jaha.. denna helgen lör-tom tis var jag på gotland med avsikt att meka bay..
började bra med att skrapa upp pannan på en spetsig plåtskruv som tittade ut på undersidan av motorluckan..
efter demontering av den bakre motorplåten gasvire tändning oljetrycks kabel och laddning, kröp jag under bilen och lossa dom 3 m10 muttrarna framifrån dvs 2 nere och en vänster sidan, den som håller bla startmotorn... satt hutlöst fast,, efter omguppering och hämtande av ett 30 cm långt rör att trä över spärrskaftet lyckades jag få loss den, tog min lilla motorlyft vagn och häkta fast på garage domkraften och hissa upp under motorn... lossa dom 4 m8 bultarna i buss balken . ett litet ryck bakåt och motorn var fri.. sänkte ner ..ut med domkraften hissa upp bussen med domkraften och drog ut motor paketet.. så långt allt smidigt..
då jag skulle flytta fläkt /växelströmmare från gammmel motorn lossa jag först den högra värme kammaren därefter termostaten från blocket sen gänga loss från staget upp..
bulta bort förgasaren..
bort med fläkt/generator rem lossa 3 st m6 bultar och spännbandet runt generator..
sen stora lyftet..inte helt oväntat var allt skitigt och eller små rostigt.. med roterande stålborste. grundfärg och mattsvart återställdes liknande original look..när jag lossade generator foten och tvätta den ren upptäcktes en spricka nästan hela vägen runt foten
tänkte jag försöker modifiera likströms förgasar foten.. det gick väll nästan bra..förutom att den är en cm lägre i ovankant så olje påfyllnings hålet (svarta plåtöverdelen) krockade med "nya generatorn"
.. ..efter utköttning av sprickan på baksidan av foten ,rengöring och användande av kemisk metall och 2 fast gängade stål vinklar kunde den sprukna foten återanvändas..
nästa bekymmer.. den "gamla" motorn e en ex saxomat motor AD motor. där någon våldat dit ett svänghjul för 180 mm koppling.., eftersom min nya motor hade ett svänghjul för 200mm koppling fick jag göra lite africa style mek. och flytta över det gamla skrotet..i det läget var jag glad att ha den elektriska muttermaskinen och stora hylsor med..
tillbaka med generator fläkt termostat. förgasare från AS motorn jag skulle montera
tändspole fördelare som jag tagit bort..
välte upp motorn på min lilla motor lyftvagn..bra skit.
.
lyfte åter upp karossen och under med motorn.. ner med karossen.. in med motorlyften under vagnen och upp, gick bus enkelt att passa in motorn i lådan..inte
.. visar sig att en 6 ribbad växel låda behöver längra nedre pinnbultar..

den långa buss ,den korta vw t1 1303... där lärde man sig något nytt.. suck ner med maskinen igen.. dit med 2 m10 muttrar kontra ihop och ut med 4 pinnbultar..suck.. fast med dom långa..upp med skiten igen ..fast med dom fyra och bussbalk. div kablar bränsle ledning gasvire.. batteri.. fvider om startmotorn.. host ryker svart går illa... va fn.. hostar som fan.. vad har hänt.. det är kväll och myggen kalasar på mig efter att varit vaken 12 timmar med mekande tvätta motordelar.. måla skruva ihop..
deppade och gick in.. sov dåligt
söndag morgon..upptäcke varför inte gasen rörde sig ordentligt.. förgasaren jag använt från min AS motor passade inte ihop med en 55ah timme wäxel strömmare 
mao fick jag tvätta rent den gamle gasaren,, tur att jag dränerat ut 10 liter bensin från 1998 ur tanken... tvätta allt utom värme slingan till aut. schoken
förgasaren till v AD som satt på buss motorn den till H från AS motorn ex 1303s som jag förstott gick det inte att enkelt flytta om hävarmen för ax pumpen.... dvs en ny läxa..
då min buss är en högerstyrd sak sitter det ett järn rör under golv mattan med en axel i till gaspedalen.. detta hade rostat fast. med 556, värme och våld gick det att göra fritt.. efter att jag monterat min nyrenoverade gaspedal var jag redo för nya försök.. nu ville inte motorn tända till ens lite. va...fn-... kollade lite på förbrytaren (ett namn min exx kallade en fördelare då den ju innehåller brytarspetsar bla.
) den satt konstigt.. lyfte den upp ock lyste ner i hålet den satt fel 180 grader.. dvs jag hade redan i blekinge i stressen att testa motorn satt den fel.. sen nu hade den inte suttit kvar felaktigt utan glidit lite därav dom dåliga resultaten..
efter att nollat vev axeln ,satt fördelaren rätt slitit ut tändkablarna och placerat dom rätt.. lysnat efter ljuder efter gnista grund ställt fördelaren satte jag på locket.. trampa en gång på gasen vred på tändningen ..och motorn var igång och spann som en mätt katt..petade i ettan och skulle köra.. men handbromsen höll imot.. efter att kört ca 20 meter trampa jag på broms pedalen och bussen stanna snällt..
backade tillbaka. åkte och köpte en glasstårta till eftermiddags fikat.. en bra dag..
efter fikat hjälpte min gamla far mig att testa bromsarna.. jag hissa upp bilen hjul för hjul snurrade på och far bromsade genom att trycka på broms pedalen med sin käpp.. alla 4 fungerade bra.. så inget broms jobb behövdes.. i alla fall inte för stunden..
måndagen ägnades åt utflyckt på ön med föräldrarna.. dock inte i bussen då den fortfarande är avställd..
åkte tilll ett Rauk område där jag och mina föräldrar inte varit på länge i närheten av ljugarn 
efter en hel dag i solgasset var det trevligt att komma hem..tänkte jag skall kolla lite el funktioner..
enkelt uttryckt.. en broms ljus lampa lyser inte, liksom en parkerings ljuslampa..
fällde upp plast taket.. roligt... det bara sprätte upp när jag lossat 2 små remmar..

tyget är skitigt men helt till taket..

bussen känns mycket rymligt och ljus med taket uppfällt . när man sen fäller ner det e det tråkigt då man inte kan stå raklång längre..
demonterade även det främre reserv hjulet, men fästet som är lite böjt ville inte lossa.och om sanningen skall fram gjorde jag inte så stor ansats..
städade ur bussen , gamla dynor gardiner filtar fårfäll en burk chiliconkarne från -79 och div annat åkte ut..
efter att parkerat bussen och låst den demonterade jag den andra ytterspegeln då den nu är i mycket sämre skick än den jag fixa de innan..
kommer även att fixa en ny radio till bussen då den har minnst 6 st gamla högtalare och en antenn men ingen popplåda..
nästa gång när jag besöker bussen kommer jag försöka mig på att besiktiga den.. den kommer iofs att få en del 2:or pga. rost.. men det vet jag ju redan.. har massor av fler bilder men e för trött att posta dom..
men det var en bra buss helg..!!
/ michael
Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(