GL4 har vad jag förstår "rätt spec" för "bubbla"... Tror inte de beteckningarna fanns när bilarna tillverkades... Då specades SEA 80 eller 90... GL4 har väl "liten" tillsats av EP, och GL5 stor tillsats för att klara hypoidväxlar. Eftersom VW trots allt bör ha nån form av bakaxel som borde klassas som glidande kuggar (antar jag) så gör väl lite EP tillsats att "bakaxeldelen" borde må bättre... Medan den försvårar för synkringarna.
Att EP tillsatserna skulle oxidera gulmetaller verkar vara något som var vanligt förr i tiden och vid hög värmeutveckling. Och jag har bara hört att folk tycker lådorna blir mer svårväxlade med GL5 (som är "glattare") än att de permanent skulle förstöra synkarna... Sen körs väl hobbybilarna så lite så nötning inte är det som ställer av bilarna...
Står ju även i äldre VW litteratur att man ska tömma och fylla "vanlig" olja i växellådan för att lådan kan ta skada av oljan, antar att det var EP tillsatser redan då?
Allt detta mina egna spekulationer... Säkert finns nån som vet bättre... Men hittills har jag inte hört om någon som omedelbart förstört sin låda med GL4 olja...
* * * * * * * * * * * * *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)