Niklas skrev:Jag körde AVO på bubblan. Bara justerbara på dämpningen. Problemet jag fick då var att bilen slog tillbaka upp väldigt hårt.
Märkte efter några år att dämparaxlarna var krokiga men det berode nog mest på att dämparen tagit i tornen.
I Ghian har jag dubbeljusterbara Strange som funkar bra.
Vilken AVO körde du? Samma modell som Roman? Den är/var alltså bara justerbar i infjädring? Det låter som att du pratar framvagn nu, eller?
Roman:
Fick ingen klarhet i hur AVO-dämparen fungerar. Du pratade om 10 klick, men är TB436 uppbyggda så att man kan justera hårdhet i in- och utfjädring separat eller är den "dum" så att man ökar/minskar hårdheten i både in- och utfjädring när man går upp eller ner ett klick.
Vad finns det för andra fabrikat/märken/modeller som man med fördel kan köpa fram och bak för att få den att sätta sig rätt?
Strange nämns, men var köper man dessa och vilken modell är att rekommendera i en fulltung typ 1?
De gula Koni jag stod och drog i för hand verkade bara vara justerbara i utfjädring, men påstods vara mer för bankörning än dragracing.
För att sammafatta det:
Bak: Dämpare som är ganska mjuk i nedfjädring men hård i utfjädring (AVO TB436 re-valved?). Andra förslag?
Fram: Dämpare som är mjuk i utfjädring men hård i infjädring (Förslag???)
Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!