Idag konstaterade jag det jag en tid misstänkt, bromsvätskeläckage. Nog för att det känts vid bromsningar och det kan tyckas vara det hemskaste av illdåd, att fortsätta köra; är detta det sista ner ser/hör från mig, kan ni enkelt vifta bort det som att det naturliga urvalet sållar bort de dumma. Men jag har gjort ett moget övervägande att köra på till helgen, laddat vagnen med bromsvätska och håller rejäla avstånd och ska nu, efter konstaterande, åtgärda problemet. "Problemet" är att hjulcylindrarna "bara" är tio år gamla. Jag bytte dem det första jag gjorde när jag köpte vagnen 2003.
Meeeeen, det var inte det denna tråd skulle handla om, utan den förväntade livslängden på de prylar vi slänger på vagnarna idag. Stöpta i Volkswagenandan, är vi folkafolk, bortskämda med en hög kvalité hos material och i konstruktioner. Man konstaterar att bromsrör ser nya ut, trots 40 år i skogen, att däcken håller tryck trots att de ser fnasiga ut osv. Sen öppnar vi pluskan och renoverar/reparerar, bara för att konstatera att grejerna vi köper idag, inte alls håller måttet.
Hur ställer man sig till detta? Ibland finns ju dyrare, mer högkvalitativa grejer att köpa, men inte alltid. Ibland går det att reprarera/renovera det gamla, men inte alltid. Finns det en gyllene medelväg?
Jag brände en repro ljuddämpare efter bara sex år, då köpte jag ormbo, får se om det håller lika länge, eller kanske längre?
Babbla på! 
.. men för 5500kr tycker jag inte det... nu har tillverkaren lovat att byta den defekta delen, som en annan firma ville ha 2850kr .säljaren(Telia) tyckte jag skulle bevisa att jag inte gjort skadan fast deras service vekstad ,sa det var ett moderkort som gått sönder, och att det inte var jag som tagit sönder det... . då man ju har 3 års reklamations rätt enligt konsumentköplagen på hemelektronik, om felet är ett, som sas. man inte själv har gjort genom användning eller ovarsamhet.. nu fixar tillverkaren det gratis efter samma lag...