1

Några få dagar på semestern kvar och Bug Run classic på fredag och lördag. Nu eller aldrig så sätter jag igång. Har haft en Riechert-sats med 2 st 34 PCIoch en nyrenoverad Boschfördelare (VJ4BR25) liggande i tre år utan att orka sätta dit det, men idag hände det. Bilen gick igenom besiktningen trots att Abarthsystemet låter en hel del, varmt väder, så NU!

Med satsen följde en enkel beskrivning på tyska, men det hela är ganska basic. Men som vanligt tar det längre tid än man tror, även om allt man behöver finns i satsen.

http://i59.tinypic.com/2gxk85w.jpg

Det är rätt skönt  att jobba med nya rena saker, vill jag lova. Tyvärr fick jag lite väl blingiga luftfilter, men jag får väl ordna ett par okrasa-kopior eller lacka de som följer med i svart eller silver

Utgångsläget är standarduppsättning för en 1500 med H-motor. Och jag bryr mig inte i finishen just nu vill bara kolla att att det hela lirar ihop. I höst åker motorn ur och får sig en rejäl uppdatering.  ICQ/ab

http://forumbilder.se/DDEVM/start.jpg

Först byte av fördelare gick riktigt smutt tack vare verkstadshandboken. Tog max en kvart. Däremot var det lite trickigt att få bort det gamla trista insuget. Gjorde som Riechert rekommenderade, kapade av det och vips var det borta. En okulärbesiktningen av det slaktade insuget gav att det nog var dags att göra så. Om enkelförgasaren åker på igen så unnar jag mig ett nytt.

http://forumbilder.se/DDEVM/vj-pa-plats.jpg

Sedan blev dags att montera insug. Lite pyssel, men det gick. fick byta "bultar" till insuget då foten är lite tjockare. Men det följer med i satsen. En liten finess var att du kan skruva i dem med en insexnyckel. Det här var lite pyssel. Tog nog en timme att få dit det första insuget i värmen. Och det blir tajt med luckan, men det går!

http://i58.tinypic.com/1qn50h.jpg

Blev inte färdig ikväll, men båda insugen sitter på plats. Tyvärr blir bultarna till förgasarna lite för korta. Jag har köpt isolerbrickor i något fantastiskt som heter Pertinax och sitter mellan förgasare och insug. Så det ska väl hindra att det blir för varmt. Så imorgon åker jag till Maskin &Verktyg och handlar lite.

http://i59.tinypic.com/zufcwi.jpg

Allt som allt tog det sex timmar utan alltför stora problem i ett varmt garage. Hoppas bli klar imorgon, med justering och synkronisering av förgasarna och tändning. Om inget oförutsett inträffar, förståss

Fortsöättning följer, godnatt

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

2

En väldigt klassisk förgasaruppsättning.

3

Jezz Henrik. Jag kunde inte motstå den för några år sedan. Idag Blev det en kamp med trånga utrymmen. Om jag skulle göra detta igen skulle nog motorn vara ur eller att att min verktygsuppsättning skulle innehålla mycket korta ringnycklar av storlek 13. Efter ett besök på Maskin&verktyg (underbart att de finns) och införskaffande av nya pinnbultar till förgasarna, blev det ett par timmar med att fixa till det sista. Inget extra arbete behövdes förutom monteringen, ja och de lite längre pinnbultarna för att få plats med isolerbrickorna. Precis som Riechert utlovat i beskrivningen. Men det var lite pill under cirka 5 timmar. Säkert gick två av dessa åt med muttrar i små utrymmen.

Ställde tändningen klassiskt med lampa, brytargapet var redan förinställt. Nötte lite på startmotorn, och efter ett tag brummade bilen igång. Gick hyfsat bra med urspurungsinställningen från Riechert t o m med tomgång.. Lite trögare gas, men man vänjer sig om det inte går att justera lite. Jag får fippla med länksystemet och returfjäder imorgon. Nåväl så här kan det se ut,

http://forumbilder.se/DDF2Q/klart.jpg

Men jag vill nog ha ett par andra luftfilter. De här är kanske lite för stora. Eventuellt måste jag lyfta ur regnskyddet, men bilen körs ju ändå inte i regn, så det är väl okej. ICQ/af
Och det blev mycket plats i motorutrymmet, ser lite städat ut nästan

Morgondagens åtgärd blir att:
- Synka förgasarna
- Ställa tändningen med Stroboskop
- Justera tomgång
- Kolla stiften

Fast jag skulle behöva nya stift - Bosch W 175 T ! eller som de heter numera W 7 AC, men det verkar int evara lätt att få tag i Uppsala. Kanske på BugRun på lördag. Det finns visserligen några moppesäljare på internet, men det tar bara tif med postgång. Jag har kanske tur i Tierp?

Idag ser det ut som om det blir BugRun till Helgen, med folkvagn!

Känner mig helnöjd, och somnar gott ikväll. Förgasarna på plats, bilen besiktad (med ett brummande avgassystem) och solen skiner, vad mer kan man begära.

Fortsättning följer, godnatt och sov gott.

Christer

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

4

Skoj Christer att du fått på förgasarna och avgassystemet Default/smile Verkar ju rullat på bra med meckandet också trots den tropiska hettan Default/big_smile
Ang de där med 13 nycklar köp på biltema både "6kantig" och "12kantig" och kapa de på mitten så har du smidiga verktyg till nästa gång.

Kanske ses i Tierp.

Bubbla -62
Buss -60

5

Tog en sväng idag efter skyfallet. Den går som ett skott när man trycker på! Däremot är det två saker som bekymmrar mig,

- Skulle svänga in på gatan och den nästan dog på lågvarv. Trycker man på gasen så tvekar den, nästan som om den inte fick soppa. Eller har jag satt fördelaren fel?
- Returfjädern känns lite hård.

Annars går den bra på tomgång. Ska jag stoppa in fingrarna i det trånga utrymmet och lirka med luftskruven?

Blir lite villrådig.

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

6

Den där tar jag gärna en titt på på Tierp. Skall på med samba kit i min barndoor.

Alte Liebe rostet nicht!

7

Ja jag hoppas kunna komma till Tierp på lördag. Just nu är jag i en mörk period och får inte riktigt till det med inställningarna. Var nere och kollade förgasarna är i synk, och jag växlade mätare mellan förgasarna också för säkerhets skull. Ett litet helsike att komma åt luftskruvarna bara. Jag har några gamla 34:or till en typ 3 tror jag och där har man en plastratt på luftskruven. Undrar bara om den passar pci-modellen? Tomgången pendlar lite +/-40 varv ungefär, men det kanske ordnar sig om jag kommer åt att justera luftskruvarna bättre

Sedan har jag bara ett original remskiva, så frågan är bara hur jag får till tändningen mer exakt. Men det kanske står rätt till i alla fall. Om jag satt i fördelaren fel så skulle den väl knappast gå så bra när man drar på, eller? Ångrar att jag inte bytte remskiva till en graderad. Alltid lär man sig något.

En annan ska är att man blir nästan döv att stå i garaget med motorn på, det brummar duktigt.

Sedan vore det trevligt att ha haft åtminstone en engelsk beskrivning till installationen.

Nu ska jag ta ett glas vin, fundera och surfa efter möjliga lösningar. Det ser alltid mörkast ut innan gryningen.

Christer

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

8

SakLetare skrev:

Skoj Christer att du fått på förgasarna och avgassystemet Default/smile Verkar ju rullat på bra med meckandet också trots den tropiska hettan Default/big_smile
Ang de där med 13 nycklar köp på biltema både "6kantig" och "12kantig" och kapa de på mitten så har du smidiga verktyg till nästa gång.

Kanske ses i Tierp.

Bra tips! Det blir nästa vända in till biltema. Ja, jag hoppas verkligen att jag kommer iväg på lördag morgon.

Christer

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

9

Hittade en liten fin guide om solex och förgasarteori, http://oacdp.org/pdfs/solex.pdf

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

10

Okej åkte hem tidigt idag, måste få till det. Kom på att jag kunde ta bort tjärpappen i motorutrymmet - och vips har jag kunnat nå luftskruvarna, även om det är erbarmligt trångt. Den går bättre, fortfarande lite tveksam när man släppt gasen och växlar ner , men mycket bättre än häromdagen. Kan det månne vara att jag får på luftskruvarna igen. HAr skitsvårt att ställa tändningen för jag ser inte markeringarna som jag målat dit, de syns in t. Har dragit upp den i 3000 varv, markerat på 30 grader men jag hitar den inte jag tror att den ändå står rätt hyfsat, men inte perfekt. Måste ha en graderad skiva om ingen har ett bra tips. Behöver hjälp!

Nu är det middag

Christet

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

11

Blev färdig ikväll. Den går går som ett skott , men tvekar lite på låga varv, men bara lite. Sedan tycker jag att gasen är lite i trögaste laget, lösare fjäder kanske löser det hela. Nu blir det bug run i morgon fm.

Christer

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

12

Naturligtvis ska man alltid gå på enkla lösningarna först. Ändrade vinkel på mellersta länkarmen när jag kom hem från bugrun. Gasen går silkeslent och lätt, äntligen!

Jag har plockat ur luftskruvarna från mina 34 pdsit- förgasare. De har ett plasthjul som förenklar inställningen av mixturen. Hoppas bara att luftskruvarna på 34 pci är desamma. För det har jag lärt mig att det tydligen finns ettantal varianter. Men det löser sig.

Men bilens prestanda är märkbart bättre , än med originaluppsättningen.  Nåväl uppdraget blir klart imorgon. Då gör jag sista finjusteringen med de nya luftskruvarna, om de passar, eller med de gamla.

Nästa episod i detta projekt blir en liten sänkning av framvagnen max fem - sex cm. Vi får se om det blir spindlar eller sänksatser eller både och. Någon med erfarenhet av Airkewld's sänksatser eller framvagnar??

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

13

Jaha, då var det dags! ICQ/ac  ICQ/ac
Bilen går otroligt varm.  Det verkar som den får för lite i högfartsområdet, men det är gränsfall, för stiften ser rätt okej ut, tros allt. Trolig bov är tändförställningen med för stor förställning. Stiften var nog lite väl mjuka också. Har plockat ur grejerna och ska ta ur fläktkåpan och kolla att "spjällen öppnar som de ska. Det verkar som att det finns en lite möjlighet till att öppna lite till. Ny termostat kommer till helgen. Fick tag i en originalbälg från VW Heritage. Men jag plockar isär och rengör i väntan på leverans. Enligt leverantören av fördelaren (Vintage Werks) så är det att prova att vrida ner förställningnen på fördelaren till 20 grader vid 2800 varv.
Kylplåtarna sitter där de ska, likaså gummilisten.

Sedan har vi bestyckningen av förgasarna. Det jag kan laborera med är troligt munstycket som sitter i mitten av förgasarna (air correction tube), där det sitter 175 idag, huvudmunstycket är 142,5 och tomgång 50. När jag fick satsen så var de bestyckade för originalsystemet, och nu sitter ju Abarthkopian där. Möjligen kan man gå upp en storlek på huvudmynstycket och kansle behålla air correction  tube som den är, men enligt Solexboken så ska den ligga på ungefär +60 jämfort med huvudmynstycket. Minskar man storleken på den så ska motorn få en fetare blandning. Så det bestyckningen kanske inte är helt uppåt väggarna i allafall. Skickat mail till F:a Riechert om goda råd.

Förgasarna står i synk och öppnar parallellt. Har också plockat i hårdare stift, vilket var enkelt när det inte sitter en massa förgasare ivägen. Gjorde en koll att den inte tar tjuvlyft vid insugen och det var tätt. och tomgången är stabil och jämn.

Hoppas att det här hjälper, Tips någon på bestyckning eller förställning av en VJ4BR25 (föregångaren till 010)

Christer

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

14

Lite kvalitets i garaget ikväll och positivt tänkande. Tog bort kylplåtar och termostat igen. Inget spel. Spjällen sitter fast. Lossade på fläktkåpan och vad händer, det funkar, upp och ner, spjällen öppnar och stänger som de ska och stannar i varmt läge om man släpper på stången,check på de'. En grej avklarad. ICQ/ab

För säkerhets skull köpte jag lite korta ringnycklar i storlek 10 och 13. Så morgondagens övning blir att sätta tillbaka insugen och förgasarna. Det går ju faktiskt att byta mynstycken utan att plocka isär dem. Inget svar från Riechert dock, men han kanske har semester.

Så då återstår två saker, bestyckning och ställa tändningen. Sedan vore det väl rackarns om det inte ska funka.

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

15

Jag kör med 32 pbic på ett par motorer. 200 -220 i luft o 125 - 135 i huvudmunstycke. Tändningen ca 35gr på fullt utslag, inga värmeproblem  ICQ/ab

16

Tack, ska se om jag får någon feedback från Riechert. Kanske är det så ändå att bestyckningen är helt okej. Kollade de gamla stiften igen och de ser okej ut. Ska ändå prova med lite mindre förställning på tändningen. Fick nytt bud på 27 grader. Så någonstans där hamnar jag kanske.

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

17 Senaste redigerad av Karmann67 (2014-08-08 18:25:12)

Fredagsmyset i garaget lönade sig. Den gick igång igen och det verkar som den går svalare. Ska ta en testrepa imorgon. Tog bort motorluckan och nu kommer straffet, hur ska jag få dit fjädern??

Bra instruktionsvideo https://www.youtube.com/watch?v=04dSGwAssRA

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

18

Riktigt snyggt det dära. Blir svårt avundsjuk  ICQ/ag

19

Ja, det tar sig. Bara den vill gå svalare. Kunde inte motstå en repa ikväll mellan skurarna, och det verkar gå bra.

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

20

sista justering av gasreglaget och tändning. Tog en timmes åktur på morgonen runt 21 grader varmt, och när jag kom tillbaka till garaget kan jag ta i oljestickan med handen utan att bränna mig. Förgasarna var hyfsat svala. Den går bra, möjligen skulle en lite finjustering av tändningen var på plats, men väntar med tills imorgon. Hur som helst lite reflektioner kring detta lilla arbete:

- Det tar ALLTID längre tid än man tänkt!!
- Det finns oftast inga genvägar.
- Var noggrann
- Det är ONT om plats - Ha bra mekhandskar och tillgång till plåster
- Tillgång till rätt verktyg och mätinstrument
- En bra verkstadshandbok sparar tid
- KORTA ringnycklar är ett måste
- Ibland är får man lite på sin känsla
- Använd original kylplåtar, bättre passform än nya.
- Använd mellanlägg mellan insug och förgasare!
- Skaffa klockor eller liknande för att synka förgasarna. Det är ju viktigt att de står lika.
- Stöd från medlemmar på Boxerville känns riktigt bra.
- Remskiva med grader är bra att ha.
- Gör helst detta med motorn urtagen, det spar plåster och tid!
- Om det inte blir bra första gången prova igen och igen och igen...

Och lite om Riechertsatsen annat

Köpte fördelaren från Vintage Werks - förstklassisk renovering och Ed Fall ställer alltid upp med svar på frågor - Helnöjd!
Riechertsatsen med 34 PCI för H-motorn är perfekt och kvaliteten kan man inte klaga på, med några undantag.
- länkaget lämnar en del att önska, lite meckig att justera och det känns lite billigt.
- luftfiltren är stora och kromade, känns lite billigt och de tar plats (det måste bli ett par andra, typ Knecht eller mann eller TDE.
- Skulle ha varit luftskruvar med plastvred, vilket det inte var, vilket gör det ruskigt svårt att ställa in luftskruvarna möjligen hänger det ihop med insugens vinkel.

Nu tar jag paus idag och tar en tur med båten!

Christer

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

21

Apropå att ställa in tändningen. Glenn Ring gav ett bra svar, så nu är det utrett.

The VJ4BR25 is the preceded the 010 and should be 28*-32* BTDC @ 3500rpm.

Då var det klart.

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

22

Delade upp remskivan i små grader igår och då blir det 51 mm och 55 mm för 28 respektive 30 grader. Så jag målade på tunna vita linjer vid 28 och 30 grader med en smart tuschpenna. Det hade torkat nu på morgonen. Ett litet steg framåt. Hoppas bara att de syns när man kör stroboskopet. Får ta hjälp av barnen för det blir lite svårt att hålla stroboskopet och samtidigt hålla nere gasen till 3500 varv och vrida fördelaren. Man borde haft tre armar, men två barn får kompensera det. Hoppas jag hinner fixa till det ikväll, för det vankas biltitt, en 64:a - hoppas bara att det inte är för mycket meck med den.

Fortsättning följer....

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

23 Senaste redigerad av TobiasL (2014-08-13 10:00:56)

Trevligt projekt! Tips angående motorns tvekan: Har du justerat accpumpen? Kommer ihåg att det var nödvändigt på min a Solex Kadron 40:or.

Fråga: hur gör du med stroboskoplampan när du kör med 6V?

(Glenn Rings råd kan ju stämma, men han kanske inte har så bra koll på svensk soppakvalitet.)

24

Fråga: hur gör du med stroboskoplampan när du kör med 6V?

Jag har kopplat lampan till ett löst 12v batteri bredvid.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

25

samma som du, löst mc-batteri vid sidan av. Någon gång kanske man kan hitta ett stroboskop för 6v och då är det lättare  ICQ/ab

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966