..
nytt kronhjul och pinjong, drivflänsar och en ihopkoppling för att fixa bara 2 hjuls drift. + option ett främre växellåds faste.. detta kostade med tull och moms
19000 kr..
motor i mitt fall en hel bil för 1500kr.. kan kosta mer.. 135/140 hästar 2,2 liters maskin..
vad tillkommer.. en kylare.. troligen en beg från en mercedes 190e. slangar div.. värmepaket.. något lämpligt från hyllan..ac från subban.
bränsle pump subba i original tanken..
så.. säg 25 tusen allt som allt..
Detta gör att jag kan skaffa en större maskin och montera.. om så skulle viljas.. jag får värme och ac..
Renovera en original 1600 vw motor 25000 .. .. till det en 4 växlad låda ca 15000... man kan välja själv..
jag tror på detta .. en highway motor låda som är insprutad och snålare än en original maskin...
visst det tillkommer en del på vägen men det e jag inte rädd för.. och visst inte många gör sådana här "idiot" övningar med en helslut sönder rostad fusklagad buss
.. men varför inte. 
De där ser ut som ett omöjligt pussel... i alla fall för mig !
Bra jobbat !
Inget e omöjligt.. kolla på dina projekt.. dom tar bara lite tid/pengar... 
Helt klart överkurs,men roligt att se..bra dokumentation,well done!
hela bussen i detta utförandet är överkurs.. så varför inte köra på..
För mig var att konvertera subarulådan billigare än att köpa en växellåda som håller för den effekten jag skulle ha plus adapterkit mellan dom.
Beroende på hur mycket man kan få lådan för så kan den hamna för under 20k när den är färdig, lätt! Och då med sköna utväxlingar, utan adapter.
Själva proceduren var enklare än vad den såg ut faktiskt, hoppas mer tar den vägen så vi kan bli ett gäng på stora träffarna
I mitt fall eller stefan, rusty och mitt, valde vi ett växellåds fäste .. + att vi åkte på full tull.. suck.. därav den kostnaden..
Men visst blir bra detta..
hade jag handlat en nyare impretsa låda, skulle jag sluppit hög låg växeln, men det var ju inte speciellt svårt att få bort.. och dom är ju lite dyrare..
ja jag hoppas också att fler ser denna lösningen här i sverige.. jag har velat göra detta i några år.. vad jag vet är bara 4 kitt sålda hit... än så länge!! så vi får vara ambassadörer ...
en bubbla med sti maskin en bay med 2,2 en -56 buss med sti maskin och stefan.. tja han funderar på 2,5 eller turbo 2 liters maskin.. blir nog bra hur som..
/ Michael
Skåningen skrev:Gillar att du inte ser problemen utan endast lösningar, ska bli intressant att se denna bussen när den är färdigt, kan inte tänka mig att någon annan någonstans har gjort all dessa ombyggnader på samma buss
visst det tillkommer en del på vägen men det e jag inte rädd för.. och visst inte många gör sådana här "idiot" övningar med en helslut sönder rostad fusklagad buss
.. men varför inte.
Jag menade inte att du gjorde detta på en "helslut sönderrostad fusklagad buss" , utan antalet enskilda ombyggnader på en och samma buss
Du har byggt om en Bay buss till barndoor, monterat Porsche 928 framvagn(även passat på att förbättra denna), monterat Porsche 944 bakvagn, byt drivlina till Subaru, Kommer att installera AC osv osv
Förstår att du använder Subaru drivlina om det inte kostar mer än 25-30" ´trodde faktiskt att det skulle vara betydligt dyrare, håller ju som du vet på att bygga om min bay till Porsche drivlina och Motorn kostar 55" 230-250hk samt 5vxl växellåda 25" + allt annat som tillkommer
Blir dyrt om man vill ha lite mer pulver/ gott sound och fortfarande köra luftkylt
Sedan är din buss mindre rostig/fusklagad än min så vem är det som är idiot 
Ja vilken forumvinter detta kommer bli...spännande! 
michaelth skrev:Skåningen skrev:Gillar att du inte ser problemen utan endast lösningar, ska bli intressant att se denna bussen när den är färdigt, kan inte tänka mig att någon annan någonstans har gjort all dessa ombyggnader på samma buss
visst det tillkommer en del på vägen men det e jag inte rädd för.. och visst inte många gör sådana här "idiot" övningar med en helslut sönder rostad fusklagad buss
.. men varför inte.
Jag menade inte att du gjorde detta på en "helslut sönderrostad fusklagad buss" , utan antalet enskilda ombyggnader på en och samma buss
![]()
Du har byggt om en Bay buss till barndoor, monterat Porsche 928 framvagn(även passat på att förbättra denna), monterat Porsche 944 bakvagn, byt drivlina till Subaru, Kommer att installera AC osv osv
Förstår att du använder Subaru drivlina om det inte kostar mer än 25-30" ´trodde faktiskt att det skulle vara betydligt dyrare, håller ju som du vet på att bygga om min bay till Porsche drivlina och Motorn kostar 55" 230-250hk samt 5vxl växellåda 25" + allt annat som tillkommer
![]()
Blir dyrt om man vill ha lite mer pulver/ gott sound och fortfarande köra luftkylt
Sedan är din buss mindre rostig/fusklagad än min så vem är det som är idiot
ja det finns alltid folk som har synpunkter om man fördärvar en "fin original bil".. men jag lurade mig själv när jag tog på mig detta bygget, då den var mer eller mindre slut.. nu skulle jag inte lagat en så dålig Bay till original.. men en Custom då har man ju möjligheter att göra något bättre/roligare...
Angående mina porsche delar så är det små pengar jag lagt på dom i sammanhanget.. jämfört med lådan....
ja det blir nog bra, bara jag hinner jobba lite med bussen.. förutom hund promenad har jag ägnat timmar
åt att slita mitt lilla kvarvarande hår, och fixa med datorn i dag.... suck.. och frun skall upp tidigt i morgon.suck..så blir nog inget garage i kväll....
/ Michael
Då har du ändå hunnit betydligt mer än mig...har i stort sett bara bekämpat min feber och bråkat med sjukhuset som vill skicka hem min sjuka mamma alldeles för tidigt..vårdapparaten och hemtjänst lirar inte ihop så det här blir knepigt..hade inte varit lätt ens om jag själv var frisk.. 
Ja vilken forumvinter detta kommer bli...spännande!
Kan bara hålla med...
Kul när man får sina vyer vidgade, och det har jag fått angående Subaru grejor :-)
En dag I taget, en sak I taget.
Världens snabbaste potatiskalare, skalar en potatis I taget... ;-)
pompejus skrev:Ja vilken forumvinter detta kommer bli...spännande!
Kan bara hålla med...
Tja du har ju varit här och sett röran
... rena undret att något kan bli gjort........men men lite i taget så....
En arkitekt var här nu, och vi gick igenom hur jag vill göra garage tillbygget.. så troligen har jag bygglovs handlingarna inne till kommunen i slutet av nästa vecka B*D*H 8*8*4 m invändigt mått.... 
Det blir bra som smutsiga mek garaget...
så kan jag använda mitt nuvarande som mer fin mek garage
Och ja jag skulle kunna gjort ritningen själv.. men just nu uppskattar jag, att en som gjort ritningar i över 40 år gör jobbet, och allt blir rätt direkt!! mindre tjafs..
/ Michael
Jag tycker att du gör ett helt fantastiskt jobb med alla dessa egna lösningar, när skallen är full av ideer så är det bara att köra på, inget kan bli fel när man bygger åt sig själv! 
Tack turbomicke..och ni andra..
När män blir förkylda...ho ho ja ja... virus och annad smått, borde förbjudas.. efter en hel del slipande i ena växellåds kåpan kände jag .. detta måste rengöras grundligt.. jag har funderat innan, vad för effekt en genomkörare i diskmaskinen kunde ha.. efter en snabb ur tvätt med industribensin matades Mielen.. nej Marie var på jobbet
Och visst det gick ju bra, bitarna blev fettfria.. och jag hann fylla på med den oridinarie disken innan frun kom hem...
Men utsidan på kåporna ser ut som innan
.. som överdragna med Gotlandskalk.. iofs e lådan från Norrland.. skulle nog vilja glasblästra utsidan..hmm måste nog bygga ett blästerskåp...
Igår var det veteranbildels marknad i Bräknehoby.. dvs i grannbyn här i Blekinge..
Handlade en (som en del säkert skulle kalla ordinär) Hazet dubbel svetstång, i använt ,men super fint skick för 20kr.. ingen bild då den redan ligger i garaget
vem sa att man inte kan fynda bra verktyg billigt!!
Hittade även ett par traktor/buggy lysen.. yttre diameter 150mm total djup 100mm jag tycker dom e snygga, med det lite uppkäftiga glaset.. blir nog bra på bussen, monterade i kofångaren.. kostnad ett par hundringar.. glaset märkt med ett N nästan som ett blixt i ett Opelmärke..
kanske någon av er vet fabrikatet...
Fortsatte med lådan.. det har stått still pga förkylning, och frun arbetstider.. sen har jag försökt hitta beställnings nummer på div packningar o ringar och packboxar, till både lådan och motorn... hoppas få en del i slutet på nästa vecka.. från Japan..
Nåväl.. pinjongdrevet med axel, skulle bytas ut.. efter en dust med mutterknackaren, och 27 mm hylsa, kunde axeln dras ut ur "bottenstocken" ?!..
Här med nya dyra delarna....och "subba spool", en hylsa med splines i, med vilken man skapar 2 hjulsdrift i denna 4 hjuls driftlåda.
En hel del reeeserch på nätet, gjorde jobbet enkelt.
Den påpressade ringen, lättades med 2 skruvmejslar.la plåtbitar som skydd..
lagret flyttades till nya axeln, efter grundlig rengöring av alla delar..+ lite nytt kullagerfett..
Ringen knackades ner igen, med ett avsvarvat rör, med lite tejp på..
Och stacks in i drevsatsen igen..
Det är mycket bra yta på Subarugears delar.. det märks att en växellådsfabrik gjort delarna..
Differiensialen, och nya kronhjulet plockades fram, jämte bultarna .. och allt rengjordes grundligt med bromsrengöring
Nya kronhjulet gled på.... med minimal tollerans tillgodo:D
Moment nyckeln ställdes in på 62nm
Och drogs korsvis åt i 2 steg..det går bra i skruvstycket..
Det är en mycket tight passform på splinsen i driv flänsarna, som levererats från Australien.. 2 olika längder finns beroende på app..
jag lade undan växellåds dreven, på en ren plats, tills jag har tid att blästra huset, och fått alla packningar/oringar/packboxar..
Lyckades vända motorn upp och ner.. för arbete med oljetråget..
Beslöt mig att höja botten med 55 mm, då blir tråget 5 mm högre än oljepluggen under diffen..
en ny större låda svetsas under tråget, för att försöka återfå volymen..
kötta kötta...
Jag hade gjort bitar efter en bild på nätet..
men redan då sett att en del gjort lådan större.. så det blir så..
då denna inte lyckas behålla ursprungs volymen.. kanske inte skulle göra något.. men varför schansa..
Nya förbättrade desighnen, blir större. men med uttag för motorkuddar oljefilter, och termostathus..Jag får mäta volymen senare..
Min förkylning e inte borta, men lite arbetslust har helt klart infunnit sig.
/ Michael
Lätt som en plätt!
Diskmaskiner är bra! Kanske man kan använda en gammal till att bygga blästerskåp av hmm.....
Men du knäcker nog till lite plåtar och slänger i hop ett på ett par timmar. Det tror i alla fall jag.
Imponerande jobb!
jag ha ett gammalt sopskåp den typen som byggdes in i ena hörnan av garagen förr.. "Handy" här på forumet har donerat det
.. tänkte bygga blästerskåp av det.. men det e liiite stort..kanske
. en benställning med hjul, lexan ruta.. gummitätningar handskar, belysning utsug... och en trattformad botten så blir det nog bra..
bara tiden fanns....... 
hmm det där med diskmaskin som blästerskåp... varför inte.. eller en tvättmaskin där finns ju redan ruta
nä nu måste jag försöka sova.. 
Du borde kalla bussen URABUS (You are a bus) subaru baklänges 
Du borde kalla bussen URABUS (You are a bus) subaru baklänges
SNYGGT!!
Årets bästa ordlek

Oj..nu är du i slag tror jag bestämt..nice update! 
urabuS.. tja varför inte.. 
Dom här är faktiskt väldigt prisvärda..
http://verktygsboden.se/blaesterskap/blaesterskap
Rätt många timmars pyssel med att bygga ett eget.
Fanken ärligt jag blev sugen då priset faktiskt är helt okey... även fast det säkert e tunn skitplåt och annat jag kommer reta mig på...men... tid man spar e ju också värt pengar..
storleken
.. tja förmodligen är det tillräckligt för dom flesta små bitarna....
var nära att beställa ett på stört....
Pulade lite i kväll, hade bara en timme disponibel, pga vi var en sväng till Biltema..kollade efter blästerskåp men såg inget i stressen..
Men hemma igen, började med oljetråg version 2.. kapade lite 2mm plåt, och böjde förhöjnings ramen.. jag kommer skarva ram bitarna på raksträckor, då jag inte vill ha skarvar i hörnen.. ja jag har en del ideer så som jag vill göra sakerna.....
Dee va de hele.. ..
/Michael
Jag har ett sånt skåp, visst finns det brister, men grundkonstruktionen är helt ok.
Ganska tjock plåt, det som jag har förbättrat är belysningen och att jag gjort rutan löstagbar..
Även blästerpistolen är utbytt.
Man får se det som lite "halvfabrikat", så är ju fallet med mycket Kinaskräp.
Gör man ett galler som går "djupare" så går det hyfsat att blästra fälgar..
Sidor Föregående 1 … 91 92 93 94 95 … 106 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Bay-be blue -73 RHD campingbuss (Barndoorwannabee)+ andra proj.
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.