26

Varför ta bort tråden? Brott uppmanas det inte till. Problematiken, vad som är tillåtet och inte etc måste väl få diskuteras och redas ut!?

Men vad säger egentligen lagen? Jag har sökt i Svensk författningsamling gällande fordon och inte hittat någon lag eller paragraf som säger något om fordonsidentitet och vad som är tillåtet. I diverse diskussioner tycks det och påstås men på vilka grunder? Även Polis och besiktningsgubbar kan göra olika bedömningar och uttalanden.

Det här var intressant från; http://www.sporthoj.com/forum/showthrea … -ramnummer
Verkar vara direkt från regbeviset!

Tillägginformation
RAM UTBYTT KRYSSAT CHASSINUMMER (JS1CL111100304032)
CHASSINUMRET PLACERAT PÅ RAMHUVUDETS HÖ SIDA BREDVID KRYSSAT CHASSINR.
T13H ÅRSMODELLBETECKNINGEN ÄR ÅSATT AV FORDONSTILLVERKAREN.
T16A IDENTIFIERINGSMÄRKNING ÅSATT I SAMBAND MED BESIKTNING

I en motion från 1990 står det så här:

Trots chassinumrets centrala roll är det exv inte otillåtet
att förfalska eller helt enkelt stansa in ett nytt
chassinummer. Det kan alltså vem som helst göra genom att
inköpa en sifferstanssats i en järnaffär.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag … ?text=true

Var det sant? kanske inte otillåtet men svårt att besikta i alla fall. Vad hände, gick en lagändring igenom och var hittar man den?

Ur BV: s eget utdrag från Kontrollbes.handboken under "Delar säljes" så krävs det en regbesiktning om chassinummer inte finns, är synligt eller gjort av annan än tillverkaren. Inget olagligt alltså. Men vilken lag stöder man detta på?

Har någon lagtexten som säger något om fordonsidentiteter och vad som är tillåtet och inte?

27

Hittade ett par sidor där frågan varit upp tidigare.

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23216

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … mp;t=78963

RPB Piraya 1968 x 2, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=29912
RPB Piraya med mittmotor, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=11336
RPB Formel Vee 67 (Bror Jaktlund) https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 50#p455150
VW Typ 1 1962, VW Typ 1 1970, VW Typ 1 1971, VW Pickup EH 1971, VW LT31 DH 1982 biltransport
Lycklig son:s bubbla VW Typ 1 1962, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=30458
SAAB Sonett 1968, SAAB V4 1976

28

Ja,problemet är ju att många påståenden saknar grunder.

Jag tycker att det är fördjävligt att det byts chassinr, men det är ju myndigheten som har sett till att det är så. Annars skulle det vara lättare att bli av med en identitet på en bil som inte längre finns.
Likaså är det för svårt att få in bilar i registret igen. Skulle det vara lättare/billigare att få in bilar, så skulle det inte bytas chassinr.

Det finns ju inga klara regler om vad som är tillåtet eller ej, så då kan det ju vara rätt att tipsa hur man ska gå tillväga.

Jag anser ju att det är svårt att säga att det är olagligt att byta chassinr på en bubblaplatta, så länge man lägger upp det rätt. Har jag en sopslut bubblaplatta, så måste jag ju få rostlaga den. Hade det funnits klara regler om hur mycket av ursprungsplattan som måste vara kvar vid en rostlagning, så hade det inte varit nått snack om saken. Men nu finns det inga klara regler.

Jag har en buss som skrotats för ca 10-15 år sedan. Varför ska inte jag på ett enkelt sett få in den i registret igen. Den är uppenbarligen inte skrotad. Enklast är ju att byta chassinr, men det har jag ingen lust att göra.
Ringer jag till ursprungskontrollen, så får jag kalla handen. Inga tips alls på hur jag får in den lagligt igen.

Jag har lite olika alternativ. Jag kan exportera den till England, där det konstigt nog går att regga in den utan papper, sen kan jag ta in den i Sverige igen. Det är väl det mest lagliga.

Jag fick just reda på att det även går att regga in bilar som saknar chassinr helt. Det tipset ger dom inte heller på ursprungskontrollen.

Så då kan jag i princip förstöra chasinumret och hävda att jag inte har nått och få in den den vägen.

En annan väg att gå, är att helt enkelt skaffa dom gamla reghandlingarna med länsbokstav, skicka in dom och inte lossas om att man vet att den är skrotat relativt nyligen. Detgår nog också vägen.
Men där är det en till sjuk grej. Det går bara att få fram gamla reghandlingar via chassinr om bilen gått i norrland. Ska det vara så att jag måste skrota bilen eller byta chassinr bara för att bilarna varit reggade söder om Gävle. En till sak där man motverkar registrering från myndigheter och på sätt och vis uppmanar till fiffel.

Jag fick in min barndoor helt utan gamla handlingar. Det var tack vare att jag hittade en paragraf i reglerna som säger att det ska gå att regga in alla bilar som är äldre än 30år och som befunnit sig i Sverige dom senaste 20 åren. Men det ska visst bara funka om man fixar ett ursprungsbevis från Wolfsburg. Hur gör tex Saabägarna? Dom måste fiffla.

Och MickeP försökte få in sin buss på samma sätt. Då påstod dom på ursprungskontrollen att det inte gick. Han fick hänvisa till mitt ärende för att få in den. Återigen motarbetad.

Så länge det ska vara så svårt att få in bilarna, så borde det vara ok att tipsa hur man kan göra det på ett "lagligt" sätt.

Varför ska tex inte alla veteranbilar kunna reggas in enkelt och billigt? Då slipper kanske jag köpa en bil med isvetsat chassinr i framtiden. Svetsa då hellre igen det gamla, och stansa in detnya ovanför och tala om för mig att det engång plattan bytts ut mot en NOS. Det kan jag leva med. Men inte isvetsade nummer. Det är för mycket fiffel för mig.

29

Jag har jagat papper på en del avregistrerade bilar, och jag vill minnas att något/några av länsregistren har brunnit upp, så alla papper finns inte kvar. ICQ/ac

30

Jag står inför problemet att jag måste byta bottenplatta på en typ1 -66, istället för att hålla på och tro och gissa så tog jag mig tiden att undersöka hur myndigheterna och besiktningen ser på problemet. Jag började med att kontakta transportstyrelsen, se min fråga och svar nedan.

Fråga: Hej, jag undrar vilka regler som gäller för byte/flytt av chassinummer på bilar med självbärande kaross. Kan man på något lagligt sätt flytta sitt chassinummer från en bil som finns med i registret till ett nytt/begagnat chassi. I det här fallet är originalchassit i så pass dåligt skick att det inte är värt att laga. Det mest logiska vore ju att stansa in det gamla riktiga chassinumret på det nya chassit, men kan man göra det på ett lagligt sätt. Eller finns det nått annat sätt att göra detta på som inte bryter mot lagen, tacksam för svar eller vägledning i detta.

Svar från transportstyrelsen: Du behöver göra en registeringsbesiktning om du byter chassi på din bil. I samband med det, visar du också upp att var chassinummer finns instansat. Det kommer att ingå som en av de punkter besiktningsingenjören kontrollerar. Reglerna om chassinummer/identitetsnummer säger att bil med självbärande karosseri ska ha en primär och en sekundär identitetsmärkning.

Primär identifieringsmärkning ska vara stansad eller pressad direkt i fordonets ram eller på annan del av fordonets stomme som inte utan svårighet kan bytas ut. Sekundära märkningen ska på varaktigt sätt vara anbringad på fordonets ram eller på annan del av fordonets stomme som inte utan svårighet kan bytas ut. Den ska vara placerad så att den i möjligaste mån är skyddad från skador och inte döljs av eftermonterad utrustning. Den ska vara tydligt läsbar och svår att avlägsna. Höjden på bokstäverna/sifforna i primära märkningen ska vara minst 7 mm om bilen är från 1981 eller senare. Är den äldre, får höjden vara 5 mm. Sekundära märkningen minst 4 mm oavsett ålder.

Du kan själv stansa dit identifieringsmärkningen. Man måste alltså inte anlita särskild verkstad för detta.

Reglerna finns i TSFS 2013:63, 4 kap. Du hittar den på Transportstyrelsens hemsida under fliken regler alt om du googlar.

Jag kontaktade sen svensk bilprovning och hörde mig för vilket typ av registreringsbesiktning som måste göras. Då var det enkla och korta svaret att man måste göra en fullständig registreringsbesiktning.

Det innebär ju att du helt lagligt kan flytta din identitet till det nya chassit, visserligen åker du på extrakostnaden med registreringsbesiktningen men gör man en komplett renovering är det ju en mindre kostnad för att få ett 100% lagligt fordon. Så jag tycker vi kan ta dö på snacket att all hantering av chassinummer är olagliga, vilken väg man än väljer att ta så är det i alla fall bra att veta att det går att göra det på rätt sätt.

/Foppa

31

ohfan..

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

32

Det är väll inte självbärande kaross på en typ 1? Chassit är väll bärande?

Enl TSFS 2013:68 sid 47 5:e paragrafen behöver bil som ej har självbärande kaross endast ha primär märkning (ramtunneln).

// Viktor

ID4 pro performance -2022, Karmann Ghia coupe 1966

Instagram

33

Det måste finnas någon hake med detta. Är det inte så att chassiet måste vara en NOS/nytillverkas reservdel som aldrig haft någon identitet? I annat fall borde det vara julafton för alla som hanterar stulna bilar.

34

Allt handlar ju om moral, och det gäller faktiskt det mesta i samhället och livet!  ICQ/ab

Har man moral så kan man lagligt laga sin bil med nya eller normalt inhandlade begagnade delar.  ICQ/ab

Saknar man moral så spelar det ingen roll vad lagen säger, man bryr sig ändå inte.  ICQ/ad  Och de som hanterar stulna bilar tänker ändå inte berätta på besiktningen att de bytt identitet på bilen.....

Att applicera en ärligt inhandlad "lös" identitet till en lika ärligt inhandlad identitetslös bil är väl att stretcha det här med moral ganska långt, i och med att man köpt grejerna i laga ordning så har man inte gjort nåt dumt i det avseendet, men man har ju definitivt inte renoverat bilen med identiteten.....  ICQ/ad
Men å andra sidan kan jag tycka att man i vissa såna fall kan ha mer moral när man använder en lös identitet till en ärligt inhandlad bil, än den moral Staten visar upp när man gör det onödigt svårt/dyrt/omöjligt att få rätt identitet till samma papperslösa bil.

För övrigt så är det helt OK att byta ut hela karossen på en självbärande bil, jag har själv haft en bil med följande intressanta rad inskriven i regbeviset:
"Karosseri utbytt, chassinummer svetsat i höger A-stolpe"  ICQ/ab
Och när man såg bilen, så var det ingen hemlighet att det var gjort; man hade helt enkelt klippt ur plåtbiten med siffrorna ur gamla karossen och lagt den ovanpå nya A-stolpen och svetsat runt. Klart!! Inte klippt ur nya A-stolpen, inte passat in, inte slipat svetsar.....  Default/lol

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

35

Nu har ju våra bilar "ram"... dvs lös platta - men;

-Jag hade en garagekompis på 80-talet som "bytte kaross" på sin SAAB 96 V4 som han renoverat till "bättre än ny".
Inga större problem, karossen (från skroten, ej längre reggad)  chassie nr blev överkryssat och nr från bilens identitet stansades in och ändringen skrevs in på reg-bes som "bytt kaross" .

Detta alltså på en bil där man i princip bara flyttat över motor/låda och övriga delar - detta gjordes visserligen, men går ju inte att kontrollera ?

Reglerna var(är?) väl avsedda för Rallyåkarna....

36 Senaste redigerad av Foppa13 (2014-11-12 12:30:10)

Jag kanske blandade ihop begreppen lite med självbärande kaross, får skylla på okunskap... Jag tror dock inte det tar bort värdet i svaret, det mest intressanta för mig var att det inte är olagligt att knacka in chassinumret på det utbytta chassit. Det kanske var självklart för många, men det har varit så mycket snack om chassinummer om vad man får och inte får göra.

/Foppa

37

Det var på tiden att nån tog tag i det, efter alla år efter spekulation. Bra gjort!!!

Men som sagt, svetsa igen det gamla numret och stansa in det nya. Det är väl kanske så man kan tyda svaret. Om inte, så tror jag att man hittar fler köpare på bilen den dagen man ska sälja om man stansar in det nya istället för att kapa ur och flytta över.

38

Foppa 13, du gjorde det jag tänkte göra fast med att fråga istället för att leta lagparagrafer. Svaret är bra mycket mer värt än en massa tyckande och spekularande. Bra att det kom fram. Nu vet vi och dert är i linje med att i alla fall jag inte hittat något som förbjuder detta.

39

Ursäkta om jag krånglar till detta men nu läste jag TSFS 2013:63, 4 kap och hittar:

7 § Inom en tioårsperiod får två eller flera fordon av samma fabrikat eller märke inte ha samma identifieringsmärkning.

Vad nu detta kan innebära? Måste en donator vara avregistrerad 10 år innan identiteten kan flyttas till annat fordon? Men även om den är avreggad så har den ju identiteten? Med tanke på svaret från transportstyrelsen ovan så hoppas jag att det är något jag inte fattar.

40

Mycket intressant, detta kommer att provas i sommar. Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage