1

Jag tänkte bara kolla om det är någon som har lite mer erfarenhet än vad jag har ang. dämpning inne i kupén på en bubbla! vill ha något som håller de mesta av vägljudet borta men inte behöva betala multum för det!

Tacksam för svar!

Typ 1 -66 1300
Typ 2 -71 baywindow

2

3

Ljuddämpning är ett intressant spörsmål och inget jag har något definitivt svar på. Kör själv buss, men problematiken är liknande, även om den i en buss är något svårare, större kupé och mindre inredning. Men efter att ha behandlat torpedvägg med asfaltsmatta och "karossens yttersidor" med tunnare dito, är jag snarast inne på att köra ännu mer av samma mynt. För det har hjälpt, men inte tillnärmelsevis tillräckligt. Sen ska man inte glömma "enkla" saker som, bra däck (med rätt hjulinställning), friska dörrlister, se till att karossen/chassiet inte har några stora uppenbara hål (rost och gamla montagehål, tex för antenn el dyl) och en frisk ljuddämpare. Det gör mer än man kan tro för ljudet.

Ett aber är dock att försöka få en trimmad vagn att gå tyst, skulle gärna ta del av erfarenheter på detta område.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4

Dynamat eller StP ljuddämpmattor funkar väldigt bra! Ett tunt lager gummimatta med aluminiumfolie på utsidan, det dödar buller och resonanser i karosseriet väldigt effektivt.
Monterade detta på min Ghia för 6-7 år sedan på insidan av dörrar, karosseri etc och den är efter det betydligt angenämare att åka i.
Baksidan är väl priset... Men, som vi har lärt oss, buy the best, cry once!

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

5

nya mjuka dämpmattan från biltema är kanon

Let's make BOXERVILLE great again.
Film och fotonörd.
Byggtråd för min Oval The OldSpeed Outlaw
Byggtråden för La Cholita å Krush Groove hittar ni HÄR

6

Biltemas mattor funkar okej och är bra för priset men det finns bättre...

Jag valde Silent Coat när jag dämpade min bil. mycket mindre vikt, mer lättarbetat och dämpar bättre...

http://soderbergs.info/bilder/zatzy/IMG110%20%28800x600%29.jpg
http://soderbergs.info/bilder/zatzy/IMG110%20%28800x600%29.jpg

7

Jag körde endast Biltemas ljuddämpning i bussen, blymatta på hela golvet, från front till baklucka. Även alla paneler har blymatta och 20mm skumdämpmatta. Blev en väldig skillnad. Många kilo blymatta blev det...
Som Kee är inne på, få allt tätt också så har man bättre förutsättningar för en tystare rider.
Du har ju å andra sidan just monterat en stinger Sebbe. Ljuddämpningen gör sig bäst i radiokåpor tror jag. Köp två par så donnan också får.