Några få dagar på semestern kvar och Bug Run classic på fredag och lördag. Nu eller aldrig så sätter jag igång. Har haft en Riechert-sats med 2 st 34 PCIoch en nyrenoverad Boschfördelare (VJ4BR25) liggande i tre år utan att orka sätta dit det, men idag hände det. Bilen gick igenom besiktningen trots att Abarthsystemet låter en hel del, varmt väder, så NU!
Med satsen följde en enkel beskrivning på tyska, men det hela är ganska basic. Men som vanligt tar det längre tid än man tror, även om allt man behöver finns i satsen.

Det är rätt skönt att jobba med nya rena saker, vill jag lova. Tyvärr fick jag lite väl blingiga luftfilter, men jag får väl ordna ett par okrasa-kopior eller lacka de som följer med i svart eller silver
Utgångsläget är standarduppsättning för en 1500 med H-motor. Och jag bryr mig inte i finishen just nu vill bara kolla att att det hela lirar ihop. I höst åker motorn ur och får sig en rejäl uppdatering.

Först byte av fördelare gick riktigt smutt tack vare verkstadshandboken. Tog max en kvart. Däremot var det lite trickigt att få bort det gamla trista insuget. Gjorde som Riechert rekommenderade, kapade av det och vips var det borta. En okulärbesiktningen av det slaktade insuget gav att det nog var dags att göra så. Om enkelförgasaren åker på igen så unnar jag mig ett nytt.

Sedan blev dags att montera insug. Lite pyssel, men det gick. fick byta "bultar" till insuget då foten är lite tjockare. Men det följer med i satsen. En liten finess var att du kan skruva i dem med en insexnyckel. Det här var lite pyssel. Tog nog en timme att få dit det första insuget i värmen. Och det blir tajt med luckan, men det går!

Blev inte färdig ikväll, men båda insugen sitter på plats. Tyvärr blir bultarna till förgasarna lite för korta. Jag har köpt isolerbrickor i något fantastiskt som heter Pertinax och sitter mellan förgasare och insug. Så det ska väl hindra att det blir för varmt. Så imorgon åker jag till Maskin &Verktyg och handlar lite.

Allt som allt tog det sex timmar utan alltför stora problem i ett varmt garage. Hoppas bli klar imorgon, med justering och synkronisering av förgasarna och tändning. Om inget oförutsett inträffar, förståss
Fortsöättning följer, godnatt
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

Verkar ju rullat på bra med meckandet också trots den tropiska hettan