1 Senaste redigerad av kee (2014-09-07 09:15:56)

Blev lite smått förbluffad när jag på den amerikanska sidan "aircooled.net" igår läser att man där tycker att arborrning är helt förkastligt, det klassas som "junk" och att toleranserna inte uppnås helt enkelt. Det mesta övriga man skriver där verkar trovärdigt och överensstämmer med vad jag läst tidigare, men hur är det egentligen med saken är det mycket sämre att arborra än med ett nytt block? Såsom jag är uppfostrad är arborrning ett sätt att renovera ett gammalt block.

Försökte söka här efter tidigare diskussioner i ämnet, och det har väl vidrörts lite grann i olika sammanhang, men något konkret har jag inte kommit fram till. Som jag förstått det, handlar det återigen om effektuttag och karaktär på motorn enligt en del åsikter, men att kategoriskt avfärda det som "junk", känns lite väl magstarkt, eller vad tycker panelen? Själv är jag alltid kritisk till onyanserade åsikter och skulle jag byggt +400 hk, skulle jag bara köpt det "bästa", men många av oss vill ju bara hänga med i trafiken lite bättre.

Fråga 2: Om man nu ska arborra, vilket block hade ni helst utgått ifrån? Jag har lite objekt att välja på, bland annat tre (tror jag) stycken avlagda motorer (alt 1) där någon av dem är ett typ3-block. Har tyvärr inga mätvärden så det får lov att bli mycket spekulationer här. Har en 90,5mm cylindersats jag vill använda.

-Block 1: Pensionerat dubbelreducerat AD/AS originalblock, troligen uppslagna ramlagerlägen/axialglapp? (har ett par stycken att välja på här)
-Block 2: Förmodligen arborrat och redan upptaget för 90,5 mm cylindrar, men oxiderat och enkelreducerat? (tror även det var ett typ3-block)

Tänkte jag skulle demontera de objekt jag har i alternativ 1, de ligger som longblock idag. Mäta upp dem, identifiera dem osv. Men ge mig gärna tips på vad jag ska kolla efter och vad jag ska mäta. Ska jag införskaffa mikrometer?

Detta är förberedande åtgärder, mest så jag vet vilka block som ens kan vara lämpliga kandidater OM det nu ska arborras.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Fasiken, Kee, har du också gått den där distansutbildningen i telepati?
Som info för er som svarar på Kees frågor, skall ni veta att jag med stort intresse följer diskussionen. ICQ/ab

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Har också tänkt på detta innan.. Gene Berg sa samma sak, släng skiten och köp nytt.. Frågan är om inte tekniken har förbättrats och man kan arborra med rätt toleranser idag?
Marknadsföringsknep då man säljer nya block? Då vill man ju inte att folk ska återanvända och spara en massa pengar.. :-)

Sen är det så att ramlager av olika fabrikat har uppvisat varierande resultat.. Den första uppsättningen lager jag fick var 0,10mm för stora.

AS21 ska vara det bästa blocket att utgå ifrån enl Gene Berg, AS41 är troligtvis det vanligaste. Legeringen syns på sidan av oljetråget, båda är dubbelreducerade.

4

Att amerikanarna inte kan uppnå rätt toleranser säger mer om amerikanarnas sätt att bearbeta med precision än det säger om själva metoden!  Default/lol

Gör man rätt och är nogrann så ska det väl inte bli sämre än det blocket var när det var nytt.... Sen kan ju andra legeringar och liknande göra att ett nytt block ändå kan vara bättre!

Som kuriosa kan nämnas att när BMW gjorde sina M10 F1 motorer (baserade på vanliga 4-cylindriga 8-ventilsmotorn) på 80-talet, 1500cc kvalmonster på bortåt 1500hk (jo, tusen hästar per liter slagvolym!!), så köpte man in begagnade motorer och använde blocken till! De skulle tåla effekten bättre eftersom de redan "gått till sig" och hade mindre spänningar i blocken! Givetvis så bearbetades de till exakta toleranser.....

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

5

Gene Berg var en klok man, men detta innebär ju inte att allt som han sa var rätt. Personligen så använder jag hellre ett beg arborrat block som gått till sig än ett nytillverkat block tillverkat i USA..

6

Fantastiskt detta forum! Fyra svar på ett par timmar, strålande! Och jag gläds över svaren också, det är kostsamt som det är att bygga motor och måste man inte använda det värsta är det ju intressant att veta. Jag är väl också av åsikten att amerikanarna inte alltid har den bästa finishen och precisionen, även om de tror sig vara bäst på allt.

Jag ska ta bilder och notera vilka alternativ till block jag har och återkomma med dessa till er här sen. Så får panelen säga bu eller bä!  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

7

Gene Bergs slutsats är till viss del baserat på att VW själva slutade renovera blocken. Jag tror inte att man kategoriskt kan avfärda arborrning, det beror till stor del på varför blocket blivit dåligt.
Har blocket blivit varmt och satt sig tror jag att blocket är skrot, har det slagit upp sig pga övervarv tror jag att det är ok.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Det ska väl helst vara dubbelreducerat även om ett enkelreducerat duger till en motor med rätt många hk. Kolla även att lyftarhålen inte blivit ovala vertikalt.

9

Svwerker skrev:

Gene Bergs slutsats är till viss del baserat på att VW själva slutade renovera blocken. Jag tror inte att man kategoriskt kan avfärda arborrning, det beror till stor del på varför blocket blivit dåligt.
Har blocket blivit varmt och satt sig tror jag att blocket är skrot, har det slagit upp sig pga övervarv tror jag att det är ok.

Var det inte så att man med utbytessystemet fick in så många värdelösa block som man fick kassera,att det blev billigare för dom att tillverka nya?

10

stickan skrev:
Svwerker skrev:

Gene Bergs slutsats är till viss del baserat på att VW själva slutade renovera blocken. Jag tror inte att man kategoriskt kan avfärda arborrning, det beror till stor del på varför blocket blivit dåligt.
Har blocket blivit varmt och satt sig tror jag att blocket är skrot, har det slagit upp sig pga övervarv tror jag att det är ok.

Var det inte så att man med utbytessystemet fick in så många värdelösa block som man fick kassera,att det blev billigare för dom att tillverka nya?

Så kan det naturligtvis vara.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

stickan skrev:

Var det inte så att man med utbytessystemet fick in så många värdelösa block som man fick kassera,att det blev billigare för dom att tillverka nya?

Vi ska komma ihåg att när Volkswagen tog beslutet att sluta renovera motorblock hade de en aktiv produktionslina för motorblock som spottade ur sig en miljon motorblock per år. Med de förutsättningarna blir det definitivt billigare att gjuta nya block än att låta en gubbe mäta upp och renovera begagnade block.

12

Om man kan köra 11.50 med ett arborrat block borrat för 94mm kolvar utan att decka blocket och köra blocket i 3-4 år på strippen så tror jag att dissningen av arborrade block berodde på att man ville sälja nya. Så är det även idag då VW-s gamla verktyg för arborrning har gjort sitt. Mitt verktyg är helt annorlunda och jag har tappat räkningen på hur många block jag borrat. En sak är säker gamla block är mycket hårdare än nya magblock. I ett gammalt block har godset hårdnat och om inte lyftarhålen är dåliga så är det ett utmärkt block att bygga på. Dom block som görs idag håller inte tillnärmelsevis samma höga standard som gamla block från Das Vaterland. Vi har samma situation idag med mobiltelefoner, dom lagas inte ,man får en ny.

13

Nu är jag sporrad att börja identifiera och plocka isär mina objekt och eftersom lyftarhålen nämns här så kommer jag kolla på dem, och såklart efter uppenbara defekter i ramlagerlägena. Men hur mäter jag dessa lyftarhål? Ger ett skjutmått en fingervisning, eller är det mikrometerprecision? Hur mäter man invändigt med mikrometer?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

14

kee skrev:

Nu är jag sporrad att börja identifiera och plocka isär mina objekt och eftersom lyftarhålen nämns här så kommer jag kolla på dem, och såklart efter uppenbara defekter i ramlagerlägena. Men hur mäter jag dessa lyftarhål? Ger ett skjutmått en fingervisning, eller är det mikrometerprecision? Hur mäter man invändigt med mikrometer?

Jag brukar kolla med en lyftare. Det ska inte vara mer vertikalt glapp än horisontellt...

15

Måttet ska väl vara 19,0 + 0,02 om jag minns rätt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16

Tack för tipsen. Har lite att stå i så jag får se när jag drar igång med detta. Har ett par bussar, mopeder och ett hus att ta hand om också.

(Äppelskörd blir en betungande börda när man köpt kåk med många gamla träd, man kan ju inte slänga mat!  ICQ/ae )

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

17

Vad gör du av dem..äppelmust eller äppelmos? ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

18

OT: De säljer en bra juicepress på ICA för 499 (kortpris, philips).
Gjorde 2l morot+citron+äpple imorse. Smarrigt!

Graffitibussen: Fejkad 13-fönsters lyxbuss med luftfjädring - http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=727

19

Haha, underbart off-topic. Jag kör en Bosch (såklart), så det blir mest must, men även lite mos någon laddning hamnar på tork (mycket gott i filen). Om man kallpressar juicen, behåller man alla vitaminerna och för hållbarheten fryser man in musten.  ICQ/ag

Fast jag vete faen om jag skulle ge mig in på att arborra den maskinen, den åker nog på tippen när den gjort sitt.   ICQ/ad

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

20

Har du någon gång behövt arborra juicepressen? ICQ/ad

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."