26

Efter motorspolning, tillsatser och andra bra försök att få den att tystna så gav jag upp. Det blev värre och värre och nu var även ett stift oljigt. En gravöl dracks och ny motor planerades, men nåt i mig sa att inte ge upp. Nåt måste ju göra så att inte den cylindern funkar... Och vips var ventilkåpan borta och jag fann en helt ledlös vipparm för den cylindern...
http://i1309.photobucket.com/albums/s624/Beard_77/null_zpsf494be96.jpg

Och det berodde på att stången till insuget såg ut så här.
http://i1309.photobucket.com/albums/s624/Beard_77/null_zpsdca39663.jpg

Så det blev fram med magnet och fiska småbitar, i med ett bättre begagnad stötstång, ventiljustering och tändinställning. Tack Jay_DeLux_Bay för supportern!! ICQ/ab

Nu går den som en dröm och jag ser fram emot grymma turer i sommar! BRC nästa!!!

Trasig, men inte förstörd...

Haft: Splitbuss-61, Westfalia-73, 1303-73, 1303 BIG-74, 1302 CAB-72, DH-75, 1500-67, Baja-72, Tristar-90
Har: Deluxebuss-77, DH-78, 1500-67, Buggy-67, Magnum DH-90

27

Efter en sommar med 100+ mil avverkade på mätaren är jag inte annat än nöjd  ICQ/ab
http://i1309.photobucket.com/albums/s624/Beard_77/null_zpsc1b01227.jpg

Var uppe i Tierp trakten några dagar innan BRC och blev tvungen att cruisa grusväg några mil, och det gillade inte framvagnen så det skramlade rejält efter det. Ska byta framhjulslager nu i veckan och hoppas att det är ett sånt enkelt problem.

Idag har jag försökt leta upp färgkoden på bilen. Trots avkodning av M plattan så verkar den inte vilja säga vilken färg det är. Står T39 där färgkoden normalt står och jag gissar på att färgen kan vara blood orange L21E, en bubbla färg. Någon som har en gissning på färgen??? Annars blir det till att jaga färgkarta eller åka och få färgen avläst, för jag hittar ingen matchning någonstans...

Ikväll togs första spadtaget till att ta bort reservhjulskåpan. Den ryker, men sparas!
http://i1309.photobucket.com/albums/s624/Beard_77/null_zps928f46e7.jpg

Ska försöka kapa klokt så att man kan svetsa tillbaks grejerna om så önskas. Får nog sätta dit en täcklist för att dölja urkapningen i krockbalken.
http://i1309.photobucket.com/albums/s624/Beard_77/null_zps6d7778db.jpg

Trasig, men inte förstörd...

Haft: Splitbuss-61, Westfalia-73, 1303-73, 1303 BIG-74, 1302 CAB-72, DH-75, 1500-67, Baja-72, Tristar-90
Har: Deluxebuss-77, DH-78, 1500-67, Buggy-67, Magnum DH-90

28

Underbett borta! Står och vänjer mig vid tanken på att den inte ser ut som en knölval längre...

http://i1309.photobucket.com/albums/s624/Beard_77/null_zps92c8c435.jpg

Trasig, men inte förstörd...

Haft: Splitbuss-61, Westfalia-73, 1303-73, 1303 BIG-74, 1302 CAB-72, DH-75, 1500-67, Baja-72, Tristar-90
Har: Deluxebuss-77, DH-78, 1500-67, Buggy-67, Magnum DH-90

29

klart mycket bättre även om original är original.. Var förbi din buss på brc och pratade nått ord med din sambo å tänkte jag skulle återkomma och surra med dig men solstinget gjorde att jag glömde de.. Skönt buss iaf.. ICQ/ab

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

30

Det är det jag har brottats med, just det där med original och icke, men har bestämt mig för att ha bussen så som jag vill ha den. Den ska bara få bli lite lagom piffad men med bibehållen charm! ICQ/ab

Jag hörde henne nämna nåt om det. Vi får ta det en annan gång. Det hade vart trevligt att surra lite.

Trasig, men inte förstörd...

Haft: Splitbuss-61, Westfalia-73, 1303-73, 1303 BIG-74, 1302 CAB-72, DH-75, 1500-67, Baja-72, Tristar-90
Har: Deluxebuss-77, DH-78, 1500-67, Buggy-67, Magnum DH-90

31

Ojojoj, här händer det inte så mycket. Har i och för sig bara njutit av bussen och inte gjort så mycket heller...

Har köpt på mig en Bay dubbelhytt också som kräver lite mer kärlek. Relativt rostfri och inte allt för mycket plåtjobb, men då motorn minst sagt blev urtagen med yxa och vinkelslip så har jag jobbat mer med den. Har lyckats köpa på mig en bakände av Franke som ska klippas till så den passar, samt håller på att bygga motor till den i garaget. Blir en GE motor som konverteras till dubbla EMPI 34or. Blir en projekttråd på den sen när det väl händer nåt tufft.

Var ute en sväng igår och rattade buss. Fick skrämma liv i den med kablar, trots att den stått med underhållsladdare, som förmodligen hakat upp sig och dragit ur batteriet istället... Tur att det varit en rätt mild vinter i Sthlm.

http://www.youtube.com/watch?v=B4R4I74zlfg

Trasig, men inte förstörd...

Haft: Splitbuss-61, Westfalia-73, 1303-73, 1303 BIG-74, 1302 CAB-72, DH-75, 1500-67, Baja-72, Tristar-90
Har: Deluxebuss-77, DH-78, 1500-67, Buggy-67, Magnum DH-90

32

Dax för nån uppdatering här snart tycker jag ICQ/ab

/Andy

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

33

Det är några saker jag inte får ihop här.

I min värld är Westfalia Helsinki och Berlin som att säga att jag har köpt en Vw Polo Tiguan....

Som jag fattat saken är ju att Berlin är en inredning och Helsinki en annan, dessutom så undrar jag om inte dessa kom efter 73. Är det så att det är en "vanlig buss" som man eftermonterat inredningen i, eller äre en 73 all in?

BTW bättre utan under-läppen!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

34

Det är en äkta Westfalia 73:a.

Inredningen är Helsinki, men stämplar och bok säger Helsinki Berlin. Har aldrig ifrågasatt det på ett skarpare plan.

I övrigt rullar bussen på. Har kört ca 600 mil med den sen jag väckte den ur dvalan förra våren. Enda missödet hände precis innan BRC i år, då jag på något skumt sätt tappade dräneringsskruven i flottörhuset på ena förgasaren 1km hemifrån och det upptäcktes först hemma då det forsade soppa över hela motorn. Lånade den skruven från bubblan och brände direkt upp till Tierp och allt är som det ska igen.

Sedan förra sommaren har vagnparken växt med en bay DH, där någon tidigare ägare fått för sig att motorn lättast avlägsnas med vinkelkapen. Tänk att fyra bult kan skrämma så många... Jaja, alla delar till den har införskaffats och ligger på flaket. Ganska omfattande projekt, men helt klart värd att räddas då den är riktigt rostfri.

I våras kom jag över en bubbla 67:a som gått som plocka svamp bil åt en tant i Tyresö. Riktigt fin originalbil, som tyvärr blivit stående dom senaste åren. Numera besiktigad med blankt papper och lite av en daily driver. Kommer projekttråd på den senare.

Precis innan sommaren fick jag ett tips om en Bay DH som stod bara några kilometer ifrån mina föräldrar på gotland. Självklart inspekterades den och efter ägarsök visade det sig vara en ungdomskärleks brorsa som ägde den. Ringde och fem minuter senare var den min. Stått sen 97 på en åker som fågelskrämma mot gäss. Gammal militär och riktigt fräsch. Grävdes upp och drogs hem. Den har jag pillat med lite under semestern och den kördes faktiskt in i släktgaraget ICQ/ab Kommer tråd på den med

Trasig, men inte förstörd...

Haft: Splitbuss-61, Westfalia-73, 1303-73, 1303 BIG-74, 1302 CAB-72, DH-75, 1500-67, Baja-72, Tristar-90
Har: Deluxebuss-77, DH-78, 1500-67, Buggy-67, Magnum DH-90

35

Händelserikt år minsann..spännande ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..