1

Hej allesammans!

Har en Bubbla 1300 -66 där batteriet drar ut sig. Jag drar kort historien här, om det hjälper till i problembeskrivningen:

Körde förra veckan 160 mil från Sverige till Österrike, där jag numera håller till, och innan avfärd hade jag hjälp med att byta generator och laddade batteriet ordentligt och hoppades på att problemet skulle vara avhjälpt. Första och halva andra dagen fungerade allt utan problem, men sen var det till att rulla igång bilen resten av den dagen. Sedan, när vi skulle påbörja dag 3 var vi beredda att rulla igång bilen igen, men då startade den för egen maskin lustigt nog. Vi körde hela sista sträckan utan att stänga av bilen (11 timmar, inklusive tank- och matstopp) till flickvännens föräldrar. Bilen startade med tvekan direkt efter att vi kommit fram, men när det var dags att köra in i garaget och ladda någon timme senare var det stopp igen. Vi laddade batteriet över natten och hade inga problem dagen efter. Sedan har bilen stått i en vecka tills idag, och då var det till att rulla igång igen. Vi åkte en timme, stannade bilen och försökte starta igen. Dött. Sedan fick bilen stå i 3-4 timmar, och då startade den igen.

Så, någon slags sammanfattning är att det är något som drar ur batteriet, men också att det ibland kan återhämta sig lite grann. Det finns ingen radio och vi har nästan uteslutande kört utan lyse eller annat som kan dra ström, sånär som på en 12-voltsomvandlare som vi använde en gps med lite då och då. Sedan sista laddningen har vi dock inte använt något mer än blinkers och bromsljus i princip. Bifogar en bild på batteriet som det ser ut nu, dvs det har oxiderat en del runt minuspolen sedan vi lämnade Sverige. Ibland lyser det rött och vitt i instrumentpanelen när den inte startar, ibland bara rött (vad det nu betyder...)

Vad är det mest troligt som är fel? Var börjar jag felsöka? Är det för dåliga jordpunkter eller sådär, när den ibland startar och ibland inte? Tacksam för all hjälp!

/Klas

2

Någon bild syns inte.
Men det är tre saker jag tänker på spontant.
1 batteriets kondition? Syranivån? Är kanske någon cell dålig?
2 laddningsreläet, om det hänger upp sig när du stänger av tändningen kan strömmen gå bakvägen och belasta batteriet. Det kan också vara så att det inte ger laddström under färd.
3 kolen i generatorn, dom kan vara slitna, dom kan ha dålig fysisk kontakt med kollektorn, spännfjädrarna som trycker kolen mot kollektorn kan vara slappa, dom kan ha fastnat i sina hållare.

Sedan skall du ju kolla alla anslutningar mellan generator och batteri.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

I hastighetsmätarhuset skall du ha två kontrollampor som lyser när du slår på tändningen, jag minns aldrig vilken som är vilken när jag inte sitter i bilen... ICQ/ad men dom sitter ju på var sida om blinkerspilen.
Men en är för oljetrycket, och en är för laddningen, den senare är på äldre bilar grön, jag tror att denna är den högra ICQ/ad . Men det är inte ovanligt att den lilla färgade plastbiten i mätarhuset trillar bort, då lyser det ju vitt.
Om laddningslampan lyser (oavsett färg) så får batteriet ingen laddning.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Tack så mycket för svar Björn!

Jag tror vi med rätt stor sannolikhet kan utesluta att det är något fel med generatorn, då samma problem finns kvar efter byte av generator och den nya har bra kol och ska fungera. Ska undersöka övriga punkter. Här är den försvunna bilden:

http://snag.gy/6e0zQ.jpg

5

Hmmm den vita kabeln till pluspolen... den har väl inget att göra med aktuella problem, kanske någon extragrej? men troligtvis kommer du att få ett kontaktproblem där då kabeln saknar kabelsko, och är den avsäkrad? Den röd/vita från minus är kanske till samma "installation"?
Prova iallafall att dra de båda polskorna ordentligt! gärna med litet kopparpasta avsett för ändamålet emellan.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Pluspolen är den i höger nederkant. De tunna, vita/rödvita kablarna är bara en provisorisk dragning till 6/12-voltomvandlaren av mig, så vi kunde använda oss av gps:en på långresan. I vilket fall som helst är det inte orsaken till problemet, då det fanns innan det drogs. Ska göra det bättre vad det lider...