1

Det här är inte en luftkyld fråga, men det är ju trots allt en Vw-transporter. Jag undrar kort och gott om det är värt att "renovera" ett bromsok på en modern bil idag? Ett nytt ok, kostar ca 1500kr på skruvat och en repsats under hundringen.

Jag har försökt att "motionera upp" oket tidigare, men inte haft någon vidare kunskap om hur man bör göra för att återfå rörligheten i oket, ej heller hade jag den sk renoveringssatsen. Det fungerade hjälpligt vid besiktning i våras, men nu är ena belägget helt nedslitet igen och det blir ju snabbt oekonomiskt ändå. Jag kan tänka mig att lägga ner lite tid på att få till det gamla oket om det är värt det, men här vill jag höra panelens åsikter. Det är ett bakre ok och har skruvad kolv.

Tacksam för er input!  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Hej Kee
om du hittar en renoveringssats för 100 lappen så får du antagligen bara nya gummitätningarna, vilket innebär att egentligen har du problemet kvar. Det är kolvarna som är problemet troligen. Det har kommit in fukt (innanför gummitätningarna som ingår i renoveringssatsen) och kolvarna rostat. De du kan göra är att plocka loss kolven/kolvarna, tvätta rent dem och polera upp dem, ta bort yt rost. Har du gravrost så "måste" du byta kolvar (som ibland också kan köpas lösa) annars hjälper det inte någon längre tid och bromsarna kommer att läcka bromsvätska och inte fungera tillfredsställande.

lycka till...

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

3

Man ska göra som Filip beskriver, men man kan göra som jag gjorde ICQ/ad

Jag hade problem med det ena bromsoket fram på en golf från 04. Det visade sig att stålrigen inne i dammtätningen hade rostat sönder och fukt kom in och rostade på kolven.

Jag köpte renoveringssats(av Filip faktiskt), men ville inte montera isär allt, så jag demonterade bara oket och hade det kvar kopplat i slangen. Sen la jag en kloss imellan och tryckte ut kolven(bromsade), så att kolven kom riktigt långt ut.
Sen gjorde jag rent allt, putsade kolven fin med svinto, smorde rejält med smörja(rostlösare), motionerade kolven ett par gånger, torkade av, monterade ny dammtätning, monterade tillbaks bromsen och åkte vidare utan problem ICQ/ab
Ett halvår senare fick jag göra samma operaton på andra sidan.
Nu har det gått fyra år, och allt funkar fortfarande kanon.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

4

Ja det stämmer att renoveringssatsen bara innehåller tätningarna. Såg ut att vara någon o-ring (kanske i metall?) med i den också. Och eftersom jag aldrig gjort detta blev jag förstås lite nyfiken på hur "möjligt" det är.

Kan det inte vara så att man har grova rostporer i godset hos själva oket, eller är det olika galvanisk reaktivitet hos de olika materialen? Jag menar, är det fallet, får man ju ändå byta ut oket.

Ska ta mig en funderare utifrån era erfarenheter och synpunkter. Men fler är såklart välkomna att säga sitt!

Tack så länge!

5

Kolla med returbilen,dom brukar ha skapliga priser på delar.

6

Egentligen har det ingen större betydelse om det är "gravrost" på insidan av själva oket, med tanke på att det är kolven som rör sig i förhållandet till gummitätningen som sitter fast i oket. Då har det ingen direkt betydelse, dock skall det inte vara något löst eller rost som sticker ut och skadar kolven och gummitätningen. Det är kolven som skall vara slät o fin...

Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.

7

Tackar för responsen. Ska eventuellt riva detta i helgen, men jag har velat lite, så frågan är om jag får tag i delarna i tid?

8

tyvärr brukar kolven va rostig så när du monterar nya klossar så måste du ju skjuta in kolven fullt och då kommer den dåliga ytan mot tätningsringen o nöter upp den direkt. så oftast måste det ny kolv också. iofs så ha jag bara renoverat gammla bubbla skivbromsar o motorcykelbromsar från -70 talet

jag har köpt sk kolvstång ( har hårdförkromad yta ) från järnaffären och kapat av i passlig längd och svarvat spår för dammskyddet ICQ/ab

ålands volkswagen klubb på facebook

9

Fiffigt med svarvning!

Annars är det väl bara att testa. Skjut ut kolven med tryckluft mot nån tunn träbit, och ha inte fingrarna emellan.
Sen kan du ju kolla skicket. Jag ska göra detsamma så fort jag hittar min renoveringssats…
Polera både loppet och kolven, på med ringarna och montera.

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

10

Men en stark rekommendation är alltså att demontera oket helt och "jobba i bänken"? Bör man trycka ut kolven helt, eller är det lättast att låta den sitta kvar längst in? Hoppas jag får grejerna imorgon, man vet aldrig med posten...  ICQ/ae

11

Tryck ut den helt, för du vill kolla kolvens skick.

Nämen, så att...

Vinröd T3 DH -87
Blå T3 EH *såld

12

Fast använd kanske inte polygrip - ta nåt platt och en tving, eller så.

Nämen, så att...

Vinröd T3 DH -87
Blå T3 EH *såld

13

Tackar för alla tips! Ska börja riva bromsarna snart, men lite nervigt är det, för får jag inte ihop det då är jag strandad här på landet.  ICQ/ae

14

Återkom gärna med hur det gick! ICQ/ab

Nämen, så att...

Vinröd T3 DH -87
Blå T3 EH *såld

15

Jodå det gick bra, bättre än jag trodde. Det var några enstaka skador på höger kolv, där anliggningsproblemet funnits, men vänstersidan såg väldigt fin ut. Plockade isär, gjorde rent, smärglade, gjorde rent, demonterade gamla packningar, smorde och monterade nya,, monterade ihop, gjorde rent hålen för glidbultarna, smorde och monterade nya glidbultar, slipade upp anliggningsytorna för beläggen, så de inte skulle kärva mekaniskt. Monterade allt på vagnen, med nya belägg och luftade. Klart!

Enda buggen var att jag hade lite snålt med bromsvätska tillgängligt och det hade läckt ur mer än jag räknat med under operationen, så jag ska lufta en ordentlig gång till, sen får vi se vad besiktningen säger. Det är väl ändå det slutliga beviset på om man lyckats, det är svårt att "känna" bakbromsarna vid normala omständigheter.

Tack för alla tips, tackar mig själv för jobbet först när jag vet hur det gick.  ICQ/ae

16

"det är svårt att "känna" bakbromsarna vid normala omständigheter."

Ett sätt som jag använder mig av både på bilar och släp är att sätta ett spänn på bromspedalen (använder en lång snabbtving som jag vänt) mot ratten, bilen upphissad och sen med hjälp av en momentnyckel känner jag vilket moment den låser/släpper på och sen jämför jag det med andra hjulet och gör eventuella justeringar efter detta.

17

Smart!

Men såvitt jag vet finns det inga justeringar på dessa ok. Har kanske missförstått det totalt, men justeringen är väl automatisk på handbromsfunktionen på sk "skruvkolvsok"? Tror jag kommer undan med en ordentlig luftning av systemet, det gjorde jag iaf senast jag gav mig på det. Har för avsikt att lufta bromsarna på fredag, då vet vi hur det gick!  ICQ/ab

18

Kee, om jag förstod dig rätt gick det alltså bra, typ? ICQ/ab

Nämen, så att...

Vinröd T3 DH -87
Blå T3 EH *såld

19

Ja typ.  ICQ/ad  Jag har ju såklart inte svart på vitt förrän jag besiktat, men det känns bra. Plockat isär, smort upp, motionerat, slipat osv osv. Känns bra som sagt, återkommer med bromsvärden om ett par veckor (har inte bokat tid än och ska som sagt lufta och montera ett fungerande signalhorn).

ICQ/ab

20

Började själv med detta för en halvtimma sen.
Ena kolven for ut som en raket, men den andra sitter bom fast. (Bay 71:a).
Så jag undrar liksom hur jag ska få ut den andra kolven - stor polygrip och vrida?

Nämen, så att...

Vinröd T3 DH -87
Blå T3 EH *såld

21

Sätt tilbaka den som är lös med tex en skruvtving så den tätar.. Därefter kan man ibland trycka ut med en fettspruta. om man använder fett måste allt rengöras grundling.. Avfettas!! då gummi inte gillar fett.. Man skall alltid lägga en träbit eller annat imellan då kraften när kolvarna flyger ut är hög.... och personskada lätt kan ske..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

22

Så här löste jag problemet.
Det krävdes två tvingar, en bit liggunderlag och ett bromsbelägg.
Jag tätade hålet till kolv 1 med liggunderlaget, och då kunde jag pressa ut kolv 2 med tryckluft.

Kolvarna såg ut att vara i helt ok skick - även loppen. Smärglade upp lite iallafall.
Passade på att måla över vad jag gissar är Biltemas gula bromsoksfärg samtidigt.
Blev inte optimalt, men bättre!
Bilder följer.

Nämen, så att...

Vinröd T3 DH -87
Blå T3 EH *såld

23

Fult ok:
http://i1314.photobucket.com/albums/t569/VBCustoms/E5791041-C498-462D-BF85-556CF29DFB03-845-0000016FDA9A9BE3_zpsf27a101e.jpg

Sådär smutsskydd:
http://i1314.photobucket.com/albums/t569/VBCustoms/B252653F-F00B-4215-A0EE-90E62DBE9456-845-0000016FF47202B3_zps5c5a396a.jpg

Okej kolvar:
http://i1314.photobucket.com/albums/t569/VBCustoms/B8A79E13-FE5A-44D0-A994-024AF67CA58D-845-0000016FEABF8C5D_zps68e1b545.jpg

"Lackbox"
http://i1314.photobucket.com/albums/t569/VBCustoms/7C77CFC6-9FB9-403A-971A-E2E3B391F8E6-845-0000016FBAD11D1C_zps09a62442.jpg

OPTIMAL maskering:
http://i1314.photobucket.com/albums/t569/VBCustoms/0F8721E1-149B-4198-9681-44B0B17ACFC8-845-0000016FAABF89E9_zps2b64f2f8.jpg

Nämen, så att...

Vinröd T3 DH -87
Blå T3 EH *såld

24

Ja mina ok är ju av enkolvsmodell och med skruvkolvar men så är det ju bakok också. Där kunde man "gänga ur" kolven ur oket ganska lätt. Har efter detta förstått att tätringen både kan vara infräst i kolven såväl som i oket, i mitt fall det senare.

Det är en speciell känsla att laga saker som kanske annars skulle bytts ut, känns rätt på något vis!  ICQ/ab

25

Ja, och betydligt billigare! ICQ/ab Just 71:ans (och tidiga 72:ans?) bromsok är ju lite dyrare än till sen bay.
Har jag för mig iallafall...

Nämen, så att...

Vinröd T3 DH -87
Blå T3 EH *såld