1

Som nyfiken person undrar man om många saker. Oftast komplicerade saker, men ibland väldigt enkla. Men just på dem enkla frågor hittar man aldrig nåt vettigt svar. Så, jag provar här på forumet.

Fråga #1:
Vi måste få ner CO2 halten i luften (bl.a.igenom att bli av med smutsiga icke "miljö bilar") enligt politikerna.
Varför testas CO2 halten inte på bilprovningen då?

Fråga #2:
Man får inte parkera inom 10m från en korsning.
Är billisten skyldig att ha med sig en tumstock, eller är kommunen skyldig att markera 10m gränsen?

Nån som vet svaren?

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

2

låt mig gissa

1) för att det troligen är grovt känt map den bilmodellen

2) i vissa fall finns en markering, men teoretiskt är du nog skyldig att mäta upp den eller parkera med god marginal... frågan är om det finns en markering men som är fel, jag gissar ändå på det senare, du måste mäta...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

3

Jag åkte dit på just den sortens "felparkering" i måndags. TUSEN SPÄNN! Det trodde jag inte. I mitt fall rör det sig om 4,8 meter från övergångsställe och jag parkerade där med berått mod efter att ha kryssat runt en kvart i stadsdelen utan att hitta p-plats. En sunkig kompromiss jag fått ta till många gånger förr, så utspätt på antalet gånger så blir nog inte min bot så hög. Efter ca kl 16 på eftermiddagarna är det kört att hitta en plats, om man inte har tur. Det påverkar ens fritid och sociala beteende mer än vad man kan tro, det blir lätt att man drar sig för att åka och hälsa på vänner.

Det som irriterar mig mest är att det är överhängande parkeringsbrist i min stadsdel och på somrarna när det inte är några städdagar verkar folk mest använda gatan som uppställningsplats. Samma husvagn, släp eller (i ett fall en folkabuss) står på samma plats hela sommaren, de får inga böter trots att man högst får stå 24 tim på en och samma plats. Ironiskt nog blir det lättare att hitta p-plats på vintern när städdagarna "rör om i grytan", men även då är det väl bara en 20% av bilarna som rör på sig dagligen.

Och letat efter en egen hyrparkering har jag bara gjort i sisådär sex år nu.  ICQ/ad  Det enda som dykt upp är en ruta för 600kr/mån en kvarts promenad hemifrån, känns inte aktuellt, då kan man ju lika gärna åka kommunalt igen.

Jag hävdar med en dåres envishet att man inte ska ha bil i stan, men i mitt fall halverar det restiden till jobbet, då jag jobbar i skärgården. Och om alla som bor i stadsdelen och inte använder sin bil inte hade haft bil, då hade parkeringsbristen inte varit ett problem.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4

CO2 behöver man inte testa eftersom du testar lambda. C02 är direkt beroende av förbrukning. Har du fel förbrukning vid stillastående har du fel förbränning för din motor och då har du fel lambda-värde. Kraftigt förenklat iallafall.

CO2/km är beroende på körning. Val av växel, rätt hjulomkrets och däcktryck påverkar. Liksom tusen andra saker. Att mäta CO2 vid stillastående med motorn på tomgång har inget direkt värde.

Citroën C5 2011

5

Då kan man väl slippa mäta CO och HC också, eftersom det påverkar lambda värdet också direkt.
Sen vet jag inte om jag vill ta upp diskussionen om att nån som inte vet nånting om kemi har lanserat CO2 som farligt gas nån gång i tiden....
Det blir oftast en lång diskussion som handlar mer om känslor och skattepengar än om ren vetenskap  Default/hmm

Men parkeringsfrågan då? Jag fick böta för att jag parkerade 8,7m från en korsning. Om det är upp till billisten att gissa hur mycket 10m är, då måste jag vara dum i huvud. Jag kan nämligen inte avgöra om 8,7m inte är 10m genom att bara titta på det.
En lapplisa sa att man kan räkna trottoarplattor eller -om trottoaren är asfalterad- ta 10 stora steg, men det beror på hur långa ben man har.... Vissa saker händer bara i Sverige  Default/lol

6

Förr var det 10m före korsning men det verkar vara ändrat till både före och efter numera. Håller med dig ang avståndsbedömning, eg är du bestraffad för att du har dålig sådan  ICQ/ag

Gubbjävel; dvs originalfantast

7

#1: Lambasonden mäter syrehalten O2 i avgaserna för att se hur fullständig förbränningen är. HC (kolväte, olika föreningar) är oförbränt bränsle = miljöbov. Sen måste vi hålla isär CO (koloxid=kolmonooxid=giftig) och CO2 (koldioxid=växthusgas=kolsyra som löst i vatten). Katalysatorn reducerar kolväten, kol(mono)oxid och kväveoxider (tex NO, NO2, N2O=lustgas) men påverkar inte CO2-halten.

#2: Som förare är man skyldig att ha koll. (http://www.korkortsteori.se/Teori/Parkering). Fast här i Västerås är det helt OK att parkera med ett, två eller flera hjul på trottoaren "bara man inte blockerar den helt" enligt lapplisa . . . trots http://www.vasteras.se/Tvarsnittsdokume … rifter.pdf
"Du får inte stanna eller parkera (med något hjul) • i ett cykelfält • på en gångbana • på en cykelbana."
fast dom som blockerar hela gångbanan verkar inte heller få böter . . . lite godtyckligt?? Nääää . . .

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

8

#1: Katalysatorn förenar gasar som bl.a. blir CO2 (= miljöboven  ICQ/ad ).
2 CO + O2 → 2 CO2

#2: Att ha koll; betyder det att ha med en tumstock eller notera var 10m markeringen finns?

9

#1: OK, visst påverkar co2halten i atmosfären! Jag tänkte ev CO2rester i avgaserna före katten . . .  ICQ/ad

#2: Jag tror inte kommunen har ngn skyldighet att markera 10m, o så blir det vinter . . .  Jag skulle satsa på ett måttband, kanske 30m? http://www.byggmax.se/sok?filter.query=måttband
Frågan är var man ska börja mäta?
http://www.helsingborg.se/Medborgare/Tr … -korsning/
Här skulle jag protestera om det var så lite som 1,3m!

PS. Jag hatar verkligen P-böter . . .

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

10

Fråga två:
Jag bor ju i ett villaområde där det finns tre spårvägslinjer samt en stombusslinje alldeles inpå knutarna. Detta område ligger utanför trängselskattsgränserna. Gissa om det är populärt att parkera här...? Fy fan, och så dom parkerar... Jag har en liten p-plats inne på min tomt, samt en brant nedfart till mitt garage, gissa hur många gånger som såväl familjebil som entusiastbil blivit blockerade? Dessutom parkerar dom så att man inte kan komma åt entrén till huset från gatan.
Nu är farsan död sedan några år, men tidigare var det ett stort problem då han kom med färdtjänst, specialtransport, och man inte kunde köra rullstolen mellan tätt parkerade bilar för att komma till entrén... Jag har ringt polisen x flera och anmält olika fordon som blockerat min bil, bilar, har även pratat med kommunen och Securitas som sköter bötfällningen här, noll respons...
Har själv försökt att tala en felparkerare tillrätta och krävt denna på förlorad arbetsinkomst. Tredje gången fick jag hjälp av vår skräckinjagande hund 30kg Tysk schäfertik, (stora hanar kan väga det dubbla) nu står iallafall den bilen inte här något mer... Men alla andra från kranskommuner och annorstädes... Gratis P, billig kollektivtrafik in till stan... Suck!

Nu till frågan...
Till min glädje bötfäller Securitas de som står för nära korsningarna, men de som står alldeles nära mina utfarter då? Vad gäller där, det kan bli ett jäkla backande och rangerande för att få ut bilen ibland, gatan är smal och folkvagnar har inte så där överdrivet bra vändcirkel...
Vad gäller där? Hur nära en privat utfart får man stå? Jag hittar inget i föreskrifterna om det.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

11

De skall vara omöjlig att få ut bilen,
att de är krångligt räcker inte..

Sorry..

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

12

Edström skrev:

De skall vara omöjlig att få ut bilen,
att de är krångligt räcker inte..

Sorry..

Misstänkte det.
Men då en parkerad bil blockerar den bil som står inne på min uppfart då?
Polisen säger att de inget kan göra om det felparkerade fordonet inte står trafikfarligt placerat.

13

Samma här. Jag bor på Stora Essingen, Stockholm. En av dem få områden inom tullgränserna (egentligen en ö just utanför stan skulle jag vilja påstå) som man får parkera gratis. Enligt en undersökning för några år sen ägs typ 80% av bilarna inte av en Essingebo. Och jag kör runt i en kvart att hitta en p-plats. Frustrerande nog finns det många "nästan lagliga" platser, alltså skulle man stå 9m från en korsning. Det känns skönt när jag tar Mini:n hem, men Bubblan är drygt en meter längre.

Ang. Juntes länk till Helsingborg; det blir mycket krångligt när en (T-) korsning inte är en rak korsning. Då får men förutom en tumstock, också ta med en stor bit krita för att dra olika linjer på gatan, därifrån man kan börja mäta.
Hur enkelt skulle det vara att kommunen placerar en 10m markering i form av lite färg på trottoarkanten eller/och en liten stolpe. Sen tycker jag att böterna (1000kr) inte motsvarar överträdelsen. Men det är lättförtjänade pengar för kommunen/p-bolagen  ICQ/am

14

En fråga jag alltid klurat på men aldrig kommit fram till är varifrån man mäter rundade korsningar
Snabb sökning gav
http://s12.postimg.org/7ybyz4mzx/leave.jpg

Jag fattar att man måste dra gränsen någon gång, för annars börjar man tumma på allting, men va fan.. 8,7m.
Hur mäter p-vakterna själv upp sträckan? Från vilken punkt och hur?

Läs inte detta.

15

På andra sidan "den stora gatan" i samma område, målade kommunen gula "T" i gatan där gränserna för parkering går, men om det var pengarna eller färgen som tog slut, vet jag inte, eftersom det aldrig blev några markeringar på denna sidan. Vilket inte hindrat några villaägare att själva egenmäktigt måla utanför sina fastigheter.

16

P-vakterna har laser, Sverige är världsberömd med det.
Sen får man undra; 10m, varför så mycket? Det är tydligen för att fotgängare som korsar en gata inte bli påkört pga dålig överblick. Det köper jag. Men för att utöka antal p-platser på ställen där det finns brist på p-platser, kan man ha zebrakorsningen på en farthinder. Smart?

17

Haha, anledningen till att politiker inte agerar logiskt är för att de inte har några incitament att göra det.

Surt med böter för er båda, jag känner med er.

Men som jag sagt förut rekommenderar starkt att flytta från Stockholm. ICQ/ab

18

kee skrev:

Jag hävdar med en dåres envishet att man inte ska ha bil i stan, men i mitt fall halverar det restiden till jobbet, då jag jobbar i skärgården. Och om alla som bor i stadsdelen och inte använder sin bil inte hade haft bil, då hade parkeringsbristen inte varit ett problem.

Alltid trist att få böter, eller inte hitta p-plats...

Hört mycket om trängselskatten, nån som tyckte man skulle få betalt om man åkte ut från stan, och få betala när man åkte in... Lite vrickat tycker jag då en resa från gärdet ut från stan "trängs" man mer än om man åker från en förort till tex kristineberg...

Men på ett sätt skulle man kunna tänka att man fick betala en dags trängselskatt för varje dag eller natt bilen stod kvar inne i stan. Då skulle nog flera som inte behöver bil sälja den och åka kommunalt, och lämna plats till andra... Nu finns ju iofs parkeringsavgifter och boendeparkering men det gör ju att har folk väl betalat så kan bilen lika väl stå kvar...

Skulle ju iofs göra så att Björns problem skulle bli större, men detta händer ju vid alla gränser...

Jag tycker för övrigt att trängselskatten skulle debiteras vid varje passage mellan tex söder / kungsholmen / norrmalm mfl. Om man däremot tillåter skatt på essingeleden, så tror jag snart alla kommuner kommer sätta avgift på sina genomfartsleder, vare sig det är trångt eller ej... Samtidigt kan jag tycka man både map parkering och trängselskatter ska ha "fria timmar" och "fria dagar" så tex kvällar, helger och tex mellan 10-11 och 13-14 är gratis att passera, då åker få pendlare, och de som har sämre ekonomi men ibland behöver ta bilen kan välja den tiden...

19 Senaste redigerad av Björn J. (2014-08-31 21:22:33)

I Stockholm kan man ju åka tvärs igenom på Essingeleden, från Norrtälje till Södertälje utan att betala nån trängselskatt, men här i stan kan man inte åka nånstans utan att passera en betalstation, det går alltså inte att komma ut på lederna, E20, E6, Rv 40 och Rv 45 utan att åka på en avgift, såväl in som ut ifrån stan. Ett område på Hisingen är så omgärdat av betalstationer att innevånarna där överhuvudtaget inte kommer någonstans, inte ens i sin egen stadsdel, utan att få betala. Medans utlandsregistrerade fordon åker igenom gratis...
En del småvägar samt en del genomfartsleder i kranskommunerna kan bli omvägar där man slipper betala, men detta skapar nya problem, då det blir trafikstockningar på konstiga ställen, skogsvägar och smågator...

Flera gånger dagligen kommer det Stena-båtar från Kiel och från Fredrikshavn med massvis av utländska långtradare, av nån politisk anledning kan Stena hela tiden förnya sitt arrende för kajplatser i Masthugget och Majorna, alltså mitt i stan, innanför betalstationerna.  Alltså passerar det massvis med tung trafik tvärs igenom miljözoner utan att betala trängselskatt...

Riktigt förbannat blev jag de två gånger jag hade en beach buggy upplastad på trailern och passerade ut på en fredag och in på en måndag em, och fick betala för dragbil, trailer och beach buggyn... Tre x tre avgifter. Till saken hör att jag var inne i Solna under såväl fredagen som måndagen, och där bara betalade för dragbilen...
En del skriftväxling blev det, och efter ett halvår fick jag tillbaka litet av pengarna, ja det var inga höga avgifter, 13 och 8kr x 3, undrar vad tjänstemannen som utredde detta hade för timlön, och vad kostade portot..?
Släpfordon skall vara avgiftsfria och sållas bort, men dessa gångerna blev det något fel, och jag fick rådet att täcka över nummerskylten eller skruva bort den på den upplastade bilen... Suck.

Men nu hörde jag att man tydligen kommit på den briljanta idén att sätta upp betalstationen även på Essingeleden... Och på Hisingen planerar man att flytta stationerna, så att det blir ännu omöjligare...

Egnetligen är det ju onödigt och fasansfullt med plågsamma djurförsök, varför inte använda betydleselösa politiker och byråkrater istället... Default/hmm

20

Jag är dålig på göteborgs geografi då jag bara varit där några gånger, men stockholm har ju i sammanhanget fördelen av att från början varit avgränsat i öar, broar och "tullar" som effektivt tvingar trafiken att trafikera en handfull vägar för all trafik som går "mellan" öarna och genom staden... detta begränsar ju trafiken enormt, men gör staden nog även extremt lämplig för "tullar" då endast ett fåtal stationer behövs...

Man har även tänkt få utländska fordon att skattas nu...

21

Vi har ju kommit en bit från ämnet då det ju avhandlade parkeringsböter och koldioxidutsläpp. Men man ska mitt upp i allt detta ställa sig frågan, hur många av de som trängs i trafiken "måste" det och hur många är helt enkelt för hemtama för att våga sig på att åka kommunalt?

Ska man extrapolera, tex tänka sig att Stockholm/Göteborg skulle växa sig till en stad av New Yorks storlek inser man att det inte går att ha en avgiftsfri trafik i stan, även om den är åttafilig. Sen vet jag att många hyser agg mot de kommunala färdmedlen och en del av kritiken är nog befogad, men att leva tätt innebär att man måste dela på resurserna på platsen.

Däremot gör en stillastående bil i stan ingen glad heller och i mitt fall, hade det varit betydligt enklare om stadsdelen var belagd med avgift, då hade vi nog sett mindre av "uppställningstendenser" än vad som är fallet idag. Jag hade gladeligen betalat.

22

Om man får ta det än mer of-topic så är min stora besvikelse när jag förstod för nåt år sen att allt byggande i "norrtull" inte skulle ge fler filer...

Man bygger i säkert 5 år, ja, mer... trafiken är lamslagen under byggtiden. När man är klar så har man rivit den gamla fina tegelstationen norra station (som några politiker halft lovat bevara) och stökat och bökat och allt man lyckats med är att permanenta en två-filig lösning på det vägavsnitt som är mest trafikerat i hela Sverige. Att det permanentas är för att man bygger Europas dyraste sjukhus åvanpå Sveriges mest trafikerade väg (500.000 bilar passerar varje dygn), där dessutom alla ADR transporter (farligt gods) måste gå iom det inte finns någon förbifart. Vid sidan av sjukhuset har man dock försökt lura medborgarna att man gör en god sak och bygger bostäder, men ärligt talat är det mest kommersiella lokaler av vad jag förstår.

Förseningen pga denna flaskhals är lätt 10 minuter i rusningstrafik, och troligen passerar de flesta bilar i samma rusningstrafik. Lätt överslag ger att det varje dag kommer slösas 10.000 timmar på denna 2-filiga lösning. Köerna börjar ju norrut ofta mellan solna ända till upplands väsby i värsta fall, och i andra riktningen så är det från älvsjö.

Kanske kommer många att välja åka kommunalt när alla tågets flaskhalsar är borta... Men även om citybanan snart är kvar är det mycket kvar till vettig kommunal transport... Om sisådär 15 år kanske det finns en förbifart. Men fram tills dess kommer miljontals timmar slösas bort i köande. Och hur mycket CO2 släpper inte bilar ut på tomgång under 10.000 extra timmar varje dag. Det är nåt att tänka på för de politiker som glatt klubbat detta för att begränsa biltrafiken.

Näe, biltrafik kommer svårligen att kunna begränsas genom förträngningar i trafiken, utan snarare genom att erbjuda bra billiga alternativ samt att bilåkande görs dyrare.

23

Don't get me started!  ICQ/am

Ah då är det som jag misstänkte, att de inte breddar motorvägen över Eugenia. Idiotiskt! När man ändå håller på kan det inte kosta många extra kronor att göra vägen bredare? Det enda som skulle kunna underlätta är väl isf ett smartare av- och påfartssystem som inte blockerar lika mycket som idag, men jag är skeptisk.

Är det någon som tänker på att det trots allt är 70 genom hela byggområdet? Visst vägen är smalare och slingrar sig fram emellan betongen, men det går ju frustrerande långsamt utan anledning, när vägen blir bredare gasar folk på igen. Det fenomenet är även alltför bekant på sk 2+1-vägar och motverkar hela syftet med en sån väg...

Åker så gott som varje helg genom stan till stugan på landet och det spelar ingen roll om man kommer iväg redan vid tretiden en fredag, eller om man åker vid sju på kvällen, snittet över Norra Station och upp mot Frösunda är i princip alltid belagt med köer, en nordlig länk här, skulle ju fortsätta på Essingeledens fyrfiliga tema för att råda bot på den propp som uppstår vid Pampas/Kungsholmen, när fyra snabbt blir två! Den bästa lösningen om man ska norröver är att flytta till Norrort eller åka nattetid. Samma problem har jag när jag ska hem på söndagarna, antingen åka redan vid tvåtiden för att slippa trängsel, eller så tar man det lugnt, åker vid sextiden för att slippa hamna bland alla andra hemresande. Min mor, som bor i Norrort, har inte det problemet. ICQ/ad

Även på snittet mellan Upplands Väsby och Arlanda brukar köer uppstå, där blir vägen tvåfilig efter att ha varit trefilig och nog är det ironiskt även där, att trafiken så långt ifrån "stan" är såpass intensiv att den smalare vägen genererar köer? Efter Arlanda ser E4an mer ut som den gör i övriga delar av landet och man kan klicka in farthållaren utan att behöva slå av den hela tiden.

Det smått ironiska med trafiken i dagsläget är att vägarna mäktar precis med trafiken under normala omständigheter, med långa köer som följd. Uppstår en olycka, ett kraftigt regnfall, eller det så berömda snökaoset, så ringlar sig köerna milslånga på varenda led i stan. Kommer speciellt ihåg härom veckan när jag i nordlig riktning möter fyrfiliga köer från stan ut till Sollentuna, jag kan bara föreställa mig hur många fordon som stod där och väntade.

Hur många dagar efter södra länkens öppnande började inte köerna ringla sig långa på påfarterna till 73an? det måste ju funnits siffror på hur många fordon som tog sig i varje riktning redan innan man började bygga, då skulle man nog insett att det skulle behövas tvåfiliga avfarter. Men vad vet jag? Trots köerna på de nya lederna i stan, är de oftast den snabbaste vägen fram och det är ju lätt ironiskt det också!

Det bästa vägbygget på senare tid, måste nog ändå vara E18s omläggning vid Rinkeby-Hjulsta. Den vägen har blivit många gånger smidigare att åka och är idag faktiskt ett realistiskt alternativ till E4 sedan dussintalet stopplyktor och plankorsningar försvunnit.

Nu har jag fått avreagera mig, för den här gången...  ICQ/ab

24

Jo, de kallar det för att de "trimmar" av och påfarterna... Säkert gör det ju lite, men inte tillräckligt... tror jag, man får väl se... När de byggt klart och är klara med av och påfarter så kommer det väl iallafall tillbaka till samma läge som innan de började, möjligen lite bättre... samtidigt har nog trafiken ökat en hel del sen dess...

Sverige är ett bra land på mycket, men stockholms trafikpolitik, bostadspolitik samt problem kring vård och skola oroar... tyvärr finns inget parti som sticker ut i valet med att ha en realistisk plan för att bättra flera eller ens någon av områdena... iallafall inte som jag lyckats förstå...

25

Nu har jag pratat med nån från trafikkontoret ang. 10 meters markeringen.
Hans svar:

Tja, det finns 290 kommuner i Sverige och ingen lagstiftning som lägger någon skyldighet på kommunerna att märka ut det du efterfrågar, så det blir nog tumstock

Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol