1 Senaste redigerad av jk-racing (2013-11-20 20:19:55)

Hej alla, tänkte lägga upp mitt dröm och evighetsprojekt. Har varit i VW branschen sen -83 och alltid önskat mig en Ghia, så för 8 år sedan dök en -67 upp på Blocket för 5000kr. Lånad bil och hyrslöp så hämtades " pärlan" hem, givetvis skulle det startas och köras dagen efter vilket också lyckades. 2 veckor senare var hela bilen i delar och bottenplatta och kaross separerade, hela golvet skars bort och plattan blästrades. Karossen fick lite förstärkningar i dörröppningar och några tvärstag och ställdes på en vagga. Plattan svetsades fast i vär ramgigg och fick fäste för en IRS bakvagn och ramhuvudet kapades bort för att höjas 50mm. Sen tog det stopp med en massa andra bilar som skulle fixas och byggas men nu är det dags igen. Får höra ofta från dottern att jag lovade henne den tills att hon fyllde 18år (blir 20 snart) så det gick ju bra. Ända fördelen är att man hinner samla på sig delar under tiden som är gott att ha nu. Så planen för Ghian är följande:

Bilen skall bli låååååååååååg så det blir air ride runtom därav Kairmann Ghia, skall lägga trösklarna på marken.
IRS bakvagn med uppflyttade låda 50mm och skivbromsar, kanske inkortad om det behövs.
Kulbult framvagn uppflyttad 50mm och  kortad just nu 5" men blir kanske mer med stora ventilerade skivor. Kuggstång
Karossen kommer sänkas 50mm över plattan.
Motorn blir en 2L Typ4 med Turbo och insprut.
Skall försöka bygga en modern Ghia så det blir nog en Audi som donatorbil så man kan ta bromsar, styrning, elhissar, inredning osv.
Fälgarna blir 8x18"
Detta får räcka för idag, kommer uppdatera när det hänt något.

MVH Ola



http://forumbilder.se/CG4MK/pict0025.JPG

2

Låter som ett spännande projekt.
Ska följas! Lycka till!

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

3

Tja har man sagt a får man gärna säga b... Låg med nyare mekanik /bromsar det låter som rätt i mina öron.. ICQ/ag  Luftfjädring e oxå trevlig.. Ser fram mot fortsättningen!!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Trevligt att du kommer igång med denna, har väntat på detta projekt

Nytt mob nr...

5

Hmmm...den där länkade bilden. Hamnade på en sida med cam-tjejer. Just saying ICQ/ad

6

Hej, använde en sida som heter  Imagebam, ¨har avänt den innan men nån vet kanske en bättre eller ett annat sätt att lägga in bilder här.

MVH Ola

7

forumbilder.se

ska bli kul å följa bygget

Let's make BOXERVILLE great again.
Film och fotonörd.
Byggtråd för min Oval The OldSpeed Outlaw
Byggtråden för La Cholita å Krush Groove hittar ni HÄR

8 Senaste redigerad av jk-racing (2013-11-20 20:21:41)

Så nu är bilden uppladdad med Forumbilder.se

Tack för hjälpen.

MVH Ola

9

Hej alla, har fått lite gjort på Ghian.
Ramhuvudet är på plats 2" högre upp och vinklat bakåt.
http://www.forumbilder.se/CGD6F/pict0024-2.JPG

Har fått mina spindlar och hållare pulverlackade och med nys bussningar, börjar provmontera.
http://www.forumbilder.se/CGD6F/pict0029.JPG

Var tvunget att prova en fälg också.

http://www.forumbilder.se/CGD6F/pict0027-2.JPG

Fick lite energi över så äntligen är min sick och fals maskin uppdaterad och fungerande.

http://www.forumbilder.se/CGD6F/pict0026-2.JPG

Givetvis så har jag köpt fel sänkningssatser, hade inte tänkt åka länkpinne från början så det är bara att köpa nya och göra om.

Mvh Ola

10 Senaste redigerad av Niklas (2013-12-08 09:53:56)

På min raceGhia skar jag ut en tårtbit i ramen på 25mm precis framför torpeden. Sen vek jag upp plattan och svetsa ihop.
Syns inte att nått är gjort och det blev en höjning på 50mm. Samt väldigt mycket caster, det styr rakt av sig själv så det nästan är jobbigt att svänga ibland.
Men det funkar riktigt bra på strippen!

Edit: hitta en bild!

Post's attachments

kapat huvud.jpg, 88.82 kb, 960 x 720
kapat huvud.jpg 88.82 kb, 177 downloads since 2013-12-08 

11

Snyggt, får nog ta ett studiebesök framåt våren

Nytt mob nr...

12

Har börjat lite på bakvagnen i väntan på nya sänksatser till framvagnen.  När en sida var klar provade jag en fälg för att mäta lite. Kom fram till att jag får korta bakvagnen 50mm på varje sida.
http://www.forumbilder.se/CGDIV/pict0024-3.JPG

Ikväll var jag och hämtade en donatorbil, Audi A4 -98 1,8T. Så nu har jag nog att göra några år framåt.
http://www.forumbilder.se/CGDIV/pict0028-2.JPG

13

Lite har hänt, har flyttat in ena sida 50mm. Flyttade hela IRS fästet in i rambenet till vxl-lådan och kortade röret lika mycket. Någon tycker nog det ser klent ut men det kommer lite rör till luftfjädringen snart så det styvar upp hela bakvagnen.

http://www.forumbilder.se/CGELA/pict0029-2.JPG

God Hjul alla.

MVH Ola

14

Hej alla, hoppas ni haft ett bra slut på 2013. Nu bägge sidor bak blivit 50mm smalare och idag fick jag hjälp att bocka rören som skall hålla luftbälgarna på plats. ( Tack Conny) Har punktat upp rören för att se bästa placeringen av bälgarna.
http://www.forumbilder.se/DBI1L/pict0025-6.JPG

Ola

15 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2014-01-04 21:36:05)

jk-racing skrev:

Lite har hänt, har flyttat in ena sida 50mm. Flyttade hela IRS fästet in i rambenet till vxl-lådan och kortade röret lika mycket. Någon tycker nog det ser klent ut men det kommer lite rör till luftfjädringen snart så det styvar upp hela bakvagnen.

http://www.forumbilder.se/CGELA/pict0029-2.JPG

God Hjul alla.

MVH Ola

Följer med spänning din lösning då även jag håller på med IRS konvertering och inflyttning 5cm.
Hur stagar du upp bärarmarna för Vxllåda/motor? Då jag kolla de på samma lösning som du gjort men ratade den pga att jag tyckte bärarmarna skulle bli klena med hålen för IRS-fästet så långt in. Talade med PPRMICKE på forumet och han påpekade att det är svårt att korta av armarna och tyckte att jag skulle göra som du och flytta in fästet och staga upp bärarmarna ist...
Hur löste du det med drivaxlarna?

Learning by experience is a great way to spend money...

16

Hej alla, nu har det gått mer än ett halvår sen sist. Pga allt för många projekr blir Ghian lidande men lite har blivit gjort. Framvagnen med bromsar klart, 7" kortad med Audi A4 skivor, Volvo 740 ok och hemmasvarvade hubbar. Bara styrningen som fattas, kommer bli kuggstång med nån elservo när jag hittat nån bra. Bakvagnen nästan klar, bara helsvetsning och kanske kompl med nått stag efter provkörning av bälgarna. Drivaxlarna kommer jag korta, svarva et tapp på den ena och borra hål i den andra och sen svetsa med en speciell pinne.
http://forumbilder.se/DDF5S/pict0005-2.JPG?width=150
http://forumbilder.se/DDF5S/pict0001-2.JPG?width=150

17 Senaste redigerad av michaelth (2014-07-30 20:03:35)

du kan kanske använda en opel E kadett  kuggstång eller om det finns tidig astra utan servo.. fördelen med den stången är att du har styrarmar som utgår från mitten annars kommer du få problem med bumpstear.. elservo  opel corsa. använder många.. eller volvo 460 . tror jag det va..att korta drivaxlar går bra.. svarva ett sömlöst rör, min 4 mm gods så det passar tight över axel ändarna, sen pluggsvetsa i stora hål ,då är du säker om en svets brister. annars kan dina bitar rotera fritt och ställa till massor.. pluggsvetsade axlar kan hålla för mycket effekt!! inga helsvetsar som går runt axeln... ICQ/an
eftersom du använder highjackers fram, kommer du troligen behöva ett högre tryck i framsystemet, jämfört med bak, där du har större bälgar..
Hur kommer du reglera höjden i systemet?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

18

Tack för tipset ang kuggstång, får kolla på en sån. Höjden kommer jag bara köra på 2 mekaniska ventiler så länge, får se om man kan bygga nått mer avancerat senare.

Ola

19

Om du behöver mått har jag en Astra kuggstång. så kan jag mäta på den.. nej inte till salu..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

20

Hej alla, fick tag på en Polo 50 kuggstång och även en el-servo rattstång från en Opel Tigra 2005 så nu skall det beställas en servo controller på Ebay. Lossnade chassit från jiggen idag så man kommer åt att svetsa allt på undersidan, snart dags att provmontera karossen.

http://forumbilder.se/DDNIK/pict0026-7.JPG
http://forumbilder.se/DDNIK/pict0029-4.JPG
http://forumbilder.se/DDNIK/pict0031-2.JPG
http://forumbilder.se/DDNIK/pict0021.JPG

21

Känns så skönt att ha chassit på marken, blev lagom lågt. I helgen blir det till att börja skära i karossen,
http://forumbilder.se/DDOR8/pict0007-4.JPG
http://forumbilder.se/DDOR8/pict0010-2.JPG?width=150

MVH Ola