1

Hej i sommarvärmen!
Försöker att hjälpa min kära Syster med sin campingbuss som trilskas med att inte starta ibland.
Bilen ifråga är en Transporter 1982 med luftkyld Cv motor 51Kw. (Insprutning)
Igår gick det inte ens att rulla igång den.
Imorse startade den på första försöket med startmotorn.....

Har provat att byta följande:
Tändstift
Tändkablar
Rotor
Fördelarlock
Ovan delar var minst sagt dåliga. (Gamla)

Inte bytt brytare då jag inte vet avståndet samt hur man gör?
Inte troligt då bilen går mkt bra när den väl startar?

Hade tänkt att prova att byta tändspolen som nästa sak.
Jag tycker att gnistan är svag, svårt att se i solen!

2

Byt brytare och kondensator också, de grejerna är själva hjärtat i tändsystemet.
Brytaravståndet ska vara 0,4mm, när du justerat brytaren måste du ställa tändningen.
Svårt att förklara hur du ska byta och justera.
En verkstadshandbok är super att ha vid en sån här grej.
Googla eller sök på forat så kanske du hittar mer info.
Själva bytet av konding och brytare kan du använda dig av tex äldre volvo,saab instruktioner för tillvägagångssätt
Men jag rekommenderar en verkstadshandbok, kolla auktionssajterna det brukar finnas billiga där.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

3

Konstigt, halva texten på mitt första inlägg är inte med..... (ajfån postat inlägg)

Tar det igen.....


Biltemas tändspole? Passar den och i så fall vilken skall jag köpa?
Var får jag annars tag i en passande T-spole snabbt?

Kan det vara så att den inte får bränsle ibland?
Var sitter bränslepumpen?
Relä?
Kända glappkontakter/jordpunkter jag bör kolla?

Finns det någon i Boråsområdet som kan sträcka ut en hjälpande hand?  ICQ/ad
Pilsner och ersättning utgår givetvis..... Default/lol


Kan det vara brytarna då bilen går riktigt när den väl startar?
Kondensator? Var köper jag en sådan?
Har tyvärr inte tid att köpa en verkstadshandbok nu då bilen behöver köras typ nu......  ICQ/ag


Tack så länge!

/Kalle

4

Här hittar du lite info
http://boxerville.se/forum/viewforum.php?id=27

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Ok, en snabbfix. Öppna locket kolla på brytar kontaktens kontakter dra runt motorn för hand tills kontakterna är max öppna eller kolla på fördelarens kammar när toppen på kammen ligger emot kontaktens glidklack då ska brytaren vara öppen 0,4 mm ca en nagels tjocklek, ta inte på kontakterna med fingrar eller nåt annat med smuts/fett på.
Brytaren sitter med en liten spårskruv, lossa den litegrann sen trycker du botten på brytarkontakten tills den öppnar/stänger till måttet 0,4 skruva fast o provstarta.
Strunta i tändspolen innan du har fått alla de andra grejerna justerat 100%
OBS felinställd tändning kan göra så att motorn går varm kolvar smälta haveri med andra ord.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

6

Förresten är det ens brytare på den motorn?

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

7

Jepp, brytare.
Skall kolla 0,4 när jag får tid till det.
Hur skall tändningen stå?
Har googlat å sökt i forumet som en tok nu tycker jag.
Hittar inget matnyttigt tycker jag.
Hilfe Bitte....

8

http://www.type2.com/bartnik/dblrly.htm

Var får man tag i dessa?

/Kalle

9 Senaste redigerad av Gintonic (2014-07-23 21:48:49)

Uppdaterar så någon annan ev. kan få hjälp av min text/bilder

Idag startade bilen inte igen, hon rullade igång den senare.
Kört hem den till mig idag i e.m.

Kollat brytare, ser bra ut, mätt 0,4.

Letat jordfel m.m. ikväll.
Fixat/rengjort följande:
Jordflätan mellan motor/kaross. (här fanns det ärg)
3 jordningar under/vid insugets mitt. (här fanns det ärg)
Jordning vid dubbelrelät. (satt inte ens med kabelsko i karossen)
Denna bilens dubbelrelä står det  071 906 059A eller 0 332 514 125 på. (plasthölje)
Använt ovan nämda länk men inte kunnat konstatera fel nu på relä (intermitent i så fall)
Jordning vid vänster baklykta, någon "låda" som hör ihop med tändspolen?
Tagit loss dubbelrelät och rengjort kontaktstiften till detta (här fanns det ärg)
Rengjort alla spridarkontakter.
Rengjort kontakt till ECU
Rengjort kontakt tempgivare cylinder.
Rengjort kontakt kallstart ventil.
Rengjort kontakt till någon ventil som har luft till insuget att göra?
Rengjort kontakter/brytare "gasspjäll".


Här finns mycket info om Bosch L-Jetronic.

http://www.ratwell.com/mirror/potts/index.html

Nu hoppas jag bilhelvetet fungerar?  ICQ/ad

Undrar fortfarande var man köper ett dubbelrelä, konding samt om man kan använda Biltema tändspole till denna motorn?

/Kalle

Post's attachments

bild 2.JPG, 535.46 kb, 1632 x 1224
bild 2.JPG 535.46 kb, 281 downloads since 2014-07-23 

bild 3.JPG, 546.42 kb, 1632 x 1224
bild 3.JPG 546.42 kb, 280 downloads since 2014-07-23 

bild 3.JPG, 684.22 kb, 1632 x 1224
bild 3.JPG 684.22 kb, 277 downloads since 2014-07-23 

bild 4.JPG, 619.96 kb, 1632 x 1224
bild 4.JPG 619.96 kb, 268 downloads since 2014-07-23 

bild 5.JPG, 617.22 kb, 1632 x 1224
bild 5.JPG 617.22 kb, 223 downloads since 2014-07-23 

10

Några bilder till

/Kalle

Post's attachments

bild 1.JPG, 729.77 kb, 1632 x 1224
bild 1.JPG 729.77 kb, 269 downloads since 2014-07-23 

bild 2.JPG, 721.42 kb, 1632 x 1224
bild 2.JPG 721.42 kb, 253 downloads since 2014-07-23 

11

Angående att köpa dubbelreläet; googla på bosch-numret 0 332 514 125. Finns en hel del. Alternativt om mekonomen eller någon liknande kan fixa fram det, eller prata med en bosch-verkstad, de kan säkert hjälpa dig. Bosch lagerhåller reservdelar länge...

Pickup EH -76
1303 cab -78

12

Nu startar inte busshelvetet igen...

13

Varför kommer inte hela inläggen med näran postar med Ajfån?
Tar det igen då......
Bensin luktar det....
Hinner inte felsöka ingående nu.
Skiten startar säkert när jag kommer hem i e.m. igen?  ICQ/ad

/Kalle

14 Senaste redigerad av Gintonic (2014-07-24 15:23:24)

Provade att starta bussen när jag kom hem. Nä.
Bränslepumpen går i alla fall.
Har ingen utr. för att mäta bränsletrycket.
Tänkte, kanske prova att ta bort kabeln till kallstartsventilen?
Blir det för sur?
http://www.ratwell.com/mirror/potts/pic … ual027.jpg
Tog ett tag gnäggande på starten, å vipps rökmoln, å bilen hoppade igång.
Nu får hon prova någon dag utan kallstartsventilen inkopplad, kallt är det ju inte nu....  ICQ/ag
To be continued......

/Kalle

15

Uppdate
Bussen körs nu med kontakten till kallstartsventilen bortkopplad.
Fungerar.
Skall mäta upp sensorn som mäter temp. nästa gång bilen är hos mig.
/Kalle

16

Hej igen.
Vinterpysslat lite med bussen å konstaterat att motorn tyvärr behöver renoveras.
Dåligt/obefintligt komp ibland på 2 cylindrar på samma sida.
Letar nu efter motor eller någon som kanske vill/kan har tid att renovera befintlig motor?
Letar alltså efter en Cv motor 2 liters insprut.
Går det att använda motor med fögge å flytta över sprutet?
Jag har varken tid/ork att riva isär motorn då bussen inte är min.
Tips på motorenoverare mottages tacksamt också.
Tack så länge!

17

kolla i england på utbytes motor
För en renovering kan du kallt räkna med 15-20 kr
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

18

Tack för tipset PPRMicke.
Finns det någon i Sverige som renoverar motorn ifråga?
Skiljer väl inte mycket från typ1 motorn egentligen?

/Kalle

19

Någon som vet om GE motorn passar?
Samma infästningar? Balk?

/Kalle