Jag har en pick-up på gång utan papper. Pappren har använts till en kit car. Så nu antar jag att chassinumret sitter på den bilen. Det känns svårt att få in den i registret igen. Borde inte vara problem egentligen men just det här med att identiteten är använd av annan bil.
Få tag på papper från en annan pick- up går väl men då blir det nytt chassinummer och det är lite tråkigt för jag är lite originalspån när det gäller sådant. Sedan är det väl inte lagligt men skulle det vara enda sättet och inga djur kommer till skada så.
Någon som har idéer om detta?
2 2014-08-17 08:34:34 Senaste redigerad av Svwerker (2014-08-17 16:04:56)
Det är olagligt att ta en annan identitet och du kan inte använda originalet då den är upptagen sen är det upp till ditt samvete hur du ska göra.
Ali G
Köp kitcaren och använd "ditt" regnummer som det är tänkt.
Fast den är väl då ombyggd.......
Knivigt, vet inte hur man ska göra?
Anmäla känns som fel väg då det inte gör någon glad....
Man blir ju nyfiken på vad det är för kitcar som gör att identiteten från en pickis går att använda. Dubbelkolla så att chassinumret verkligen sitter i kitcaren, kan ju ha en jävla flax och det visar sig att numret är "ledigt"
Nån slags långtidsprojekt, typ1 -56
Jo, många "Kit-car" eller Buggy's från 80-talet är väl skrot, eller bara står (?)
Läste i någon motortidning från tiden innan 1983 om några Buggy-byggen på Typ2, just för kringgå krocktestet (som lastbil).
Jo det är olagligt att flytta identiteter på fordon. Dock kan jag tänka mig andra olagligheter som kan betraktas som grövre.
Hitta kitcaren , köpa och flytta tillbaka är inte möjligt eller särskilt realistiskt.
Tittade nu på pickisen och den var så slut så det vete katten om den behöver papper.
Dessutom kan det va så att kitcar-byggaren nu är väckt och är intresserad av hela pickisen om jag förstod det rätt.
Men en kitcar byggd på typ1-platta, blir det inte svårt att hävda att den är byggd från en typ2? Från det ena till det andra!
Jag har ett liknande problem.
Vad gör man om bubblan står på nyare platta, men med original chassinr överflyttat dit. Originalplattan medföljde, men där är alltså chassinumret urskuret.
Flyttar jag tillbaka chassinumret till originalplattan, så blir bubblan fortfarande "olaglig" då det är ett isvetsat chassinr.
Det mest lagliga är nog att ta en helt annan platta, svetsa igen siffrorna i chassinumret helt och åka så. Skulle dom på bilprovningen upptäcka det, så får man ju bara en tvåa på att chassinr saknas. Då är det ju fritt fram att knacka in ett nytt.
Men det är det ju iofs lagligt hur som helst, då det såldes utbytesplattor. Dom var man ju också tvungen att stansa in nya siffror på.
Men om man skrotar kit caren så finns ju inte längre den i registret. Då måste ju pickupen gå att registrera in eftersom det är samma bil? Bilar som ramlat ur registret går ju alltid att registrera in igen, bara att den blivit ombyggd lite 
|o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|
Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa
Demian, om du flyttar tillbaka chassinummret till originalplattan har du knappast gjort något olagligt. Det är ju där det hör hemma. Alltså ingen identitet är flyttad eller bytt. Lagen säger knappast något om själva svetsningen! Nu har jag inte läst själva lagtexten men så känns det rent logiskt.
Men om man skrotar kit caren så finns ju inte längre den i registret. Då måste ju pickupen gå att registrera in eftersom det är samma bil? Bilar som ramlat ur registret går ju alltid att registrera in igen, bara att den blivit ombyggd lite
Det är stor skillnad på fordon som fallit ur registret och ett som är skrotat.
Ali G
Demian, om du flyttar tillbaka chassinummret till originalplattan har du knappast gjort något olagligt. Det är ju där det hör hemma. Alltså ingen identitet är flyttad eller bytt. Lagen säger knappast något om själva svetsningen! Nu har jag inte läst själva lagtexten men så känns det rent logiskt.
Nej, det har du rätt i.
Men det skulle inte vara många som skulle tro på att jag talar sanning om jag tex skulle försöka sälja bilen och den nya köparen upptäcker svetsskarven. 
Zündfolge skrev:Demian, om du flyttar tillbaka chassinummret till originalplattan har du knappast gjort något olagligt. Det är ju där det hör hemma. Alltså ingen identitet är flyttad eller bytt. Lagen säger knappast något om själva svetsningen! Nu har jag inte läst själva lagtexten men så känns det rent logiskt.
Nej, det har du rätt i.
Men det skulle inte vara många som skulle tro på att jag talar sanning om jag tex skulle försöka sälja bilen och den nya köparen upptäcker svetsskarven.
Dokumentera allt med bilder.
Sen slår din ärliga uppsyn rätt högt 
Upptäcka svetsskarven??? Vad jobbar du med ?
Svetsare bla 
Det är lite svårt att slipa svetsen i tunneln så för den som letar är det inte så svårt att hitta den svetsskarven. 
Ali G
Tack Svwerker...
Det jag har upptäckt, är lite gamla maskiner på jobbet där jag är nu. Bla en gammal överväxt Bolinder Munktell vägskrapa. Jag tänkte att det kanske skulle vara av intresse för dig. Bilder finns...
17 2014-08-19 22:45:03 Senaste redigerad av Zündfolge (2014-08-19 22:46:06)
Ah, låter spännande. Bilder gillas. Jag har ju bara en väghyvel också!
Jo det är ju svårt att slipa där, helt klart
Som Thomasmannen var inne på skulle det vara kul att se en kitcar baserad på typ2.
Och den besiktingsman som lät den passera en regbes.
Har du hunnit kolla chassinumret ?
Om man gör en sökning på Pickupen så ser man att det finns en registrerad ägare på den och det stämmer att den ingick i ett köp av en Kitcar.
RPB Piraya med mittmotor, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=11336
RPB Formel Vee 67 (Bror Jaktlund) https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 50#p455150
VW Typ 1 1962, VW Typ 1 1970, VW Typ 1 1971, VW Pickup EH 1971, VW LT31 DH 1982 biltransport
Lycklig son:s bubbla VW Typ 1 1962, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=30458
SAAB Sonett 1968, SAAB V4 1976
Svetsa inte , järpar!!
Skär ut och gör det med stil...........! Mercedes verkstäder har en fin fin jigg för Er som inte gör det på frihand.
Har någon knackat in ett chassie nummer på en svets??
Hårt? Ja så in i ........(vi svär inte i jönköping-halleluja!)
Å ja vet att det är vasst inuti tunneln efter mig-svetstråden men det får inte besiktningen känna eller hur?
Å Demian jag behöver fortfarande plåt!
Egentligen har jag svårt för att förstå vad som är olagligt med att flytta chassinr i en bubbla. Och därför har jag också lite svårt att förstå varför man inte får sälja en identitet här på Boxerville. Det är ju egentligen som att förbjuda att sälja trimmade motorer. Det verkar ju t o m lagligt på blocket, då jag sett identiteter till salu där.
Så länge det finns NOS plattor i Sverige, så kan det ju helt omöjligt vara olagligt att använda en sådan. Och för att använda en sådan, så måste man knacka in sitt chassinr. Och då måste jag ju kunna köpa en identitet till den. Så länge man har originalnumret och spar det med bilen, så kan ju aldrig nån annan komma och hävda att man har hans identitet.
Det är ju ingen som påstår att Grunnmans gör olagligheter med sin W38. Dom hittade ju bara karossen och använde sedan en NOS platta som dom knackade in chassinumret i.
Men det dom gjorde var ju ändå ett gränsfall. Vad händer om nån hittar originalplattan och sätter en kaross på den. Då finns det två W38:or med samma chassinr.
I mitt fall så vill jag köpa ett chassi som är reggat för bytt kaross. I mitt fall skiter jag i om det bara är en identitet med tillhörande chassiplåt.
Sedan tänkte jag ställa med DKW kaross på en NOS platta, eller rättare sagt, jag tar en annan platta, slipar och svetsar över det gamla chassinumret, och knackar in det nya nån cm ovanför.
Sen åker jag och besiktar. Jag kan omöjligt se att jag har gjort nått olagligt, förutom att jag inte använt en "äkta" NOS platta.
Och om det nu är olagligt, i vilket sammanhang skulle jag kunna åka dit på nått? Det allvarligaste skulle vara att jag krockar och kör ihjäl någon.
Men i det fallet så skulle, polis och försäkringsbolag hellre kolla på hurvida jag har originalmotor och rätt bromsar. Jag ser inte varför dom skulle driva saken hurvida jag använt en NOS platta eller ej.
Jag kan ju fortfarande ha köpt en NOS platta av nån annan, som svetsat igen det gamla chassinumret och hävdat att det är en NOS platta.
Bevisbördan skulle ju ligga hos en åklagare, och hur skulle dom bevisa det? Och varför skulle dom bry sig. Dom har annat att lägga sin tid på.
Under alla år som det funnits folkvagnar så borde ju nån ha åkt dit på det.
Men det här gäller bilar med lös bottenplatta. De är ett undantag, just för att man kunde köpa nya plattor.
Bussar och vanliga bilar är en helt annan sak.
Nu tycker inte jag att man ska byta identiteter. Det finns ju ingen anledning att köra det. Har bilarna trillat ur registret, så är det ju lätt att regga in. Det kan ju lätt bli att köpare ifrågasätter bilen då man ska sälja den. Jag skulle nog inte vilja köpa nån bil där det trixats med chassinr. Jag vill ha allt original.
Men i fallet att ha en DKW på Vw bottenplatta bryr jag mig inte. Det är ju ändå inte original.
Å Demian jag behöver fortfarande plåt!
Hmm, det är med plåten får du utveckla, för nu hänger jag inte med... 
Egentligen har jag svårt för att förstå vad som är olagligt med att flytta chassinr i en bubbla. Och därför har jag också lite svårt att förstå varför man inte får sälja en identitet här på Boxerville. Det är ju egentligen som att förbjuda att sälja trimmade motorer. Det verkar ju t o m lagligt på blocket, då jag sett identiteter till salu där.
Så länge det finns NOS plattor i Sverige, så kan det ju helt omöjligt vara olagligt att använda en sådan. Och för att använda en sådan, så måste man knacka in sitt chassinr. Och då måste jag ju kunna köpa en identitet till den. Så länge man har originalnumret och spar det med bilen, så kan ju aldrig nån annan komma och hävda att man har hans identitet.
Det är ju ingen som påstår att Grunnmans gör olagligheter med sin W38. Dom hittade ju bara karossen och använde sedan en NOS platta som dom knackade in chassinumret i.
Men det dom gjorde var ju ändå ett gränsfall. Vad händer om nån hittar originalplattan och sätter en kaross på den. Då finns det två W38:or med samma chassinr.I mitt fall så vill jag köpa ett chassi som är reggat för bytt kaross. I mitt fall skiter jag i om det bara är en identitet med tillhörande chassiplåt.
Sedan tänkte jag ställa med DKW kaross på en NOS platta, eller rättare sagt, jag tar en annan platta, slipar och svetsar över det gamla chassinumret, och knackar in det nya nån cm ovanför.
Sen åker jag och besiktar. Jag kan omöjligt se att jag har gjort nått olagligt, förutom att jag inte använt en "äkta" NOS platta.
Och om det nu är olagligt, i vilket sammanhang skulle jag kunna åka dit på nått? Det allvarligaste skulle vara att jag krockar och kör ihjäl någon.
Men i det fallet så skulle, polis och försäkringsbolag hellre kolla på hurvida jag har originalmotor och rätt bromsar. Jag ser inte varför dom skulle driva saken hurvida jag använt en NOS platta eller ej.
Jag kan ju fortfarande ha köpt en NOS platta av nån annan, som svetsat igen det gamla chassinumret och hävdat att det är en NOS platta.Bevisbördan skulle ju ligga hos en åklagare, och hur skulle dom bevisa det? Och varför skulle dom bry sig. Dom har annat att lägga sin tid på.
Under alla år som det funnits folkvagnar så borde ju nån ha åkt dit på det.
Men det här gäller bilar med lös bottenplatta. De är ett undantag, just för att man kunde köpa nya plattor.
Bussar och vanliga bilar är en helt annan sak.Nu tycker inte jag att man ska byta identiteter. Det finns ju ingen anledning att köra det. Har bilarna trillat ur registret, så är det ju lätt att regga in. Det kan ju lätt bli att köpare ifrågasätter bilen då man ska sälja den. Jag skulle nog inte vilja köpa nån bil där det trixats med chassinr. Jag vill ha allt original.
Men i fallet att ha en DKW på Vw bottenplatta bryr jag mig inte. Det är ju ändå inte original.
Man kan göra det lagligt men det kan man inte göra själv hursomhelst. Har du ett fordon som kräver byte av chassie/den del där numret sitter så går det men det ska göras under kontrollerade former. Man ska nog bl.a. kontrollera att inget av fordonen som är inblandade är stulna.
Finns ju hur många ligor som helst som ägnat sig åt identitetsbyten på stulna bilar genom att köpa något som är färdigt för skroten och stjäla något som är kanonfint och byta numren.
Ali G
När ni är klara med denna tråd kan tipset vara att ta bort den.
............................................................................................
Bakgrunden till det hela var nog helt enkelt att markägaren där pick-up: en står helt enkelt hade tröttnat att ingen hämtat den efter köpet av kitcaren där pickis och papper ingick. Troligtvis måste det diskuterats på något sätt att använda identiteten till kitcaren eller om det har blivit någon missuppfattning. Då det tydligen blev fart på köparen direkt efter min fråga här på BV så blir det tydligen så att den hämtas av kitcarköparen. Så då hamnar papper och fordon i samma händer och markägaren får bort den.
Sedan när det gäller att byta platta men föra över nummret. Man får ju byta reservdelar och en platta är ju en reservdel. Nu råkar nummret sitta på plattan. Själva fordonet har inte bytt identitet. Hela idén med lagen är säkerligen att förhindra stöld av fordon och hanteringen runt detta eller att kunna köra flera fordon med samma identitet (skatt, försäkring). Att Polis och åklagare skulle lägga ner stora resurser på något där inte stöld eller annat fuffens misstänks ligga bakom är inte troligt. Men lagen finns och BV gör nog rätt att ta hänsyn till detta.