1

Idag konstaterade jag det jag en tid misstänkt, bromsvätskeläckage. Nog för att det känts vid bromsningar och det kan tyckas vara det hemskaste av illdåd, att fortsätta köra; är detta det sista ner ser/hör från mig, kan ni enkelt vifta bort det som att det naturliga urvalet sållar bort de dumma. Men jag har gjort ett moget övervägande att köra på till helgen, laddat vagnen med bromsvätska och håller rejäla avstånd och ska nu, efter konstaterande, åtgärda problemet. "Problemet" är att hjulcylindrarna "bara" är tio år gamla. Jag bytte dem det första jag gjorde när jag köpte vagnen 2003.

Meeeeen, det var inte det denna tråd skulle handla om, utan den förväntade livslängden på de prylar vi slänger på vagnarna idag. Stöpta i Volkswagenandan, är vi folkafolk, bortskämda med en hög kvalité hos material och i konstruktioner. Man konstaterar att bromsrör ser nya ut, trots 40 år i skogen, att däcken håller tryck trots att de ser fnasiga ut osv. Sen öppnar vi pluskan och renoverar/reparerar, bara för att konstatera att grejerna vi köper idag, inte alls håller måttet.

Hur ställer man sig till detta? Ibland finns ju dyrare, mer högkvalitativa grejer att köpa, men inte alltid. Ibland går det att reprarera/renovera det gamla, men inte alltid. Finns det en gyllene medelväg?

Jag brände en repro ljuddämpare efter bara sex år, då köpte jag ormbo, får se om det håller lika länge, eller kanske längre?

Babbla på!  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Original rules!!!!!!!

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3

En gemensam nämnare är att produkter som innehåller gummi ofta inte håller måttet. Drivaxeldamasker vilka liknar fnöske efter bara något år, otäta huvudbromscylindrar och nytillverkade genomföringar är det problem med.

Kan man hitta delar som fortfarande tillverkas av "rätt" underleverantör ska det inte vara några problem. Nya laddrelän köper man Bosch, och nya bromdetaljer väljer man ATE så långt det går. ICQ/ab
Det bästa är ju såklart NOS ICQ/ab

4

Min uppfattning är att det är bäst med gamla nosdelar eller renoverade. Passform o kvalitet är inte alltid så bra på nytillverkat men det är tur att det finns när det behövs.

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.

5 Senaste redigerad av Thomasmannen (2014-08-21 13:31:57)

Jag skyller på ingenjörerna! Min konspirationsteori är att jakten på kostnadseffektiviteten gör att man många gånger använder undermåligt material. Hur länge ska saker behöva räcka? -det var nog en väsentlig fråga under bilindustrins guldålder. Om det nu ska gå sönder så ska man bara behöva byta delen en gång.
Idag används samma fråga; Hur länge ska saker behöva räcka?, fast ur perspektivet hur dåligt man kan göra det....
Att en 50 år gammal damask fortfarande håller stilen och utklassar nytillverkade är ju egentligen bedrövligt...
De tillverkare som gör saker av hög kvalitet börjar tack och lov att uppmärksammas och premieras. Gerson, wolfparts, you name it...

1300S
Nån slags långtidsprojekt, typ1 -56

6

Ja NOS och original är ju trevligt, men min bestämda uppfattning är att det är långt ifrån alltid som dessa är alternativ. Och speciellt inte när man står där med en stundande renovering och "allt" behöver bytas ut. Vill jag byta hjulcylindrarna är det ganska osannolikt att jag kommer över alla sex stycken på samma bräde, men visst, har man inte så bråttom kan man ju samla på sig.

Nu återstår det att se vad som är felet med just min hjulcylinder, men jag är nog inne på samma spår som Michos där, oftast är det gummit som fallerar hos de nytillverkade repro-delarna. HBCn, gjordes iordning med en sk rep-sats och där har gummit till damasken för tryckstången spruckit, tur att jag har en NOS HBC på hyllan då.  Default/hmm

Och visst är det så Thomasmannen; det fenomenet syns på reprogrejer till våra bilar som nytillverkade kina-slungor eller plastdunkar. Kan man spara in fem gram plåt i varje skruv, så ska man spara in fem gram plåt i varje skruv. Sen om det är ingenjörerna, eller de som håller i marionetterna som avgör saken, vill jag låta vara osagt. Troligen de senare...

Imorgon åker jag till landet och på lördag plockar jag väck trummorna runt om för att inspektera allt (om vädret tillåter). Det var ett tag sen allt var nytt och har en hjulcylinder gett sig, så kan man vara säker på att något mer behöver beställas. Hur kinkigt är det att byta hjulcylindrar parvis tycker ni? Backar och belägg är givet, men ok och cylindrar? Förutsatt att  den man vill spara är okej.

7

"just enough" var ett utryck jag hörde härom dagen från en leverantör, när han diskuterade med en säljare på jobbet... det skall inte hålla för länge folk skall ju köpa nytt... ICQ/ad
lagom bra, så det håller förbi garantitiden... ICQ/ac

När min surfplatta fick ett internt fel efter 2år och 5 månader nu under semestern.. tyckte säljaren "det få du räkna med den e ju gammal"  ICQ/an .. men för 5500kr tycker jag inte det... nu har tillverkaren lovat att byta den defekta delen,  som en annan firma ville ha 2850kr .säljaren(Telia) tyckte jag skulle bevisa att jag inte gjort skadan fast deras service vekstad ,sa det var ett moderkort som gått sönder, och att det inte var jag som tagit sönder det... .  då man ju har 3 års reklamations rätt enligt konsumentköplagen  på hemelektronik, om felet är ett, som sas. man inte själv har gjort genom användning eller ovarsamhet.. nu fixar tillverkaren det gratis  efter samma lag...

Så förhoppningsvis får jag den tillbaka snart, och kan ha den några år till ICQ/ad  fast frågan e ju hur många år skall det kunna hålla???
......
jag fattar att billigt skit inte håller, men köper man bland det bästasom finns för stunden, då skall det fan vara bra... ICQ/an

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Mina hjulcylindrar till min splitpickup höll i tre år. Köpte det dyrare alternativet nu, får se hur länge det går...

9

Jag vet inte om det gör skillnad, men jag plockar alltid isär nya cylindrar och smörjer in i bromscylinderfett (på uppmaning från original rephandbok där det stod att livsländen förlängdes på så vis ot att bara smörja in i bromsvätska). Min ena NOS ATE (var i alla fall nos för 7 år sedan) framcylinder till bussen brukar läcka lite periodvis, fullkommligt vansinne med jag har 2 gånger plockar isär den och smort gummit med bromscylinderfett och sen har den hållt tätt 2 år till.. gammalt NOS gummi kan ha passerat sitt bf-datum också.

10

Konstaterade att bromsbanden hade trillat av från backarna. Troligtvis gjorde detta att cylinderns slaglängd inte räckte till och kolven hade nästan hoppat ut ur cylindern. Så cylindern kanske inte är defekt, däremot fick allt ett avfettningsbad och nya bromsbackar behöver definitivt köpas in. funderar på att byta cylindrarna bak ändå, men är lite velig. Ska byta bromsslangar också... hmm

Sorry för OT.  ICQ/ae

11

Köpte Ate bromsslangar 2008 o fick byta dom igen förra året ICQ/ac
Nu sitter det billigare från classicvw på bilen, hoppas på länge livslängd på dom.

Den som somnar med kliande stjärt
Kommer  vakna med orena fingrar