Hej allesammans!
Har en Bubbla 1300 -66 där batteriet drar ut sig. Jag drar kort historien här, om det hjälper till i problembeskrivningen:
Körde förra veckan 160 mil från Sverige till Österrike, där jag numera håller till, och innan avfärd hade jag hjälp med att byta generator och laddade batteriet ordentligt och hoppades på att problemet skulle vara avhjälpt. Första och halva andra dagen fungerade allt utan problem, men sen var det till att rulla igång bilen resten av den dagen. Sedan, när vi skulle påbörja dag 3 var vi beredda att rulla igång bilen igen, men då startade den för egen maskin lustigt nog. Vi körde hela sista sträckan utan att stänga av bilen (11 timmar, inklusive tank- och matstopp) till flickvännens föräldrar. Bilen startade med tvekan direkt efter att vi kommit fram, men när det var dags att köra in i garaget och ladda någon timme senare var det stopp igen. Vi laddade batteriet över natten och hade inga problem dagen efter. Sedan har bilen stått i en vecka tills idag, och då var det till att rulla igång igen. Vi åkte en timme, stannade bilen och försökte starta igen. Dött. Sedan fick bilen stå i 3-4 timmar, och då startade den igen.
Så, någon slags sammanfattning är att det är något som drar ur batteriet, men också att det ibland kan återhämta sig lite grann. Det finns ingen radio och vi har nästan uteslutande kört utan lyse eller annat som kan dra ström, sånär som på en 12-voltsomvandlare som vi använde en gps med lite då och då. Sedan sista laddningen har vi dock inte använt något mer än blinkers och bromsljus i princip. Bifogar en bild på batteriet som det ser ut nu, dvs det har oxiderat en del runt minuspolen sedan vi lämnade Sverige. Ibland lyser det rött och vitt i instrumentpanelen när den inte startar, ibland bara rött (vad det nu betyder...)
Vad är det mest troligt som är fel? Var börjar jag felsöka? Är det för dåliga jordpunkter eller sådär, när den ibland startar och ibland inte? Tacksam för all hjälp!
/Klas
men dom sitter ju på var sida om blinkerspilen.