Det är inte helt lätt att välja koppling. Men ingen raketforskning.
1. Vad har du för svänghjul? 200? 210? 215? 228?
2. Vad har du för växellåda? Före 1971? efter 1971?
- Svänghjul för 200mm lamell. Ta en typ 1 200mm koppling som matchar din årsmodell på växellåda.
- Alla andra svänghjul. Ta en koppling som passar ditt svänghjul. Har du en låda nyare än 1971 och ett svänghjul för max 215mm? grattis allt passar.
Har du en större koppling ex. 228mm. Ta ett slipstift och slipa ur lådan tills allt går fritt. Är lådan sen nyare än 1971? Grattis då funkar resten.
- Är din låda äldre än 1971 så måste du antingen bygga om växellådan och urtrampningsgaffeln, eller bygga om tryckplattan.
* Alt. bygga om lådan... Montera stödhylsa, urtrampningsgaffel och lager från en nyare än 1971-låda.
* Alt. bygga om tryckplattan... Montera tryckringen i centrum från en tryckplatta som har en pasande. Finns inga mera rekomendationer. en sådan ring måste du själv hitta någonstans på någon koppling som dn går att plocka bort från. (jag använde en från en KEP-tryckplatta till min 210mm koppling i typ 3)
Köper du grejer från någon som verkligen kan luftkylda VW, som Classic VW eller CSP, så kan de hjälpa med nästan alla detaljer. Mekonomen eller handlarn på hörnet kan ofta få fram grejer om du själv vet exakt vad du ska ha. Annars vet de inte vad de ska leverera. (Du måste veta vilken koppling som sitter i en 1302 och om den passar. Mekonomen vet det inte)
Sen om du börjar trimma så måste du dessutom ha en koppling som pallar din effekt... En annan story.
Man vet inte att man inte kan innan man provat.