Under bilfärden hem han jag tänka och fundera en hel del, det är fördelen med 150 mil i lugn och ro. planen var att inom en månad besiktiga och få köra i sommar, annars är det lätt att det blir ett mångårigt projekt och tappad inspiration.
Väl hemma så sorterades alla delar upp (bilen var nämligen nedplockad i delar 1978 och sedan 1984 hade projektet stannat upp, därefter var den enbart flyttad mellan olika garage. Kunde konstatera att det saknades en hel del för att kunna bygga ihop den som den såg ut 1968. Bla var instrumentbrädan bortkapad (det är lätt att såga i glasfiber). Orginalstolarna och mittkonsolen hade försvunnit under åren mm.
Under ett par veckor samlade jag på mig delar för att kunna bygga ihop Pirayan.
Satsade en vecka och drygt 100 timmar på att rensa kaross och chassie, renovera bromsar, ny el, breddade fälgar mm. Startade upp motor och provkörde kvällen före besiktning.
När jag rullade in till bilprovningen så fick jag frågan om det var en efterkontroll?? Minns då att jag sett i protokollet från 74 att det fanns anmärkning på ojämn bromsverkan fram......Besiktningen gick "bra" endast dålig bromsverkan bak.
40 års törnrosa sömn var över....
Post's attachments
Besiktigad (Large).jpg 228.89 kb, 379 downloads since 2014-08-24

Motor (Large).jpg 235.5 kb, 393 downloads since 2014-08-24
RPB Piraya 1968 x 2,
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=29912RPB Piraya med mittmotor,
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=11336RPB Formel Vee 67 (Bror Jaktlund)
https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 50#p455150VW Typ 1 1962, VW Typ 1 1970, VW Typ 1 1971, VW Pickup EH 1971, VW LT31 DH 1982 biltransport
Lycklig son:s bubbla VW Typ 1 1962,
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=30458SAAB Sonett 1968, SAAB V4 1976