1

Tjena .
ska montera en ty4 1800 i en typ 34 ghia  så jag
Undrar om det är någon som vet vad man ska ha för storlek på svänghjul och vad för slags koppling man ska för att få detta att lira.

Är lådan samma på typ 1 och typ 3 ?

tacksam för svar .

Robban

2

Svänghjul: T4 / 200 mm är det bästa alternativet, sedan T4 / 215 mm. T4 / 228 mm funkar också men du kommer att få slipa ur lådan duktigt.

Kopplingen vet jag inte vilken som funkar bäst, kanske den med styrhylsa.

Du behöver också en T2/T4 startmotor på grund av T4:ans svänghjul är bredare än original.

/ P

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

3

koppling med styrhylsa är bäst

4

PeCe skrev:

Du behöver också en T2/T4 startmotor på grund av T4:ans svänghjul är bredare än original.
/ P

Är du säker? Trodde att det var vissa 091-lådor som styrde det.

Stefan T skrev:

Bäst är väl den som passar till den låda han har.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5 Senaste redigerad av mettis (2011-06-02 22:41:17)

Svwerker skrev:
PeCe skrev:

/ P

Är du säker? Trodde att det var vissa 091-lådor som styrde det.

Stefan T skrev:

Bäst är väl den som passar till den låda han har.

Jag körde med självlagrad start från saxomat, men fanns oxå på vissa 67-års mod. 911 går oxå bra..

Koppling finns bara utan "ring" till typ4:a, så ett stödrör är ett måste - kan dock eftermonteras.....

Sedan förstår jag inte varför "alla" rekommenderar mindre koppling... 228mm som sitter i 2,0l och WBX är mkt bra - visst får man slipa ur svepet lite extra för tryckplattan, men det gör väl inget....

Jag satte i en sådan (228mm) motor i min Typ34 original 1962-låda.... Men då fick jag skruva dit ett stödrör med plåtskruv....

6

Typ 4 tryckplattorna finns bara för utrtrampningslager med stödrör.

När jag monterade motorn i min typ 3 -67 hade jag ett svänghjul med 210mm koppling. På den tryckplattan passade ringen som tidigare satt på min KEP-tryckplatta som jag kör med i en annan VW.

Jag slapp bygga om lådan och kopplingen har lirat bra nu i 600mil.
Jag har en projekttråd på typ1 forumet där jag monterar motorn i bilen.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

7

Tackar för alla dessa svar men är novis på detta område så när en del av er grabbar snackar om "stödhylsa" så hänger jag inte riktigt med!!

har 3 st svänghjul liggandes, har mätt inner diametern på dom men är lite osäker om jag mätt rätt eller är det lammelen man ska mäta??
vilket fall så är dom 205mm ,från en 1700,210mm från en 1800 och sist ett230 mm från en 2 liters . om jag fattat detta rätt så verkar det att jag har svänghjulen som ni snackar om.
en fråga till .!!!
kan man använda typ 1 lammel och utrampnings lager eller måste det vara typ 4 grejer??  robban

8

man använder ej 411/412 lamell (fel splince)
pickup/bus lamell till 210/215 koppling och typ 1 till 200mm och bus/pickup 228mm lamell

9

vad är det för årsmodeller vi snackar om på dessa lameller ??
oavsett storlek .

kollade lite på uppnorth ,där står det med hylsa och utan på 200mm komplett sats, vilken skall man använda,typ vilken är best.

man kör på den lite dyrare tyska kvaliteten eller  ICQ/ab
tack för svaren gubbar .verkligen tacksam.!!!

10

Tjena .
kollade med en handlare i göteborg om lammel till typ 1 200mm .han sa att han hade 2 olika satser ,en till 1500 och 1300,1301och 1302. dom sista är samma .
så vilken skall man använda.??

Robban

11 Senaste redigerad av David, Luleå (2011-06-07 16:31:25)

Det är inte helt lätt att välja koppling. Men ingen raketforskning.

1.  Vad har du för svänghjul? 200? 210? 215? 228?
2.  Vad har du för växellåda? Före 1971? efter 1971?

-  Svänghjul för 200mm lamell. Ta en typ 1 200mm koppling som matchar din årsmodell på växellåda.

-  Alla andra svänghjul. Ta en koppling som passar ditt svänghjul. Har du en låda nyare än 1971 och ett svänghjul för max 215mm? grattis allt passar.
Har du en större koppling ex. 228mm. Ta ett slipstift och slipa ur lådan tills allt går fritt. Är lådan sen nyare än 1971? Grattis då funkar resten.

-  Är din låda äldre än 1971 så måste du antingen bygga om växellådan och urtrampningsgaffeln, eller bygga om tryckplattan.
  * Alt. bygga om lådan... Montera stödhylsa, urtrampningsgaffel och lager från en nyare än 1971-låda.
  * Alt. bygga om tryckplattan... Montera tryckringen i centrum från en tryckplatta som har en pasande. Finns inga mera rekomendationer. en sådan ring måste du själv hitta någonstans på någon koppling som dn går att plocka bort från. (jag använde en från en KEP-tryckplatta till min 210mm koppling i typ 3)

Köper du grejer från någon som verkligen kan luftkylda VW, som Classic VW eller CSP, så kan de hjälpa med nästan alla detaljer. Mekonomen eller handlarn på hörnet kan ofta få fram grejer om du själv vet exakt vad du ska ha. Annars vet de inte vad de ska leverera. (Du måste veta vilken koppling som sitter i en 1302 och om den passar. Mekonomen vet det inte)

Sen om du börjar trimma så måste du dessutom ha en koppling som pallar din effekt... En annan story.

12

Tjena .
Börjar med att tacka dig David för ditt utförliga svar .

har som sagt 3 st sväng hjul. ett 200 ett 210 och ett 228.
lådan som sitter i bilen utgår jag ifrån är från 66 som bilen .en t34 ghia.

Låter som det är enklast att montera ett 200mm kit från en typ 1.om jag har förstått dig rätt så
är det bara att bulta på grejerna.

skall kolla med classic vw i morgon .kollade på csp hemsida (tyska) så har dom ett komplett kit till en typ ett för en vettig slant
.

tackar Robban.

13

200mm typ4 svänghjul är rätt ovanliga. Bara att gratulera till det.

Glömde en detalj i min beskrivning. Har ju inte med koppling att göra, men med typ4 i typ1/3-låda...

Typ1/3 har ju ett stödlager i centrumbulten som håller svänghjulet. I typ4 sitter det inne i vevaxeln. detta måste du flytta ut i svänghjulet.

Jag svarvade upp hålet i svänghjulet samtidigt som jag fräschade upp lamellytan. I det monterade jag ett lager från en typ1 svänghjulsbult (finns att köpa lösa)
http://img143.imageshack.us/img143/2626/210svnghjul.jpg

När jag ändå lägger upp bilder...
En 215mm tryckplatta med en KEP-centrumring monterad.
http://img638.imageshack.us/img638/1607/215kopplingmedring.jpg

14

Första gången jag och Mats stoppade in en typ4 i en typ3:a så tog vi vad vi hade 68 låda och en begagnad 200mm lamell och 210 tryckplatta ingen tanke på stödlagret eller stöd hylsa.
Detta gjordes 1984 vi kunde köra men det kopplingen funkade bara ett litet tag innan det började slira när vi drog på.
Dock gick det hela sommaren och en bit in på hösten utan att helt ge upp

15

Tackar .
då ska jag ta tag i det sista.

Stort tack.

Robban

16

David, Luleå skrev:

Det är inte helt lätt att välja koppling. Men ingen raketforskning.

1.  Vad har du för svänghjul? 200? 210? 215? 228?
2.  Vad har du för växellåda? Före 1971? efter 1971?

-  Svänghjul för 200mm lamell. Ta en typ 1 200mm koppling som matchar din årsmodell på växellåda.

-  Alla andra svänghjul. Ta en koppling som passar ditt svänghjul. Har du en låda nyare än 1971 och ett svänghjul för max 215mm? grattis allt passar.
Har du en större koppling ex. 228mm. Ta ett slipstift och slipa ur lådan tills allt går fritt. Är lådan sen nyare än 1971? Grattis då funkar resten.

-  Är din låda äldre än 1971 så måste du antingen bygga om växellådan och urtrampningsgaffeln, eller bygga om tryckplattan.
  * Alt. bygga om lådan... Montera stödhylsa, urtrampningsgaffel och lager från en nyare än 1971-låda.
  * Alt. bygga om tryckplattan... Montera tryckringen i centrum från en tryckplatta som har en pasande. Finns inga mera rekomendationer. en sådan ring måste du själv hitta någonstans på någon koppling som dn går att plocka bort från. (jag använde en från en KEP-tryckplatta till min 210mm koppling i typ 3)

Köper du grejer från någon som verkligen kan luftkylda VW, som Classic VW eller CSP, så kan de hjälpa med nästan alla detaljer. Mekonomen eller handlarn på hörnet kan ofta få fram grejer om du själv vet exakt vad du ska ha. Annars vet de inte vad de ska leverera. (Du måste veta vilken koppling som sitter i en 1302 och om den passar. Mekonomen vet det inte)

Sen om du börjar trimma så måste du dessutom ha en koppling som pallar din effekt... En annan story.

Lyfter denna en aning ICQ/ab
Kan man verkligen använda en urtrampningsgaffel nyare än -71 i en gammal låda?
Håller på med ett motorbyte likt detta och har köpt nya delar till lådan.
Problemet är ju att den nyare gaffeln är bra mkt större än den gamla. Har du tagit upp ett större hål för gaffeln i lådan eller hur har du gjort?

1500s Notchback -64
1600 TLE Fastback -71
www.twinpeakboxers.com
www.volksmeet.se

17

Du har nog fått tag i en för ny urtrampningsgaffel (20 mm axel).

För konverteringen krävs:
Styrhylsa (för konvertering)
Utrampningsgaffel 71-72 (nya lagret, 16 mm axel)
Utrampningslager 71-

18

Ok, det förklarar ju en del ICQ/ab
Tack för svaret.

1500s Notchback -64
1600 TLE Fastback -71
www.twinpeakboxers.com
www.volksmeet.se