1

Håller på att renovera en -69:ans typ1.
Och undrar vilka växellådsbussningar jag borde välja. Forskade runt o läste att dom röda urethan bussningarna lätt spricker och att bilen blir högljudd.
Tänke preparera bilen klart för en värre motor i framtiden, så därför undrar jag vilka jag borde välja?
Men kommer iaf första åren köra original motor.
Har tittat på gula rhino bussningarna också.

Vad rekommenderar ni?

2

om du bygger standardbygge så klarar du dig långt med typ dessa
http://www.vwimporten.se/typ1/chassi/va … aste-bakre

standard motor i din är 1300 och med värre motor? menar du 1600 eller ännu "värre"? 1600 funkar dessa fästen säkert perfekt på. men värre räser motor får någon annan svara på

3

Jag kör med dessa som är av lite hårdare gummi än orginal. Är mer än nöjd med de ICQ/ab

http://www.vwcustomspeed.com/product.as … 211301263B

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

4 Senaste redigerad av MrPete (2014-08-20 18:34:27)

Rhinofästen är fina, stummare än original men inte stenhårda och sprickkänsliga som urethanfästen.

http://dalhems.com/f/c/cbf4c6884609450ca4b3c1b0a72d45ce/motorfaste-special-med-bultar.jpg
http://dalhems.com/sv/p/dbb485c5232148c … med-bultar

5

fördelen med stummare?

6

Tackar för svaren. Beställde ikväll 2st heavy duty bakre fästen och original främre ICQ/ab

7

Man får good vibrations i karossen :-D njae, men växellådan rör sig mindre, mindre hjulhopp, risk att den går sönder etc. Men det finns bättre sätt att rädda lådan på, om man kör trimmat. tex cup-stag, extra främre fäste, stag från övre högra startmotorskruven till karossen.

I en standardbil finns väl egentligen ingen vits med stummare fästen. heavy duty duger gott... Ska man bara välja hårdare nånstans så är det främre, eftersom lådan vill lyfta i framänden vid acceleration.