1 Senaste redigerad av Nyna (2014-08-15 20:07:43)

Jag har dålig koll på prisnivån på 1303:or och tänkte be om lite hjälp. Har ikväll varit iväg o kollat på en 73a som enl säljaren har gått 10.400 mil, "garanterat".
Bilen är omlackad -95 i sin originalkulör. Då byttes också samtliga skärmar.  Jag kan inte se några lagningar under bilen eller i karossen någonstans o säljaren säger att den aldrig varit svetsad  (han har ägd den sen -79).
Innertak o dörrsidor är fina men stolarna är väldigt dåliga. Lamellerna är slut, bromsarna sitter fast, batteri saknas, däcken dåliga. Bilen har varit avställd sen -09. Säljaren begär minst 15k.
Är det för mkt för denna bilen? Tacksam för synpunkter. /Anders
http://forumbilder.se/DDNFH/20140815-185430.jpg

VW 1200 -60
VW 1300 -66

2

Det är nog ganska rimligt, om den är så fin som det låter karossmässigt. Bromsar och koppling löser man ju lätt.

3

1303 brukar inte vara så jätte dyra, men dom brukar inte heller vara i ett originalskick som denna påstås vara!
Jag privat skulle nog tycka den var för dyr, men jag bryr mej inte om originalskick! .. så för en samlare som gillar
detta, är det säkert ett fynd! hur ofta ser man sånt på blocket? .. så det är ju upp till var & en, hur man värderar
en bil.. men hur kan stolarna vara dåliga om den bara gått 10000mil?

Patrik CoSmoZ Strömberg  // Shit-Low Kustoms //
[ VW Typ1-64  2.6L typ4 Turbo "FD Hazze Lindholms Svarta Race" ]
[ Baywindow -69 "A.B Enköpings Ångbryggeri" ]
[ Porsche 356 Speedster Replika -55 ] [ Typ1 Ragtop -66 Slammed ]

4

Tänk på vad en fin lack går på... =15K

Jag brukar "gå" på skick inredning och lister/krom runt dörrrutor när jag köpt objekt....

"Plåt är billigt".. ;-)

5

Tack för synpunkter!

VW 1200 -60
VW 1300 -66

6

"Ej svetsad" kan ju även betyda en massa spackel Default/hmm Ta med en magnet och prova runt kvartspaneler och andra känsliga ställen. Stolarna är ofta jättedåliga i 1303. Inte helt lätt att hitta friska i rätt färg heller. Default/hmm

Men om den är bra i karossen med fin lackering är den värd 15 000. Som mettis säger, lack kostar.
En besiktad 1303 i "bruksskick" med lite ytrost och skavanker som ändå är hyfsad, fungerar bra och inte är något pulat lik, ligger rimligtvis runt 10 000-15 000 kr.

Lycka till ICQ/ab

7

Tack Michos Miche  ICQ/ab

VW 1200 -60
VW 1300 -66

8

Kolla runt fjäderbensinfästningarna och skärmfästena bak. 70-talsvagnarna hade plåt av en inte allt för bra kvalitet...  ICQ/ac  Trösklar/värmekanaler är också värt att kolla.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

9

Är stolarna slitna och org så kan den väl inte ha gått så lite..om dom inte har gnuggat sig mot den varje tur hela tiden ICQ/ad
Är den så org och fin som det påstås tycker jag att den är värd det. Absolut! men det är från mitt perspektiv för en bil man ska äga, inte sälja vidare. De är inte värda mycket för köp och sälj syfte.
Har en väääldigt fin 1302a omlackad i org färg men väldigt bra gjort och otroligt fräsch förövrigt. Kan garantera att allt har kostat mycket mer än vad jag begär 28k..

Så ska du göra i ordning och äga? värt om den är garanterat som han påstår.

Göra i ordning och sälja för att tjäna på det? ja då ska du typ lägga max 5 utöver 15 för att käna nååågra lax..

Folk har nämnt var du ska kolla, vill tilläga en plats, RAMHUVUDET! ICQ/ae

10 Senaste redigerad av SakLetare (2014-08-17 08:02:49)

Lite snabbräknat så 15000 +6800 på de jag listat upp nedan. Sen ska du besikta oxå. Tänk på att de går att pruta på bilar som ligger på tex blocket. Själv skulle jag inte köpa en så ny för dessa pengar de blir i slutändan men det är jag det Default/smile Polarn har en bes och körklar FIN Lofotengrön 1303 för 27 om du är sugen.

koppling 1000 lapp
bromsar 2000 (beroende på va som e dåligt)
däck 2000
batteri 800
stolar 1000

Bubbla -62
Buss -60

11

Tack allihop för synpunkter  ICQ/ab !
Tycker själv det är märkligt att stolarna är så dåliga om bilen nu har gått så lite som säljaren säger...........

VW 1200 -60
VW 1300 -66

12

Nyna skrev:

Tack allihop för synpunkter  ICQ/ab !
Tycker själv det är märkligt att stolarna är så dåliga om bilen nu har gått så lite som säljaren säger...........

EXAKT   Ring Bilprovningen o kolla vad man har för mätarställningar på den o kolla efter servisboken ring någon tidigare ägare.
Dom bilar som verkar jättefina o inte alltför dyra ligger länge på blocket o så en annan grej om den har självjusterande bromsar bak
så finns det inga reservdelar till detta enligt CSP så det blir lite mer stålar till bromsarna

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.

13

Tycker inte att det är konstigt att stolarna är dåliga, det är ingen vidare kvalité på dem.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G