1

Såg på en sida på nätet att GL4 klassad växellåds olja (som rekomenderas till vw typ1 lådor) också kan vara aggresiv mot gulmetaller. Så, vad ska det nu vara för olja i typ1??? nån som vet med säkerhet?? GL1 är tydligen utan EP tillsats.

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

2

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2084 ICQ/ad

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

3

Tack för tipset, men hur är det med GL1 oljan? den har ju ingen EP tillsats och det är ju den som är agressiv mot gulmetaller. GL4 är ju vad ja fattar en "snällare" variant än GL5 d.v.s mindre EP.

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

4

GL4 har vad jag förstår "rätt spec" för "bubbla"... Tror inte de beteckningarna fanns när bilarna tillverkades... Då specades SEA 80 eller 90... GL4 har väl "liten" tillsats av EP, och GL5 stor tillsats för att klara hypoidväxlar. Eftersom VW trots allt bör ha nån form av bakaxel som borde klassas som glidande kuggar (antar jag) så gör väl lite EP tillsats att "bakaxeldelen" borde må bättre... Medan den försvårar för synkringarna.

Att EP tillsatserna skulle oxidera gulmetaller verkar vara något som var vanligt förr i tiden och vid hög värmeutveckling. Och jag har bara hört att folk tycker lådorna blir mer svårväxlade med GL5 (som är "glattare") än att de permanent skulle förstöra synkarna... Sen körs väl hobbybilarna så lite så nötning inte är det som ställer av bilarna...

Står ju även i äldre VW litteratur att man ska tömma och fylla "vanlig" olja i växellådan för att lådan kan ta skada av oljan, antar att det var EP tillsatser redan då?

Allt detta mina egna spekulationer... Säkert finns nån som vet bättre... Men hittills har jag inte hört om någon som omedelbart förstört sin låda med GL4 olja...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

5

ok...tack det svaret är jag nöjd med.......ska genast inhandla GL4 specad olja ICQ/ab Har iofs redan ELF GL4 i lådan men ska byta nu och vill vara säker.

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

6 Senaste redigerad av johan_l (2011-06-02 18:55:48)

61 och framåt...
http://forumbilder.se/images/60201175433PM2fef.jpg

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

7

53-59;
http://forumbilder.se/images/89201175847PM028c.jpg

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

8

Ännu mera info;
http://forumbilder.se/images/4c201180234PM4bf9.jpg

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

9 Senaste redigerad av johan_l (2011-06-02 19:08:33)

Och en sista...

http://forumbilder.se/images/be201180636PM8357.jpg


Tror jag ska snygga till och lägga in denna info i "how-to'n"...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

10

nu ligger den i howto'n... ICQ/ag

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)