1

Ja, då var vi här igen...
Om jag har förstått det hela rätt: hjullagren bak får smörjning av växellådsoljan genom drivaxlarna? När man då åker sänkt så blir ju vinkeln på drivaxlarna för hög så att oljan tvingas rinna (för det är väl ingen pump förstår jag) uppåt, vilket går lite halvtaskigt  ICQ/ad
I och med det, så kör man slut på hjullagren ganska omgående, senast i helgen när vi gjorde en tripp på ca. 3 mil var hela fälgen skållhet vilket INTE kan anses vara bra  ICQ/ag
Så, därför undrar jag, finns det någon lösning på problemet? Eller är det bara att "köra på" och byta hjullager när det är tvärslut?

/Niclas

Typ 1 Ratlook '60

Är ung och dum! Därför frågar jag hellre...

2

helkapslade hjullager har fett i så dom e permanentsmorda.. mao behöver inte växellådsoljan till det.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

När man sänker mer än 2 yttre brukar man rekomendera kapsladelager Default/hmm
Man byter dom när dom börjar låta så slipper man gå ICQ/ad
Att det blir varmt är ju inte bra är du säker på att det är lagret Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

4

Låter mer som att en broms ligger på. Fälgarna blir rejält varma av det.

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

5

Var det jag tänkte på också! Får se till att sätta dit såna när dom nuvarande ryker!  ICQ/ab

Angående dom heta fälgarna, jag vet inte faktiskt, jag håller med er angående att det "brukar" kunna vara något tjall med bromsarna då, MEN, det blev så på två bilar, som är lika mycket sänkt och dessutom nybesiktade (då borde väl bromsarna fungera, eller är jag helt ute och cyklar? ICQ/ae  ). Senare under kvällen så "tippade" vi upp dom båda bilarna på sidan och kände på hjulet, det glappade ju SKAPLIGT mycket om vi säger så!  Default/lol
Dessutom så har alla vi olika vinklar på bakhjulen, trots att vi har sänkt lika mycket? En av "oss" åker med sjuuuuk camber, det måste ju bero på hjullagren eller hur?!  Default/hmm

Typ 1 Ratlook '60

6

Att man har mycket camber beror inte på hjullagren.

7

Nej, självklart inte! Men alltså, borde inte cambern öka när ett hjullager blir dåligt? För 2 av 3 bilar har mer camber + väldigt dåliga hjullager  ICQ/ag

Typ 1 Ratlook '60

8

Om ni har haft av trummorna och inte dragit åt dom utav helvete så både får ni det där glappet plus att ni skrotar splinsen i trummorna.

9 Senaste redigerad av Niclas (2011-06-02 09:40:07)

Haha, det ska jag hälsa en av mina polare, troligtvis är det så isf  ICQ/ag

EDIT: På en "vanlig" bil ska man ju bara dra åt så det sitter och rullar lätt, men när man kör sänkt Bubbla ska man alltså dra åt den där mutter som F*N?

Typ 1 Ratlook '60

10

Verkstadshandbok är bra att ha där alla moment står. Har för mig det är 36kg dvs 360nm.

11

Niclas skrev:

Haha, det ska jag hälsa en av mina polare, troligtvis är det så isf  ICQ/ag

EDIT: På en "vanlig" bil ska man ju bara dra åt så det sitter och rullar lätt, men när man kör sänkt Bubbla ska man alltså dra åt den där mutter som F*N?

Det är framhjulslagren man bara ska dra åt lätt, inte bak. En annan konstruktion där.

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

12

Ika skrev:

Verkstadshandbok är bra att ha där alla moment står. Har för mig det är 36kg dvs 360nm.

+1

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13

om det är min du dillar om olsson så beror mitt glapp på att jag saknar en bricka mellan lagret och yttre distansen + att trumman är lite lätt avsvarvad.. och nu är f.ö. splinesen också borta... du får väl vara med när jag byter låda till veckan så förstår du hur det funkar!

cambern beror ju på att torrisionsstavarna är olika vridna på våra bubblor..

puss!

Panel -53, 911 -71

14

Satte du inte dit den?!  Default/hmm  Det ska jag absolut vara! Hör av dig bara  ICQ/af
PUSS!

Typ 1 Ratlook '60

15

hade ingen :S

Panel -53, 911 -71

16

Har kört sänkta vws i 20år och bytt bakhjulslager en gång ICQ/ab

17

marcus ösd skrev:

Har kört sänkta vws i 20år och bytt bakhjulslager en gång ICQ/ab

Det beror väl lite på HUR sänkt? ICQ/ab

18 Senaste redigerad av nizekustoms (2011-06-06 11:27:28)

Allt över ett inre hack på splinesen bak ser bara illa ut om du frågar mig... Ni kommer nog till insikt ni med en dag  ICQ/ag

Alte Liebe rostet nicht!

19

nizekustoms skrev:

Allt över ett yttre hack på splinesen bak ser bara illa ut om du frågar mig... Ni kommer nog till insikt ni med en dag  ICQ/ag

X2  ICQ/ag

20

Nu var det ju ingen fråga om huruvida folk gillar utseendet eller inte så att ni inte diggar det skiter nog grabbarna i.
Har själv kört sänkta vws(2 hack) länge och har aldrig bytt ett lager.

21

Ika skrev:

Nu var det ju ingen fråga om huruvida folk gillar utseendet eller inte så att ni inte diggar det skiter nog grabbarna i.
Har själv kört sänkta vws(2 hack) länge och har aldrig bytt ett lager.

Hehe...Byter man lagret för att det glappar så får man nog byta ofta.Det finns alltid ett litet glapp i bakhjulsupphängningen och detta glapp beror inte på lagret.Om det brummar,skorrar och låter som en stenkross,då är det dags att byta. ICQ/ag