1 Senaste redigerad av Bockerud (2014-08-12 00:45:18)

Lika bra att jag lägger upp en projekttråd, så ni får se att liket lever  Default/lol Alltid roar det väl någon att granska skarvrost i sin yttersta form ICQ/ad
Det är alltså en helt vanlig dubbelhytt, turbodiesel av den fina årgången 1990 (bra år dedär...) Tanken från början har varit en praktisk bruksbil som rymmer både rejält med last samt hela familjen vid behov. Tankarna har också snurrat runt TS/rått-hållet med luftfjädring å tokbreda fälgar, men än så länge har det bara resulterat i några varv på fjädrarna o lite mer rost!
Jag börjar väl med lite bilder från när jag köpte den, så fyller jag väl på efter hand när jag känner att jag har tid!

http://i63.photobucket.com/albums/h131/Vw63/Hytten/2013-07-19175028.jpg

2

Bra början Bockerud, spännande ideer  ICQ/ab

Never pick a fight with an ugly person, they`ve got nothing to lose

3

Tyvärr har jag tappat många bilder från min gamla telefon, trodde de fanns i Dropbox, men icke!

4

Jaha då får man äntligen se "skönheten" på bild. Jag vill också ha en, och det är av samma anledningar..

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

5

Har ju trillat in massor på blocket senaste tiden, till synes riktigt fina!
Nästan så man blir sugen på å byta upp sej själv  ICQ/ae

6 Senaste redigerad av Bockerud (2014-08-12 22:36:04)

Uppdaterar, dagen till ära, med en bild på wärstingfälgarna som kostade mej nästan gratis (300 spänn). Tanken var att få fälgkanten svarvad så slipper ja klabba med färgborttagningsmedel o 3 dagars polering Default/tongue Fick ta fram dremeln o fräsa ur centrumhålet typ 1cm fram, å trycka dit 10mm spacerplattor, sen satt dom dom en smäck! Återstår o klura ut någa sjyssta navkåpor bara!

Kan för övrigt säga att voltregulatorn i instrumenthuset inte verkar vara den felande länken (bytt), mätte däremot i kontaktstycket där och får inte fram någon ström till någon av de 3 tåtarna till tempgivaren. Får helt enkelt felsöka efter min bortkomna jordpunkt i motorutrymmet!

http://i63.photobucket.com/albums/h131/Vw63/Hytten/2014-02-25143746.jpg
Torrkörning av fälgar!

http://i63.photobucket.com/albums/h131/Vw63/Hytten/2014-04-30172847.jpg
Fälgar på plats! Här syns ganska tydligt BÖGLORNA (som vi säger i Mjöölby) efter puckot som backade rakt in i sidan på mej!
Gratisräcket också på plats efter lite smärre modifikation!

7

Mångsidigheten är ju som sagt enorm, funkar även till fångtransport!  ICQ/ad
http://i63.photobucket.com/albums/h131/Vw63/Hytten/2014-05-24145618.jpg

8

Åh! Vill HA ett sånt takräcke!! Cool placering på nummerskylten också. ICQ/ag

9

Köp lite fyrkantsprofiler 20x30mm å bränn ihop, ingen raketteknologi direkt ICQ/ad Men iofs smidigare om man kan hitta ett färdigt!
Nu väntar jag på att tomten ska komma med paket från våra finska änglar på Obehrslahter! Blir spännande o se va han har med sig denna gång  ICQ/ag
förhoppningsvis kommer jag nu kunna tanka för mer än 300 utan impregnera asfalten på parkeringen!

10

Frugan blir skogstokig om jag tar på mig fler projekt.  ICQ/ag

11

Bockerud skrev:

......Kan för övrigt säga att voltregulatorn i instrumenthuset inte verkar vara den felande länken (bytt), mätte däremot i kontaktstycket där och får inte fram någon ström till någon av de 3 tåtarna till tempgivaren. Får helt enkelt felsöka efter min bortkomna jordpunkt i motorutrymmet!

Hmm, vad f*n  ICQ/an

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

12 Senaste redigerad av Bockerud (2014-08-16 10:56:00)

Tomten har kommit!
http://i63.photobucket.com/albums/h131/Vw63/Mobile%20Uploads/20140814_213608_resized.jpg

http://i63.photobucket.com/albums/h131/Vw63/Mobile%20Uploads/20140814_213635_resized.jpg

Nu har jag lite att pyssla med ICQ/ab

13

En liten bild från fredagens missöde då jag valde att lita på min labila tankmätare  Default/lol Slutade med en behaglig vilostund i skogen medan jag inväntade bärgning av min underbara andra hälft ICQ/ab
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/10628432_10152630394830140_379677040829927436_n.jpg?oh=a31ad9db2692a4ad858c1bc68f047349&oe=54720B42&__gda__=1417225000_bc8ae3c31a55365176e48b0c55d192df

Slänger upp en bild på antennen från Oberslachter också! Nu vet jag ju inte var de har tänkt att den ska sitta, men i originalplaceringen passar den inget vidare! Fick kapa av röret undertill typ 15cm och böja plåten lite runt monteringshålet för att få den i rätt vinkel, men nu sitter den där!
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t1.0-9/10628607_10152630395015140_9026084984274191132_n.jpg
För övrigt verkar kvalitén vara "tummen upp" med tanke på priset!

14

Bockerud skrev:

Fick ta fram dremeln o fräsa ur centrumhålet typ 1cm fram, å trycka dit 10mm spacerplattor, sen satt dom dom en smäck!
...
Fälgar på plats!

Gick det verkligen att förstora centrumhålet med Dremeln?!? Jag har en uppsättning Passat LM-fälgar - och faktiskt en omgång Audi.fälgar ocks, minns jag nu - som passar map bultarna men behöver större navhål.

Hur lpng tid tog det och hur många slipstift gjorde du slut på?

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

15 Senaste redigerad av Bockerud (2014-08-24 15:23:13)

Jag körde med en rejäl rak tryckluftsmaskin, typ denna
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/product/medium/2000031044

o slipstift/brotsch i stål, liknande denna
http://www.bilrost.com/pix/behind/rs_Tools02.jpg.

Fråga mej inte vart det är köpt, gjorde det på jobbet Default/smile Satte fälgen i däckmaskinen å snurrade på den så va de bara att hålla sliparen stilla, skitsmidigt! ICQ/ad Tog väl 20-30min/fälg. Slipstiften räcker väl till sisådär 20-30 fälgar gissningsvis Default/smile

16

Hej,

Kul att följa din tråd och det glädjer min hjärta att du är nöjd med våran produkter.  ICQ/ab
Tack så mycket!

//Erwin

17

Jodå Erwin, allt till belåtenhet! Kommer lite mer bilder när jag hunnit få allt på plats! Har häcken full ändå, med allt annat runt omkring! 8-10 veckor semester till hade inte varit fel! Måste dock berömma både er på Oberschlachter och Bussgods för snabb leverans! Ni utlovade leverans inom 2v trots några restade produkter, och detta klarade ni (till och med marginal på 2 dagar tror jag). Annat är det när man skickar skit med POSTEN/POSTNORD, service och leveranstider verkar de inte veta innebörden av på det sketna företaget! Kommer aldrig nånsin igen skicka nåt mer än möjligen vykort med posten!

18

Hej,

Vi kollar på alternativ just nu eftersom det jätte dyrt att skicka med Itella/Postnord och som du skriver är service väldigt begränsad ICQ/ac
Ha det bra
//Erwin

19 Senaste redigerad av Bockerud (2014-12-23 01:30:01)

Jahapp,  då va de dags för service! Upp med eländet på lyft så man slipper krypa !

https://www.dropbox.com/s/eyde3ekl1fgzr3j/2014-08-30%2012.40.34.jpg?dl=0

Lika bra o börja med dom dönade bakre hjullagren,  så bort med hjulet!
https://www.dropbox.com/s/nktv88vb0y2rirx/2014-08-30%2012.45.36.jpg?dl=0

Av med trumman, bort med saxpinne, kronmutter (46mm! ), av med navet.
https://www.dropbox.com/s/vt35esj5jfuo6cn/2014-08-30%2012.49.02.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/959fpudksy5tu7i/2014-08-30%2012.49.13.jpg?dl=0

Nå, här har nog ingen varit o pillat på minst 10 år, som synes riktigt grisigt och en läckande hjulcylinder! Men här finns rechuscher ICQ/ad
Bort med Bromsrör,  fegisbromsen, sen ryker skölden enl. Bild!
https://www.dropbox.com/s/9vz7pa1gbvkl7ef/2014-08-30%2012.59.49.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/s8kcxf924f298pp/2014-08-30%2013.00.10.jpg?dl=0

Hoppsan! Skölden va visst inte så stursker, men det är ju ett senare problem då de stod hjullagerfix på schemat. Så väck med navet, se till o få rent ordentligt i spåret runt skruvskallarna så hylsan går på hela vägen! Fingängat, sitter satan!
https://www.dropbox.com/s/13lcj7sk2pl1w7m/2014-08-30%2013.48.03.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/hqavnb35feoujp5/2014-08-30%2013.48.14.jpg?dl=0

Jahapp, loss med klabbet å pressa ur de gamla eländet då, men...va faan vilket dräneringshål de va i bärarmen här då...ajjejaj!
https://www.dropbox.com/s/txgrqylpgg49ar4/2014-08-30%2013.56.47.jpg?dl=0

Nåja, ännu ett bekymmer på framtiden! Väck med packboxar, låsringar å djävulstyg, å sen upp i pressen med eländet!
https://www.dropbox.com/s/edb1blnmfeh0utq/2014-08-30%2015.22.59.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/tvfm8ibcsjhfwp8/2014-08-30%2015.43.54.jpg?dl=0

Dit med nytt!
https://www.dropbox.com/s/czabh466s0c7xce/2014-08-30%2015.59.05.jpg?dl=0

Å så slutligen bara att återmontera i omvänd ordning! Visst fan...de va visst korsdrag i bärarmen, bäst å fixa till de!
https://www.dropbox.com/s/qxex92l4hzlzr58/2014-08-30%2014.26.01.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/seafvf3zuosfvih/2014-08-30%2014.26.09.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/lw7w17conl7z3a0/2014-08-30%2015.14.28.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/5y6ypdlmpy33zfo/2014-08-30%2015.14.38.jpg?dl=0

Inte de vackraste världen skådat, men vem fan vill sminka en struts? Nu är de bara å smacka dit sköl...visst ja. Jaja, söndag å inget öppet, var fan ska ja hitta en ny bromssköld? Äh ja har ju redan börjat å lusa, lika bra o fortsätta!
https://www.dropbox.com/s/uqnoucv0hqyl275/2014-08-30%2013.25.01.jpg?dl=0]
http://s63.photobucket.com/user/Vw63/media/Hytten/2014-08-30171827.jpg.html

Å typ där tröttnade jag på o fota allt men nu har ni som tänker byta hjullager iaf en hint om vad som väntar! Anslagen tid enl. Mekonomen runt 2h...räkna med betydligt mer om det är första gången, du är hemma i garaget, trångt som fan o skiten sitter fast. Som synes tillkommer gärna lite mer-jobb! Givetvis bytte jag även rubbet i bromsväg (utom sköldar) när jag ändå var igång!

Nästa how-to blir nog byta bromsar + lager fram samt ev hur man enklast bonn-sänker och fortfarande håller fjädrarna på plats!

20

Nått galet med bilderna? Får kolla det imorgon!

21 Senaste redigerad av Bockerud (2014-09-06 20:47:41)

Det verkar som det blev för många bilder på en gång, men dom är ju klickbara om man vill titta Default/smile
Denna vecka har det bytts bromsar å lager fram så nu går de att få stopp på eländet också! Dock har jag bekymmer med handbromsen, har släppt wiren å justerat ut backarna så långt det går t.o.m. lite anliggning, spänt wiren lagom men handbromsen är ändå svampig när man drar, till skillnad från innan. Verkar som om trummorna är koniska, får väl prova o byta dom med...

Passade på o byta tanken också, lite bilder från detta:
https://www.dropbox.com/s/2qo5kzewu1ww1hm/2014-09-06%2008.29.16.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/n2gb176all3v63c/2014-09-06%2008.50.45.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/l9i95fh62npa32o/2014-09-06%2008.53.42.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/6vu4use80cbg3k1/2014-09-06%2008.56.13.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/lbweqz8sjrceaxh/2014-09-06%2008.56.26.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/3k6df0oc24fbncu/2014-09-06%2009.43.49.jpg?dl=0
Zinkprimad från fabriken
https://www.dropbox.com/s/kenlm6ph5kfvd6j/2014-09-05%2016.07.27.jpg?dl=0
2 lager epoxygrund
https://www.dropbox.com/s/1bnzmxzcz8mst0b/2014-09-05%2016.34.41.jpg?dl=0
2 lager teroson super 3000 body
https://www.dropbox.com/s/5an6t2glclopw1v/2014-09-05%2017.39.46.jpg?dl=0

å så lite rostskyddswax på det så borde den väl hålla minst 24 år till Default/smile Å så slipper ju bussen skämmas för den pinkar ner sej så fort den fått sej lite dricka  ICQ/ag

22

Nån som är hemma på de här med växellådor? Har jagat runt lite bland illvilliga växellådsförsäljare och när det väl kommer till krita verkar det inte som om någon vill sälja...hittade en på lokala byaskroten, den ville dom ha 6k för OTESTAD, så nu är min fråga:
Jag har en låda som jag vet är frisk i synkringarna, dock så har den stått fuktigt så lådan har ärgat sönder.
Kan jag plocka ur stockarna ur denna lådan och flytta över till den rasade som sitter i Hütten? Eller behövs det mätas å jiggas å schimsas o grejas för att det ska bli rätt? Har inte kommit längre in än att jag lossat sprängkåpan så jag tänkte rådfråga innan jag gör nåt dumt Default/tongue

23

Kolla på T3nettet.dk det är det danska T3 forumet, dieslar är vanligare i Danmark så någon har säkert en låda liggandes.

Kan ordna frakt till dig över sundet om du behöver hjälp, är och vinglar runt på Själland regelbundet och förstår deras läte.

Gearkasse är växellåda på Danska.

24

Kapa fjädrarna, blev det bra? Jag har problemet med för låg garageportsöppning så jag överväger nåt drastiskt.....

25 Senaste redigerad av Bockerud (2014-10-15 17:05:21)

Ska kolla över marknadsläget i grötlandet  ICQ/ag
kapa fjädrar funkar fint! Fram är de bara att kapa, bak är de koniska så där satte jag en stödhylsa o form av ett 3" stålrör motsvarande längden på genomslagsgummit.  Godkänt av sbp men man får ju ingen superlåg bil direkt. Kul att vi har samma problem btw,  men sen fick jag en takkorg så då sket de sej iallafall ICQ/ad