1 Senaste redigerad av easos (2014-08-06 14:50:26)

Jag har en 1600AS motor men hittar inte den typen av motor i min verkstadshanbok..
Ska tändningen stå 5grader efter ÖD eller 7,5grader före ÖD ?
Är det nått speciellt jag bör tänka på när jag ställer tändningen ?
Jag använder mig av stroboskop.

mvh/
Andy

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

2 Senaste redigerad av Björn J. (2014-08-06 16:01:40)

Tag bort vakuumslangen från dosan på fördelaren under tiden du ställer tändningen.
7,5 grader på dessa motorer.  Det kan vara svårt att se jacken i remskivan. Min erfarenhet är att det ofta blir någonting annat än just 7,5 grader, beroede på att motorn och fördelaren är slitna, men lita inte bara på det blinkande ljuset, lyssna även med dina öron och så är det känslan när man känner att motorn går bra. Koppla sedan in vakuumslangen igen. Den skall vara ansluten till förgasaren, inte till nippeln på insuget, som skall vara pluggad om du använder annat än original luftburk.

Ja tänk på att du har roterande delar alldeles intill dina händer, inte alls hälsosamt att fastna med nån finger mellan remskivan och remmen.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Tack för tipsen ! ICQ/ab
Fick lite hjälp av Herrman som kom förbi en sväng igår.

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

4

Jag ställer alltid tändningen på "maxvarv".
Alltså på 3000 varv då förtändningen slagit ut maximalt.
32°

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

5

j:son skrev:

Jag ställer alltid tändningen på "maxvarv".
Alltså på 3000 varv då förtändningen slagit ut maximalt.
32°

Detta är det absolut bästa sättet!

6

Okej varva upp till 3000 sen ställa på 32grader före eller vadå ?

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

7

easos skrev:

Okej varva upp till 3000 sen ställa på 32grader före eller vadå ?

Ja, före TDC