Hej alla, tänkte lägga upp mitt dröm och evighetsprojekt. Har varit i VW branschen sen -83 och alltid önskat mig en Ghia, så för 8 år sedan dök en -67 upp på Blocket för 5000kr. Lånad bil och hyrslöp så hämtades " pärlan" hem, givetvis skulle det startas och köras dagen efter vilket också lyckades. 2 veckor senare var hela bilen i delar och bottenplatta och kaross separerade, hela golvet skars bort och plattan blästrades. Karossen fick lite förstärkningar i dörröppningar och några tvärstag och ställdes på en vagga. Plattan svetsades fast i vär ramgigg och fick fäste för en IRS bakvagn och ramhuvudet kapades bort för att höjas 50mm. Sen tog det stopp med en massa andra bilar som skulle fixas och byggas men nu är det dags igen. Får höra ofta från dottern att jag lovade henne den tills att hon fyllde 18år (blir 20 snart) så det gick ju bra. Ända fördelen är att man hinner samla på sig delar under tiden som är gott att ha nu. Så planen för Ghian är följande:
Bilen skall bli låååååååååååg så det blir air ride runtom därav Kairmann Ghia, skall lägga trösklarna på marken.
IRS bakvagn med uppflyttade låda 50mm och skivbromsar, kanske inkortad om det behövs.
Kulbult framvagn uppflyttad 50mm och kortad just nu 5" men blir kanske mer med stora ventilerade skivor. Kuggstång
Karossen kommer sänkas 50mm över plattan.
Motorn blir en 2L Typ4 med Turbo och insprut.
Skall försöka bygga en modern Ghia så det blir nog en Audi som donatorbil så man kan ta bromsar, styrning, elhissar, inredning osv.
Fälgarna blir 8x18"
Detta får räcka för idag, kommer uppdatera när det hänt något.
MVH Ola
Luftfjädring e oxå trevlig.. Ser fram mot fortsättningen!!!