Blev lite smått förbluffad när jag på den amerikanska sidan "aircooled.net" igår läser att man där tycker att arborrning är helt förkastligt, det klassas som "junk" och att toleranserna inte uppnås helt enkelt. Det mesta övriga man skriver där verkar trovärdigt och överensstämmer med vad jag läst tidigare, men hur är det egentligen med saken är det mycket sämre att arborra än med ett nytt block? Såsom jag är uppfostrad är arborrning ett sätt att renovera ett gammalt block.
Försökte söka här efter tidigare diskussioner i ämnet, och det har väl vidrörts lite grann i olika sammanhang, men något konkret har jag inte kommit fram till. Som jag förstått det, handlar det återigen om effektuttag och karaktär på motorn enligt en del åsikter, men att kategoriskt avfärda det som "junk", känns lite väl magstarkt, eller vad tycker panelen? Själv är jag alltid kritisk till onyanserade åsikter och skulle jag byggt +400 hk, skulle jag bara köpt det "bästa", men många av oss vill ju bara hänga med i trafiken lite bättre.
Fråga 2: Om man nu ska arborra, vilket block hade ni helst utgått ifrån? Jag har lite objekt att välja på, bland annat tre (tror jag) stycken avlagda motorer (alt 1) där någon av dem är ett typ3-block. Har tyvärr inga mätvärden så det får lov att bli mycket spekulationer här. Har en 90,5mm cylindersats jag vill använda.
-Block 1: Pensionerat dubbelreducerat AD/AS originalblock, troligen uppslagna ramlagerlägen/axialglapp? (har ett par stycken att välja på här)
-Block 2: Förmodligen arborrat och redan upptaget för 90,5 mm cylindrar, men oxiderat och enkelreducerat? (tror även det var ett typ3-block)
Tänkte jag skulle demontera de objekt jag har i alternativ 1, de ligger som longblock idag. Mäta upp dem, identifiera dem osv. Men ge mig gärna tips på vad jag ska kolla efter och vad jag ska mäta. Ska jag införskaffa mikrometer?
Detta är förberedande åtgärder, mest så jag vet vilka block som ens kan vara lämpliga kandidater OM det nu ska arborras.

)