76

Stefan F skrev:

Självklart ska ingen idiotförklaras för att man ställer frågor, här försöker vi hjälpa till så gott det går ICQ/ab Speciellt när det är en 1303:a... ICQ/af   Men visst ska skruven bort helt från knuten, annars går det inte att dra ur rattaxeln. Hela röret, inklusive delen med blinkers- och torkarspak, sitter bara med två skruv inne i kupén.

Bild på där övre knuten möter rattaxeln:

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/Kuggstang/IMG_3877_zps28308b60.jpg

Notera urtaget i rattaxeln där M8-skruven löper. Den här delen sitter ju såpass långt upp (och under tanken) att den borde vara befriad från rostangrepp. Du skulle kunna knacka in en liten huggmejsel som kil i spåret på mellanaxeln för att tvinga isär den. Du har inga bilder på hur det ser ut på din bil?

Jag var nog för trött igår för att fatta det, har släppt skruvarna som håller röret..tack för hjälpen, nästa gång kommer jag få bort det ICQ/ad tackar tackar!

77

Kort uppdatering, mycket lättare att få av axeln när bulten var helt ur..lossade den o ryckte försiktigt i rattstången inne i bilen o vips så vart den lös!. ICQ/ad
  Motorluckan avplockad och nu tror jag bestämt att allt som ska lossas är taget så att man snart kan lyfta, men lagom till att jag skulle börja pilla med lite andra prylar dog lyset..jag hyr ett riktigt råtthål till garage och det får tas med i beräkningarna  ICQ/af

78

Då är du i alla fall på gång med det stora lyftet! ICQ/ab Bra jobbat där! ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

79

germanbug skrev:

Då är du i alla fall på gång med det stora lyftet! ICQ/ab Bra jobbat där! ICQ/ab

Jodå, ska bara bygga nån sorts vagga med hjul att ställa karossen på, och ragga ihop ett par lyftsugna polare typ..får bli att svetsa stag också för säkerhets skull!

Blir förmodligen en vagga av lastpallar som man bygger någon ram under och sätter hjul på ICQ/ab

80

Om inte trösklarna/värmekanalerna är murkna, så kan du nog ta loss karossen utan att svetsa dit några stag.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

81

Stefan F skrev:

Om inte trösklarna/värmekanalerna är murkna, så kan du nog ta loss karossen utan att svetsa dit några stag.

Den högra är rätt illa åtgången så det blir nog byte av hela den Default/hmm  vänstersidan är ok sånär på framme vid fötterna där det är rejält uppätet, men förmodligen skulle den sidan klara ett lyft ICQ/ab

82

Men ska du byta en kan du lika gärna byta båda och förstärka båda på en gång ICQ/ad

83

abdalh121 skrev:

Men ska du byta en kan du lika gärna byta båda och förstärka båda på en gång ICQ/ad

Kan va så! Jag lär inte göra det jobbet själv utan det bli nog gammelgubben som har mer erfarenhet, så han får dömma ut plåten ICQ/ab hur tänker du med förstärkningen?

84

Ja självklart får han bedöma plåten först ICQ/ad med förstärkning syftade jag på stagen du svetsar dit när du har lyft upp karossen och tänker ta bort dörrar och trösklar så att den inte sjunker ihop några grader Default/tongue

85

abdalh121 skrev:

Ja självklart får han bedöma plåten först ICQ/ad med förstärkning syftade jag på stagen du svetsar dit när du har lyft upp karossen och tänker ta bort dörrar och trösklar så att den inte sjunker ihop några grader Default/tongue

Jaja du tänker så ICQ/ab ja vi får se hur det tar sig kommer förmidligen en uppdatering till helgen

86

En bildlös uppdatering då telefonen laddade ur..jag o farsan la ett par timmar på att försöka få loss karossen, men någon tidigare ägare har rostlagat...och ja han har svetsat ihop plattan med karossen på ett helt gäng ställen... ICQ/am

Rev av dörrarna och började lyfta försiktigt lite runt om men det visade sig vara dödsdömt, bara att ta fram vinkelslipen och börja skära där det visade sig vara svetsat!
  Fick loss nästan hela högersidan, så till helgen när man har lite mer fritid ska det kapas!!
  Kan tillägga att man hittar endel rost när man börjar lyfta o dra i grejerna, någon som vart med om det på en vw?  ICQ/ad

Inhandlade ett verktygsskåp idag med för att slippa verktyg i och runtomkring bilen som man bara snubblar på och svär åt  ICQ/ag
I vanlig ordning kommer en fråga såhär på slutet ICQ/ab
Dem 4 bultarna(2 på varje sida) under ramhuvudet, har dem något samröre med karossen?

87

Syxez skrev:

Kan tillägga att man hittar endel rost när man börjar lyfta o dra i grejerna, någon som vart med om det på en vw?  ICQ/ad

De 4 bultarna(2 på varje sida) under ramhuvudet, har de något samröre med karossen?

Nä, aldrig hört talas om att man hittar mer rost när man börjar rota i skiten...  ICQ/ag  Rost är som isberg, du ser bara 20%...

Vilka 4 skruvar tänker du på? De 2x2 längst fram håller bara krängningshämmaren, men det finns 2 till som jag *tror* håller fast karossen. Kan inte säga säkert, jag har inte lyft min, för jag har också en kaross som är hopsvetsad med plattan ICQ/ac

Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

88

Stefan F skrev:
Syxez skrev:

De 4 bultarna(2 på varje sida) under ramhuvudet, har de något samröre med karossen?

Nä, aldrig hört talas om att man hittar mer rost när man börjar rota i skiten...  ICQ/ag  Rost är som isberg, du ser bara 20%...

Vilka 4 skruvar tänker du på? De 2x2 längst fram håller bara krängningshämmaren, men det finns 2 till som jag *tror* håller fast karossen. Kan inte säga säkert, jag har inte lyft min, för jag har också en kaross som är hopsvetsad med plattan ICQ/ac

Tänk knäckebröd istället för plåt,  underlättar dock när man ska få loss vissa prylar, endel e bara att bruka lite våld på!
  Jag menar dem som sitter precis där ramhuvudet börjar ICQ/ab
  Vinkelslipen löser det mesta!

89

Aldrig hittat mer rost än den på ytan. Hahahha det är en överaskningsfest att demontera en vw Default/tongue

Dom 4 skruvarna håller ihop karossen och plattan japp. De måste loss oxå

90

abdalh121 skrev:

Aldrig hittat mer rost än den på ytan. Hahahha det är en överaskningsfest att demontera en vw Default/tongue

Dom 4 skruvarna håller ihop karossen och plattan japp. De måste loss oxå

Ja riktigt spännande, lite som en utgrävning ICQ/ag

Ja va bra! Började lossa dem men var inte hundra så lät dem va lite halvlösa, men när dem e borta måste det vara dem sista ICQ/ab

91

ICQ/ae
http://www.superbeetles.com/Tech_talk/jun.htm

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

92

Den guiden kunde man ju hittat tidigare ICQ/ad

93

"a 17mm bolt on each side just behind the anti sway bar" är förmodligen svaret på din fråga...  ICQ/ae

94

Stefan F skrev:

"a 17mm bolt on each side just behind the anti sway bar" är förmodligen svaret på din fråga...  ICQ/ae

Nää svaret på min fråga var på den första bilden ICQ/ab

95

Syxez skrev:
Stefan F skrev:

När jag särade på kaross och platta, så satt mina helt i tomma intet. Det hade rostat upp helt i karossdelen där dessa 4 skulle sitta fast i...   ICQ/ae

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

96

germanbug skrev:
Syxez skrev:
Stefan F skrev:

När jag särade på kaross och platta, så satt mina helt i tomma intet. Det hade rostat upp helt i karossdelen där dessa 4 skulle sitta fast i...   ICQ/ae

Jo jag kände att de va lite så här med!

97

Igår blev det ett par timmar i garaget men inte så jättemycket gjort, en kompis med massa bubblaintresse vart ute o uppmuntrade mig i bygget ICQ/ab

Det behövdes efter att jag upptäckte att hela vänstersidan som sett så fin ut under tröskeln bara vart ett spel för gallerierna.. Dem hade bara vikt en plåt över kanten och sen svetsat ihop, så hela vänstersidan var bara att göra ett snitt med vinkelslipen i.. Men nu kan man lyfta försiktigt i nästan hela bilen, den sitter fast med riktigt risiga rostlagningar runt om "Napoleonhatten".

Provmonterade fälgarna bak, köpte dem på ren impuls och lite kärlek..215 bak vart kanske i bredaste laget i orginalskärmar hehe tips?

98

Äntligen fått loss fronten från plattan...vem fan svetsar ihop "brandväggen" med chassit  ICQ/am
  Ska åka o låna en svets i helgen så att jag får dit ett rör på varje sida ICQ/ab
  Kommer lite bilder på kaoset någon dag, plåt på plåtlagningar finns det gott om!
Vinkelslipen kommer gå för fulla muggar!

99

http://i1371.photobucket.com/albums/ag302/Syxez/Mobile%20Uploads/20140824_142937_zps0d5917d6.jpgick lånat en svets och lyckades med mina svets kunskaper få dit mina stag, gjorde ett test o lyfte i dem och det höll!
Nu ska det bara till ett par starka män (alla kvinnliga vänner är för korta) och lyfta skiten:)

100

En sväng till Götet resulterade i en ny reservhjulsbalja! Nu är det ett par fina framskärmar som saknas då dem jag har köpt inte passar!