Sprang på en Caravelle idag med Audi turbofemma som ägaren hade byggt ihop med S-A prylar. Eller åtminstone kopplingskåpan tror jag han sa.
Vad behövs för att bygga en dylik pjäs ? Går det att regga i Sverige ? Och hur mycket roligare blir det ? 
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » T3 (T25), "fyrkantsbussar" » 5-cylindrig T3
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Sprang på en Caravelle idag med Audi turbofemma som ägaren hade byggt ihop med S-A prylar. Eller åtminstone kopplingskåpan tror jag han sa.
Vad behövs för att bygga en dylik pjäs ? Går det att regga i Sverige ? Och hur mycket roligare blir det ? 
Jorå.
Polaren har en 4ventils Audi5:a med turbo.
280hk.
Kul.......förmodligen

I den bussen du såg sitter förmodligen en 2.1 turbo motor från audi 100 sent 80tal / tidigt 90tal, jag har för mig det bara var 2.1 motorn som fanns i SA och inte 2.3
2,2 liter 230hk tidigare.
Nu 280hk.
Fränt! Så du är ute och spanar på dessa jaktmarker Helsing
Kul!
2,2 165hk motorn som sitter i bussen troligtvis. Lär ju gå ganska trevligt. 
härligt med turbodiesel 
Är det någon som vet vart det går att få tag på kopplingskåpa för att montera en audi 5 cyl. motor?
Jag ska försöka få tag i karln igen och hinna prata lite mer med honom och få lite info hur han gjort men efter lite googling så är det ju knapast nån raketforskning.
Macke får väl ta en semestertripp till Sydafrika och leta lite på skrotarna annars så bör det väl gå att svetsa ihop de två svepen åxå. Från Audimotorns låda och mot bussens alltså ? Som alla Volvo trimmare gör när de monterar ZF Bmw lådor ?
http://www.automart.co.za/cars/cars-for … 49-md-3441 Man kanske skulle ta stora plånboken och flyga ner till S-A och köra hem ? Verkar ju finnas fina för under 100 K iaf..
Hursomhelst så verkar det ju kul med dubbla minst effekten ( Mogge, du får fixa lite info och bild på din kompis bil !
)
Jag ska försöka få tag i karln igen och hinna prata lite mer med honom och få lite info hur han gjort men efter lite googling så är det ju knapast nån raketforskning.
Macke får väl ta en semestertripp till Sydafrika och leta lite på skrotarna annars så bör det väl gå att svetsa ihop de två svepen åxå. Från Audimotorns låda och mot bussens alltså ? Som alla Volvo trimmare gör när de monterar ZF Bmw lådor ?
http://www.automart.co.za/cars/cars-for … 49-md-3441 Man kanske skulle ta stora plånboken och flyga ner till S-A och köra hem ? Verkar ju finnas fina för under 100 K iaf..
![]()
Hursomhelst så verkar det ju kul med dubbla minst effekten ( Mogge, du får fixa lite info och bild på din kompis bil !
)
Han har en SA bil, 6växlad Porschelåda och Porschebromsar..............MUMS!
Jag ska tråka ut han tills jag får köpa den

Man kan ju svetsa om en Diesel -kopplingskåpa Så att motorn står mer rakt upp förstås...alternativt köra mittmotor och Audi växellåda 
Man kan ju svetsa om en Diesel -kopplingskåpa Så att motorn står mer rakt upp förstås...alternativt köra mittmotor och Audi växellåda
om man kör mittmotor så klassas bygget som amatörbyggt fordon enligt Sfro.. när jag frågade...
dvs ny årsmodell och alla lysen E märkta osv... om man inte kan montera enkelt utan att bygga om huvud strukturen...
Eller så kör man bakvänd, upp och nervänd 012-låda med adapter. Aldrig mer busslåda. 
012-låda ? Var sitter en sådan normalt då ?

Det finns många sätt. Men om man bygger med motorn framför lådan och Sfro tycker att det blir ammatörbyggt fordon, då är det som MichaelTh skriver, samt att de brukar även ha synpunkter på avgasrening, alltså i det fallet välj "rätt" motor och gärna katalysator...
Men så länge motorn sitter bakom är valet ganska fritt..och kostar troligen mindre.
012-låda ? Var sitter en sådan normalt då ?
![]()
Passat, A4, A6, Porsche Boxster bland annat.
Macke skrev:Man kan ju svetsa om en Diesel -kopplingskåpa Så att motorn står mer rakt upp förstås...alternativt köra mittmotor och Audi växellåda
Eller så kör man bakvänd, upp och nervänd 012-låda med adapter. Aldrig mer busslåda.
Öööö Varför ska den vara uppochnervänd?
svenne duva skrev:Macke skrev:Man kan ju svetsa om en Diesel -kopplingskåpa Så att motorn står mer rakt upp förstås...alternativt köra mittmotor och Audi växellåda
Öööö Varför ska den vara uppochnervänd?
Om man vill ha fem växlar bakåt och en framåt så kan man ha den rättvänd. Men om det fem växlar framåt man vill ha så är det läge att vända på den.
Hur funkar det med lager i lådan om man tippar runt den?
Hur funkar det med lager i lådan om man tippar runt den?
Hur bra som helst.
Min polare i England som har konstruerat adaptern (Tim som driver http://www.ultimate-engineering.co.uk/) har gjort ett tiotal konverteringar. Martyn, en annan vän som kör samma låda har 12000 mil med TDI5:a på 250 hk, ett antal dagar på Hockenheim-ring och gaaaanska mycket motorväg - inga som helst problem och kör fortfarande samma låda som han satte in från början.
Håller den i en Porsche Boxster så... 
Finns en del byggtrådar på Brick-yards och jag har listor på nästan alla utväxlingar och lådkoder.
Jag kommer att köra med wireväxling på mitt nästa projekt (012-låda och AFN med eget oljetråg på 50-graders montering och eget styrsystem).
Bockerud skrev:Hur funkar det med lager i lådan om man tippar runt den?
Hur bra som helst.
Min polare i England som har konstruerat adaptern (Tim som driver http://www.ultimate-engineering.co.uk/) har gjort ett tiotal konverteringar. Martyn, en annan vän som kör samma låda har 12000 mil med TDI5:a på 250 hk, ett antal dagar på Hockenheim-ring och gaaaanska mycket motorväg - inga som helst problem och kör fortfarande samma låda som han satte in från början.
Finns en del byggtrådar på Brick-yards och jag har listor på nästan alla utväxlingar och lådkoder.Jag kommer att köra med wireväxling på mitt nästa projekt (012-låda och AFN med eget oljetråg på 50-graders montering och eget styrsystem).
Svenne, är du kvar på företaget?
svenne duva skrev:Bockerud skrev:Hur funkar det med lager i lådan om man tippar runt den?
Hur bra som helst.
Finns en del byggtrådar på Brick-yards och jag har listor på nästan alla utväxlingar och lådkoder.Jag kommer att köra med wireväxling på mitt nästa projekt (012-låda och AFN med eget oljetråg på 50-graders montering och eget styrsystem).
Svenne, är du kvar på företaget?
Nej, jag är ju inte det. Nya äventyr... 
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » T3 (T25), "fyrkantsbussar" » 5-cylindrig T3
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.