1

Nyss hemkommen från ett blött med trevligt SCC så inser jag att jag måste införskaffa andra stötdämpare för att få bilen att uppföra sig rätt i starten.
Det är en typ 1, inte nämnvärt lättare än en originalbil.

Fick låna ett set Koni som var justerbara, men som tyvärr inte hann testas pga regn.

Vet att många kör med AVO som anses vara en mycket prisvärd dämparen. Kollade deras hemsida, men har ingen möjlighet att veta vad jag skall ha då det finns en uppsjö modeller och varianter.

Finns det någon som kan ge mig tips på modell och var man lämpligen köper dessa?

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

2

Prata med Roman -han beställde AVO till sin 59:a.

Volkmasters Sweden
East Hill Welding
Peace Performance
Nygrens Mekaniska
CSP
JP Motorsport

3

Imponerande hur snabbt det gick för Servais att gå ner sig i racingträsket...;-) Men grattis till stilren bil och bra prestanda !

4

Jag körde AVO på bubblan. Bara justerbara på dämpningen. Problemet jag fick då var att bilen slog tillbaka upp väldigt hårt.
Märkte efter några år att dämparaxlarna var krokiga men det berode nog mest på att dämparen tagit i tornen.
I Ghian har jag dubbeljusterbara Strange som funkar bra.

5

ja nu finns det inget återvändo bilen ska ner på 11.99  ICQ/ad  ICQ/af

Post's attachments

PIC_0285.JPG, 466.17 kb, 1920 x 1080
PIC_0285.JPG 466.17 kb, 312 downloads since 2014-08-18 

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

6

Hej Peter,
Länge sedan sist!
Jo, jag har använt AVO TB436, kostar £60 i England. Dom är lite mjuka när det börjar greppa riktigt hårt (typ Under 1.55 i 60-fot), men man kan beställa dom hårdare utan extra kostnad.
Säg bara åt dom att du vill ha dom "Revalved so the hardest setting as standard will be in the middle setting".

7

Hej!
Vill flagga för det Niklas säger - minst lika viktigt är att du får en lugn returrörelse i bakvagnen. Om den inte håller i bilen i sin returrörelse slutar det med att däcken vill tappa greppet dvs varje gång du växlar skjuter bilen tillbaka upp och du tappar färste vilket du verkligen inte vill! Jag åker ju ladderbars bak och eftersom de är längre så blir returen lugnare per automatik i jämförelse med de kortare fjäderplattorna och ändå kör jag på den näst hårdaste inställningen på rebound på mina Strange coilovers.
ICQ/ab
Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

8

....och ska man snöa in på det hänger fjäderns hårdhet ihop med hur hårt det ska dämpa annars blir det översvängningar.
Jag gissar att både Niclas och Johan har haft hårdare fjädring och då krävs hårdare dämpning.
AVO var bra dämpare för priset för mig i alla fall i kombination med en tung bil, kraftig sugmotor och 28 mm torsionsstavar.
https://www.youtube.com/watch?v=Te50Rt0vHvs
1.50 60-fot i videon med 228 hästar och 815 kilo.

9

Roman skrev:

Hej Peter,
Länge sedan sist!
Jo, jag har använt AVO TB436, kostar £60 i England. Dom är lite mjuka när det börjar greppa riktigt hårt (typ Under 1.55 i 60-fot), men man kan beställa dom hårdare utan extra kostnad.
Säg bara åt dom att du vill ha dom "Revalved so the hardest setting as standard will be in the middle setting".

Tjenare Roman!
Jo, det var länge sedan. Den hårdare dämparen lär väl inte ha samma artikelnummer? Är denna dämpare justerbar i ut- eller infjädring? Vad jag förstod så är det viktiga att bilen blir kvar i nedfjädrat läge och att det är utfjädringen som är primär att kunna justera. De gula Koni jag fick låna var vad jag förstod justerbar på det sättet. Fick som sagt inte möjlighet att testa dem och lämnade tillbaka dem innan jag åkte hem.

Jag har 26mm torsionsstavar.

Hur är det fram? Har AVO något som den samlade expertisen anser fungerar? Det är väl 90/10-dämpare som gäller, eller?

Finns det andra fabrikat som man med fördel kan snegla på.

Roman, jag försökte ringa dig tidigare idag, men fick inte tag i dig. Har du bytt mobil? PM:a mig ditt nummer eller slå en signal om du har lust på 076-126 93 45.

10 Senaste redigerad av Peter S (2014-08-19 20:02:05)

Niklas skrev:

Jag körde AVO på bubblan. Bara justerbara på dämpningen. Problemet jag fick då var att bilen slog tillbaka upp väldigt hårt.
Märkte efter några år att dämparaxlarna var krokiga men det berode nog mest på att dämparen tagit i tornen.
I Ghian har jag dubbeljusterbara Strange som funkar bra.

Vilken AVO körde du? Samma modell som Roman? Den är/var alltså bara justerbar i infjädring? Det låter som att du pratar framvagn nu, eller?

Roman:
Fick ingen klarhet i hur AVO-dämparen fungerar. Du pratade om 10 klick, men är TB436 uppbyggda så att man kan justera hårdhet i in- och utfjädring separat eller är den "dum" så att man ökar/minskar hårdheten i både in- och utfjädring när man går upp eller ner ett klick.

Vad finns det för andra fabrikat/märken/modeller som man med fördel kan köpa fram och bak för att få den att sätta sig rätt?
Strange nämns, men var köper man dessa och vilken modell är att rekommendera i en fulltung typ 1?

De gula Koni jag stod och drog i för hand verkade bara vara justerbara i utfjädring, men påstods vara mer för bankörning än dragracing.

För att sammafatta det:

Bak: Dämpare som är ganska mjuk i nedfjädring men hård i utfjädring (AVO TB436 re-valved?). Andra förslag?
Fram: Dämpare som är mjuk i utfjädring men hård i infjädring (Förslag???)

11

Jag har EMPI stötdämpare bak på min racebubbla. Är det bra dämpare? Fram sitter typ originaldämpare, bra- dåligt? Jag är rookie när det gäller Dragracing. Bilen gick på Bug-Run och gick spikrakt utan för stora hjullyft. Kördes av Robert från Åland. Hade planer på att få ihop den till BRC. Lådan som jag hade liggandes visades vara kass och jag var tvungen att bygga ny torrsumptank, så det blev inget med det. Nu blir det att riva ner den och bygga om den som jag vill ha den ICQ/ab . Javisst det var först huset sedan bussen och till sist racebilen ICQ/ac . Det blir kanske svårt att hinna till nästa år.
Men man lär så länge man lever.
Med vänlig hälsning. Ingemar

Post's attachments

Suominen_NA.jpg, 62.37 kb, 640 x 427
Suominen_NA.jpg 62.37 kb, 319 downloads since 2014-08-19 

12

Min erfaring er at stivere torsjoner (28-30mm) krever bedre kontroll av retur for å unngå at bilen spretter for raskt opp med hjulspinn/vibrasjoner som resultat. Gummi må bort! Jeg foretrekker at bilen skal sette seg noe og holde seg rolig med en kontrollert vektoverføring og jeg bruker derfor modifiserte Koni`s bak og framme (fra Jussi). De bak slipper bilen ned noe og holder den der mens de foran slipper fronten opp noe og holder den der.

AVO har dempere med justerbar tur och retur og de setter dem akkurat der du vil ha dem slik Roman nevner (re-valve) Fordelen med disse er at du enkelt kan justere dem ved å vri på knappene mens på Koni`ene må skrus av nede, presses opp og vris. På det stiveste har jeg ikke en sjans å presse dem ut igjen. Du kan kontakte AVO og Nigel på: [email protected]

Mvh
BB

13

Lånar tråden lite Peter ( tack för ett trevligt SCC)
Hej Ingemar
Om jag skall vara ärlig så är EMPI ingen stötdämpar tillverkare dom köper det som är biligast (typ biltema)
På det glada 90talet körde alla med slutkörda std stötdämpare i framvagnen på räsebanan sen på tidigt 2000talet så gick vi över till lite dyrare dämpare som var 90/10 eller 80/20 (koni classic) för dom gick att ändra i tre steg och var billiga
I bak behöver man en dämpare som jobbar åt fel håll på en bubbla 40/60  en std är 50/50 i rörelse
Körde med Girling stötdämpare (röda)på 90talet som funkade då sen kom EVO stötdämpare (koni var för dyra då) som var justerbara
Det finns oxå QA1 dämpare som är ett bra val ( det finns säkert fler fabrikat)
Det som man skall tänka på är att inte ha en dämpare som har inbyggd lyftverkan i bak (gasdämpare) på en dragracingbil
Jag kan inte säga om det är dåligt eller bra med dina bak dämpare på din bil
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke