Don't get me started!
Ah då är det som jag misstänkte, att de inte breddar motorvägen över Eugenia. Idiotiskt! När man ändå håller på kan det inte kosta många extra kronor att göra vägen bredare? Det enda som skulle kunna underlätta är väl isf ett smartare av- och påfartssystem som inte blockerar lika mycket som idag, men jag är skeptisk.
Är det någon som tänker på att det trots allt är 70 genom hela byggområdet? Visst vägen är smalare och slingrar sig fram emellan betongen, men det går ju frustrerande långsamt utan anledning, när vägen blir bredare gasar folk på igen. Det fenomenet är även alltför bekant på sk 2+1-vägar och motverkar hela syftet med en sån väg...
Åker så gott som varje helg genom stan till stugan på landet och det spelar ingen roll om man kommer iväg redan vid tretiden en fredag, eller om man åker vid sju på kvällen, snittet över Norra Station och upp mot Frösunda är i princip alltid belagt med köer, en nordlig länk här, skulle ju fortsätta på Essingeledens fyrfiliga tema för att råda bot på den propp som uppstår vid Pampas/Kungsholmen, när fyra snabbt blir två! Den bästa lösningen om man ska norröver är att flytta till Norrort eller åka nattetid. Samma problem har jag när jag ska hem på söndagarna, antingen åka redan vid tvåtiden för att slippa trängsel, eller så tar man det lugnt, åker vid sextiden för att slippa hamna bland alla andra hemresande. Min mor, som bor i Norrort, har inte det problemet.
Även på snittet mellan Upplands Väsby och Arlanda brukar köer uppstå, där blir vägen tvåfilig efter att ha varit trefilig och nog är det ironiskt även där, att trafiken så långt ifrån "stan" är såpass intensiv att den smalare vägen genererar köer? Efter Arlanda ser E4an mer ut som den gör i övriga delar av landet och man kan klicka in farthållaren utan att behöva slå av den hela tiden.
Det smått ironiska med trafiken i dagsläget är att vägarna mäktar precis med trafiken under normala omständigheter, med långa köer som följd. Uppstår en olycka, ett kraftigt regnfall, eller det så berömda snökaoset, så ringlar sig köerna milslånga på varenda led i stan. Kommer speciellt ihåg härom veckan när jag i nordlig riktning möter fyrfiliga köer från stan ut till Sollentuna, jag kan bara föreställa mig hur många fordon som stod där och väntade.
Hur många dagar efter södra länkens öppnande började inte köerna ringla sig långa på påfarterna till 73an? det måste ju funnits siffror på hur många fordon som tog sig i varje riktning redan innan man började bygga, då skulle man nog insett att det skulle behövas tvåfiliga avfarter. Men vad vet jag? Trots köerna på de nya lederna i stan, är de oftast den snabbaste vägen fram och det är ju lätt ironiskt det också!
Det bästa vägbygget på senare tid, måste nog ändå vara E18s omläggning vid Rinkeby-Hjulsta. Den vägen har blivit många gånger smidigare att åka och är idag faktiskt ett realistiskt alternativ till E4 sedan dussintalet stopplyktor och plankorsningar försvunnit.
Nu har jag fått avreagera mig, för den här gången... 
Grinder and paint, makes me the welder I ain't