2,276 Senaste redigerad av michaelth (2014-08-17 15:55:58)

Mr 56 skrev:

fina grejor.

http://www.subarugears.com/Kit.jpg

jajamensan.. en grej som jag mängd rabbatta till ICQ/ag  är det bakre fästet till lådan som iofs. går att göra själv, men smidigt med färdiga bitar ibland.

Jag pillade lite igår mellan regn skurarna, och plockade ut
motor  växellåda och elhärvan, så nu är grejerna inomhus.. jag vart lite les då jag konstaterade, att mina svetsövningar med framvagns infästning, dragit i framvagns balken, och minskat dörrglipan. ICQ/ac . en delvis upp kapnjng och tryckning med en porto Power behöv.. (skulle behövt en..) e iofs bara 2 mm, men när dörrglipan är 4 i ovankant och 2 nere....
Började även demontera center diffen, och bakersta växel låds kåpan, som inte kommer att användas mer.. den centralt placerade kåpan på min växellåds typ, är möjlig att modifiera, men jag skall försöka få tag i en annan .. har ev en på gång.... ICQ/ad


Nu regnar det igen och jag är glad att allt.. tror jag som jag behöver från subban e bort slaktat.. ev tar jag ut original bränsle pumpen..
motorn med alla slangar.. går nog ut en sväng och strippar bort lite skit....
http://forumbilder.se/DDNLJ/img-4006.JPG
http://forumbilder.se/DDNLJ/img-4007.JPG
Elhärvan.. dvs 2/3 delar av den då en del redan ligger inne i garaget.......riktigt tung är den. och då har jag redan kapat bort alla ändar till bak elrutor elspaglar eltaklucka lysen elstolar osv..
http://forumbilder.se/DDNLJ/img-4008.JPG
växellådan som enligt todd inte är helt lämplig att modda.. men det går..jag kapade av drivaxlarna då jag då enklare kunde driva ut sprintarna.
http://forumbilder.se/DDNLJ/img-4010.JPG
http://forumbilder.se/DDNLJ/img-4011.JPG
Här är den bakre gaveln borta med centerdiffen och dom gamla drivknutarna.. skroten nästa om jag inte har nytta av något lager/axel ICQ/ad
http://forumbilder.se/DDNLJ/img-4019.JPG
det nya bakre fästet som kommer bultas fast över den nerkapade mellankåpan senare..
http://forumbilder.se/DDNLJ/img-4020.JPG
detta är mellankåpan men pga en annan utformning på växelaxeln och desss spärr, och oljeuppsamlaren för 5 ans växel är den lite jobbigare att modda.. även fler hål att svetsa/täta. men allt går så än har jag inte gett upp ICQ/ag
http://forumbilder.se/DDNLK/img-4023.JPG
Får väl se om jag går ner och skruvar isär lite på motorn för det e så roligt ICQ/ae

/ Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

2,277

Underbart,delar din glädje även om jag inte förstår fullt ut..måste se det "in real life" för att förstå...kul att se att meklusten är tillbaka... ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

2,278

jadu detta med Subaru motor är något jag velat i flera år.. tänk2,2 liter motor volym  135-140hk varvvillig motor.. värme Ac i en buss.. och en bränsle förbrukning som är lägre än den 1600 motor som satt i...

så nu fortsatte jag med att demontera motorn för att kunna dels snygga till den lite och göra en service som är välbehövlig.. motorerna är slitstarka men man kan ju byta oljan och stiften då och då.. jag provkörde bilen och alla funktioner fungerade.. enda jag inte testade var farthållaren.. eftersom bromsoken var ganska så slut... all el i bilen fungerade klanderfritt..
men nu när jag skruvade ut ett tändstift var gapet ca 2mm ICQ/ad  motorn startade lätt....

nåväl en mus hade bott på motorn och lagrat en stor hög kastanjer under insuget  så en hel del städning var av nöden..
började med att ställa motorn på ett stort u gjort av plywood.. den kommer in i motor stödet senare..
lyfte den med billyften ICQ/ad
http://forumbilder.se/DDNLP/img-4024.JPG
därefter demonterade jag Ac kompressor generator och fästen.jag skulle vilja blästra rent dom...får nog bygga ett blästerskåp.........
http://forumbilder.se/DDNLP/img-4028.JPG
sen åkte insuget med dom flesta givare ..8 bultar ICQ/ag sååå smidigt
http://forumbilder.se/DDNLP/img-4029.JPG
Huvudvattenkanalen kom därefter.. 4 bult..
http://forumbilder.se/DDNLP/img-4026.JPG

Efter en del skrapning/stålborstning /tryckluft  börjar motorn bli ren.. tja renare..
http://forumbilder.se/DDNLP/img-4025.JPG
nästa steg blir att demmontera /rensa bort en del "onödigt" från insuget och förbättra finischen där..
men det blir en annan dag...

/ Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

2,279

Det blir nog landets galnaste buss till slut ICQ/ab

2,280

michaelth skrev:

Idag kom det ett dyrt paket från ...
http://forumbilder.se/DDN99/img-4001.JPG
...

Voff! Default/big_smile

2,281

Snyggt jobbat! ICQ/ab

2,282

Voff skrev:
michaelth skrev:

Idag kom det ett dyrt paket från ...
http://forumbilder.se/DDN99/img-4001.JPG
...

Voff! Default/big_smile

åhhh det paketet känner jag igen ICQ/ag ICQ/ag Öppnade mitt som en 10åring på födelsekalas!!!

2,283 Senaste redigerad av Abdullah (2014-08-18 09:06:44)

michaelth skrev:

den centralt placerade kåpan på min växellåds typ, är möjlig att modifiera, men jag skall försöka få tag i en annan .. har ev en på gång.... ICQ/ad



/ Michael

Mycket enklare att bara hitta den nyare, passar bolt on kostar nog lite ICQ/ab

Funderar du på att köra org pump? in tank alltså?
Är lite kluven där faktiskt, ska man köra inline eller intank..Inline är enkelt men kan bli dyrt och många låter högt. Intank är billigt(ja man har ju grejerna) dessutom rätt pump för rätt motor, men svets i tanken mm som jag inte är så förtjust i ICQ/ae

2,284 Senaste redigerad av michaelth (2014-08-18 18:14:19)

Det blir med största sannorlikhet original pumpen.. den fungerar ju och e betald.. att montera i tanken är enkelt.. klipp eller såga upp ett ovalt hål i ovankant på tanken på en slät yta.. eller hyfsat slät  då det jämnar ut sig sedan.... sen gör man en ring i tex tjock aluminiumplåt  eller bitar som man sågat ut med sticksåg.  (spruta på t röd som skärmedel)  denna ringen har samma hålbild som pumpens fläns. borra samma hål i tankplåten,gänga hålen i ringen eller använd självgängande plåtskruv.  fäst ringenpå insidan, med tex några försänkta skruv eller poppnit i tank plåten.. sen bultar man fast hela skiten.. ev får man förlänga sugröret eller korta så det passar.. om man inte placerat pumpen där tanken är som djupast ,kan man pressa/knacka ner plåten där innan pump monteringen med en träbit och handsläggan, mot ett hål i marken tex.. plugga original ledningen från tanken..med en slangstump en bit axel och 2 slang klämmor.. och man slapp ifrån all sorts svetsning..
En komplettväxellåda är nu handlad  och på väg hem... billigt ICQ/ag antingen använder jag den eller bara mellan hus delen..vi får c...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

2,285 Senaste redigerad av michaelth (2014-08-27 16:33:58)

så .. inte mycket som händer här...
men jag monterade ut bränsle pumpen ur subbann  fattade inte varför 3 bränsle slangar... men lösningen var nära.. i subban är det 2 tankar en /sida om bak kardanen.. men bara en bränslepump.. detta löses genom en injektor sug.. returbränslet från motorn suger ut bränslet från den ena tanken tillbaka till en inbyggd "Catch tank"  dvs en skål som ser till att motorn får bränsle även vid låg nivå och svängar..
se bild.
http://forumbilder.se/DDOHU/img-4109.JPG
http://forumbilder.se/DDOHV/subaru-tank-schematisk.png
blir nog att jag använder detta systemet i min Bay tank..
Subba elsystemet.. plockat in det på mitt vardagsrumsbord.. frun protesterade lite men ICQ/ad  med ny byggplast på bordet  händer inget...
Jag har rensat bort en del av kablarna.. men troligen tar jag bort fläkt styrningen och fart hållaren, då det blir mycket enkalre att rensa elsystemet då..
http://forumbilder.se/DDOHV/img-4115.JPG

Jag fick min "nya" Subaru växellåda i dag.. så bort med bakre diff huset och kötta bort en del onödigheter på mellankåpan..
På dessa bilder, ser man skillnaden på mellankåpan från min förra låda , som har en hel del extra hål.. och denna . den övre gammla....
http://forumbilder.se/DDOHV/img-4099.JPG
övre nya nedra gamla
http://forumbilder.se/DDOHV/img-4100.JPG
http://forumbilder.se/DDOHV/img-4101.JPG

Så ut med diffen och kötta bort det onödiga.. jag slipade kanske onödigt mycket... men jag ville inte ha en massa konstiga kanter, efter det jag skar bort.
Här lådan o demonterad..
http://forumbilder.se/DDOHV/img-4097.JPG
Och här med köttad mellan kåpa
http://forumbilder.se/DDOKH/img-4105.JPG
kåpan, skall svetsa lite hål idag...
http://forumbilder.se/DDOKH/img-4107.JPG
http://forumbilder.se/DDOKI/img-4108.JPG

så mer en annan kväll.
/ Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

2,286

Äkta kärlek när hemmet(efter viss försiktighet naturligtvis) får användas fritt till div stolligheter.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

2,287

Inte är det Bolt on précis, men det är ju inget annat med ditt bygge.
Så läget är normalt  Default/lol  Default/lol

"ljushuvud"

2,288

Bolt on

Hmmm vad e det.. ICQ/ad  finns det möjligen på tub som raketost då??? ICQ/ad
Nä bara för det inte passar direkt, e det inte omöjligt att få till ICQ/ae

kåpan jag jobbade med igår hade ju 2 hål som e olämpliga..pga oljeläckage.. ICQ/ac
http://forumbilder.se/DDOL2/img-4107-hal.jpg
Det runda hålet gjorde jag en plugg till med en 19mm hålsåg ,borrade i en 5 mm aluplåt... fast utan centrum borr.. spände fast plåtbiten i pelarbormaskinen.. sen tog jag en försänkare, och skar en fördjupning/avsats i hålet, i vilken pluggen passa löst..
Det kantiga hålet sågade jag fram en grovt passande bit i 5 mm aluplåt.

Värmde på kåpan ordentligt, med en 2 kw. golvläggar varmluftpistol i ca 10min, sen eldade jag fast bitarna med jobbets alu mig..
Blev väl lite föroreningar i smältan, med det duger bra endå..
http://forumbilder.se/DDOL2/img-4117.JPG
http://forumbilder.se/DDOL2/img-4116.JPG
Men väl hemma, efter lite roterande fräs, och fingerslip blev det okey.
http://forumbilder.se/DDOL2/img-4119.JPG
knackade in subarugears medlevererade täcklock i det nedre hålet.. litegranna.. men det blir ordentligt monterat senare..
http://forumbilder.se/DDOL2/img-4118.JPG
Så nu är denna kåpan sas färdig förändrad...

kapade i original grenrören...  ICQ/an  rena skämtet.. olika mellan sidorna /ojämna och med förträngningar.. hålen i flänsarna är 40 mm men "röret" /pressade plåtbiten,  som sitter istucken/svetsad e bara 35mm inner dia.. det får bli andra don...
http://forumbilder.se/DDOL2/img-4120.JPG 
http://forumbilder.se/DDOL2/img-4122.JPG
Har funderat på rostfritt..typ ett Ebay kina tillverkat. men då måste jag i alla fall bygga om det.. men vi får c om jag kan få tag i lämliga rörkrökar till rätt pris.... jag är tvungen att kapa ner dom en del för markfrigången . liksom oljetråget/oljepickuppen.. men det blir en annan dag.
Skall försöka rensa en arbetsbänk  ICQ/ad och dissekera resten av växellådan i helgen, och inleda vända på diff övningen/nya drev ICQ/ag

Over and ut.. / Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

2,289

Raketost det är grejor det ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag

Kåpan ser ju köpes ut, klart snyggast på webben.

"ljushuvud"

2,290

Ja livet blir aldrig dessamma efter raketostens sorti från marknaden..ungefär som Tang,vem minns inte denna härliga dryck som såldes med förföriska bilder av apelsinjuice,dock fanns väl inte en enda naturlig ingridiens i den.. Default/lol

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

2,291

Life goes on... tänkte på detta med skador i trafiken .. såg en buss aktig sak (passerade på andra väghalvan flertalet polisbilar och brandkår/ambulanser.) som någon försökt köra in i röven på. buss saken var intryckt minst en meter.. och den påkörda bilen kraftigt kortare... ICQ/ac  3 ambulanser och trafiken på andra väghalvan stod still... Hmm min buss får en liten sugmotor 2,2liter  135hk.... hoppas inte alltför många kommer ifatt mig.. ICQ/ad

När man monterar en Subaru motor i en vwbuss, eller bubbla får man lite bekymmer med spjällhuset, då det slutar i bakkant av motorn och då blir i konflikt med bränsle tanken (buss) eller torpedväggen (bubbla) antingen tar man hela insuget och vänder det om bakåt, men då får inte AC kompressorn  och generatorn lätt plats ICQ/ac .. eller så flippar man spjällhuset. 180 grader .. då Subaru konverteringa inte e så ovanligt utomlands.. finns det färdiga saker.....men...varför låta andra göra saker man själv kan göra..
I förra veckan monterade jag utrustning under en Mercedes sprinter ambulance.. vilket medförde att en bit  nytt 2,5 tumms avgasrör, blev färdigt för kontainern.. idag kapade jag ihop några krökta bitar, som jag provisoriskt punktat ihop..

Subaru motor med spjällhuset..
http://forumbilder.se/DDOO6/img-4124.JPG
Tight....
http://forumbilder.se/DDOO6/img-4126.JPG
Så här ligger spjällhuset på tändspolen ,så lite högre upp behövs..gasvajerfästet hamnar rätt direkt..
http://forumbilder.se/DDOO6/img-4127.JPG
Jag har sett i någon rod tidning, om avgasrör som en munk, dvs ett fullt varv rör.,bara att kapa av så mycket man behöver.. men då jag inte vet om vem som levererar dylika här i Sverige.. får det bli min variant..ev justerar jag ihop radien mer..
http://forumbilder.se/DDOO6/img-4129.JPG
Tänker mig en 3mm plåtremsa med uppvikna kanter. blir starkare på det viset. Tråkigt om grejerna går sönder, vid en snabb axeleration  ICQ/ae
http://forumbilder.se/DDOO6/img-4131.JPG

eller om jag skall bearbeta ett par tjocka plattor..
ja ja senare bekymmer.. snart helg igen.
/ Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

2,292 Senaste redigerad av michaelth (2014-08-30 10:10:04)

Tja pillade vidare igår...
jag beslutade mig för flänsar i 10mm  järn.. men hade ingen så bred bit .tog 4 bitar plattjärn som jag köttade bort önödigt material från fogberede från båda sidor till intet sen svetsade ihop. ser lite brutala ut men handlar ju bara om materialet.
http://www.forumbilder.se/DDOU2/img-4134.JPG
4 m8 lång muttrar sattes på 4 borr på insuget, och en spillbit svarvades till lämplig diam. bra med lite spillbitar..
varefter längmuttrarna punktades fast.. klämde en mutter i taget med svetstång sen bort från insuget och svetsa.
http://www.forumbilder.se/DDOU2/img-4132.JPG
http://www.forumbilder.se/DDOU2/img-4133.JPG
Upp i svarven igen...
http://forumbilder.se/DDOU2/img-4135.JPG
Efter hålet upp med plattorna lösa i schucken och svarva av ytorna så allt blir rakt. indikerade lite på en höft då paralelliteten inte är jätteviktig..
http://forumbilder.se/DDOU2/img-4137.JPG
Gavlarna kapades till bättre passform.
kapade ihop kröken av 4 bitar, dessa svetsades, och slipades ut från insidan, och utsidan efterhand. varefter dom svetsades fast i gavlarna..
Blev väl inte hundra slät/exakt radie.. men till denna applikationen blir det säkert bra..
http://forumbilder.se/DDOU2/img-4138-1.jpg
http://forumbilder.se/DDOU2/img-4139.JPG
http://forumbilder.se/DDOU2/img-4140.JPG

Ytterligare ett litet projekt på vägen..
ja jag vet borde kanske jobba med framvagnen  ICQ/ad .. en kollega kom förbi med en hel golf 2 framvagn, med motor/låda osv monterad .. med en gratis kuggstång.... muttrar osv e jätte rostiga... ICQ/am  så skall försöka få loss den och se ICQ/ad  om ev den kanske kan användas till bussen.
Jag är helt enkelt inte sååå stukturerad ICQ/an  ,det är många små projekt, som tillsammans ger helheten ICQ/an  och ofta hoppar jag mellan dom .och alla skall ju endå göras. jag behöver lite nya utmaningar emellan allt svetsande kapande ..

Och ja denna spjällhus vändare, är inte min ide'e utan finns färdiga att köpa.. men frakt osv..det går ju att göra själv ICQ/ad

/ Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

2,293

Man vill bara se mer hela tiden, vilket bygge ICQ/ab

2,294

Jag är också omstrukturerad i mina projekt..fram och tillbaka..men kommer framåt och det gör ju du också så det är väl inget att skämmas över..det gör åtminstone inte jag så det behöver inte du heller.. ICQ/ad

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

2,295

Man måste dela upp elefanten.
Så man blir färdig med nånting............

"ljushuvud"

2,296

Snablars vad vi blivit förståndiga nu då.. ICQ/ad nåja gammal är äldst så du vet väl bättre än oss ungdomar.. Default/lol

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

2,297 Senaste redigerad av michaelth (2014-08-30 22:18:20)

Mr 56 skrev:

Man måste dela upp elefanten.
Så man blir färdig med nånting............

jamen även delar av en elefant e en elefant.....
fanken detta är en hobby inte mitt leverbröd..
Resan inte målet..eller hur var det.. eller båda... ja ja lite i taget, är bättre än inget alls. ICQ/ad
och jag lär mig saker hela tiden av det jag gör.. världens hjärngympa detta, win win ICQ/ag
jag tänker hur som fortsätta med detta bygget tills det blir klart.. vilade idag pga kraftiga smärtor i knä och fötter men det blir en dag i morgon och jag har klurat på både avgas och nytt lägre bredare oljetråg... sen skall framvagnen göras färdig.. jag har alltid flera projekt i tankarna samtidigt på bearbetning...
/ Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

2,298

Ser bra ut! Keep it up!=)

10w buss -57a
Pickup från -67

2,299

Jadu Rusty... det händer inte mycket.. men lite blir det.... ICQ/ad
Pga nära döden lidande dator... ICQ/am  är det trögt att göra några updates.. men nu funkar den skapligt igen.. och i em, blev det en stund i garaget..

Som bekant blir det ju Subaru motor och låda i bussen .. städade lite på en arbetsbänk, och lyfte upp lådan..  ICQ/an här den bakre kåpan som jag ju  fixat till innan .. väntar med att sätta ihop den tills alla delar rengjorts grundligt.
http://forumbilder.se/DE0BV/img-4174.JPG
http://forumbilder.se/DE0BV/img-4161.JPG
Efter en hel del bultar, vart den delad.. i bakkant av lådan4 bultar och en ring
http://forumbilder.se/DE0BV/img-4171.JPG
Framkant mot motorn kopplings gaffeln  + 4 bultar som håller lagret till ingående axeln.
http://forumbilder.se/DE0BV/img-4170.JPG
http://forumbilder.se/DE0BV/img-4172.JPG
http://forumbilder.se/DE0BV/img-4163.JPG
Glädjande rent.. lådan har gått 30000 mil, men lagren ser jättefina ut.. byter nog bara packboxarna vid axlarna.. Efter en sådan sträcka anses lådan som halvsliten ICQ/ag
lådan kommer från en 2 liters  Legacy utan turbo.. tyvärr är många av växellådorna i Sverige med hög och låg växel.. så lite pill blir det.
Det är en extra axel + en extra  glidkoppling för detta..
När jag delade på halvorna, upptäckte jag att en lite kula trilla ut, ICQ/ad  den är för spärren.. den kommer inte tillbaka, då jag kommer plocka bort så mycket delar som möjligt utan funktion. en del av dessa..
http://forumbilder.se/DE0BV/img-4164.JPG
Alla drev/axlar plockades ut, och packades in damm skyddat i lådor, och togs ur garaget.. detta för att slippa göra rent så mycket delar senare innan montering..
http://forumbilder.se/DE0BV/img-4175.JPG
Den lilla mellanaxeln plockades bort.. lite klurigt med en fjäder ring och 2 gömda små stift.. men sedan gick det bra.
http://forumbilder.se/DE0BV/img-4169.JPG
För att kunna vända på diffen, fick lite aluminium slipas bort..
Markerade lite grovt med en tusch penna.. gamla kronhjulet används för att malla.
http://forumbilder.se/DE0BV/img-4177.JPG
Riktigt så här mycket slipade jag inte bort..
http://forumbilder.se/DE0BV/img-4178.JPG
Packade in diffen, och började slipa... mycket damm blir det.. och provade säkert 10 gånger, till lagom spel var runt bitarna.. man vill ju inte slipa bort för mycket. även lagerhållaren fick slipas lite på.. här är allt lite dammigt..
http://forumbilder.se/DE0BV/img-4179.JPG
jag svarvade en ring, som håller direktdrift kopplingen på plats. så slipper jag en del extra bitar.. den blanka ringen ... ICQ/ad
http://forumbilder.se/DE0BV/img-4180.JPG
Axeln stacks av i svarven, som innan höll extra dreven.. den blev även lite snedslipad..
http://forumbilder.se/DE0BV/img-4182.JPG
Nästa moment blir att plugga igen hålet där skiftgaffeln satt.
Samt att montera det nya kronhjulet, och Pinjong drev/axeln ICQ/ag   men det blir en annan dag...
Mycket planering av det nya till läggs garaget pågår också... det blir nog 8*8 m .. 4 m invändig takhöjd.. plats för 4 pelar lyften, och lite extra mekande  vid sidan om.. ICQ/ag

/ Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

2,300

Smidigt var det att konvertera till Subaru drivlina  ICQ/ae

Bra att du dokumenterar allt och visar alla dina ombyggnader för det finns säkerligen flera galningar som du i detta forum  Default/lol

Nu har ju Subaru en väldigt tålig drivlina men blir det inte väldigt dyrt med alla special delar för ombyggnaden ?

Har du någon uppfattning om hur mycket drivlinan kommer att ha kostat när den är färdig med all kringutrustning(kylare osv)

Gillar att du inte ser problemen utan endast lösningar, ska bli intressant att se denna bussen när den är färdigt, kan inte tänka mig att någon annan någonstans har gjort all dessa ombyggnader på samma buss  ICQ/ab

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P