Pga nya ideér så är nu Silverfisken till salu. Jag har köpt mej en annan bay med bättre campinginredning, o familjen har röstat ut den.
Det är alltså en -72:a med hemgjorda soffor i som går att bädda ner. Bord i mitten. Madrasserna luktade våt hund så de lever vidare på soptippen.
Förra ägarens pappa o bror har renoverat bromsarna (packat om ok o bytt slangar o belägg) o även donat med motorn. (1700 cc) Bytt packningar, packboxar o kolvringar. Provstartat på pall, men soppapumpen är defekt (läcker igenom).
Jag köpte den i november men har haft dåligt med tid för den. Den har egentligen bara stått till sej i garaget under tiden. Har ju redan en panel (1963) så jag behöver egentligen inte fler.
Utseendet då:
Silver i två nyanser med udda kofångare, även dessa hemgjorda. Mycket gedigna o tål att stå på, men inte helt snygga. Man har satt i rutor lite här o var, men de går ju att lägga igen. Ruta även i skjutdörren, men den är också ditsatt...alltså är inga rutor orginal. Skyport o takventil finns med. Det låter hemskt, men är faktiskt rätt bra gjort ändå. Ganska rostfri, inget direkt synligt i lacken utom under framrutan (som vanligt). Dragkrok sitter på. Motor o låda är vid sidan om på en pall. Rost som är bristfälligt lagad på främre hyttgolv. (förarsidan)
Om man hade fräschat upp bromsar o annat som man brukar i trafik, så tror jag den hade gått igenom besiktningen direkt, där är inga kända fel (utom soppapumpen). Värmekammare finns, men de är inte i nåt bra skick. Avgaset är helt.

Konstigt nog har den inte haft en bakre plåt sen 1985 typ. Har fått anmärkning på besiktningen om detta varje år, men de har inte skaffat nån ny.

Jag köpte den på stående fot i en ficklampas sken en svinkall kväll i november...för att den har dörrlås o gångjärn som inte hänger, dörrarna går snällt igen o man behöver inte lyfta in skjutdörren på plats så att den går i lås. Detta är extremt ovanligt på en så här pass gammal buss. Jag antog då att det var ett bra köp...o det ser det också ut att vara.
Priset då: 12.000.- (då ingår en NOS bensinpump som kostade fläsk i USA)
alternativt: 10.500:- (utan den nya pumpen)
Flera bilder på undersidan o annat kommer under morgondagen.