1

Hej igen

Nu har jag avverkat de första tankarna med bussen i sänkt läge. Jag har ännu kvar att sänka bakvagnen, det kommer i helgen.

MEN... Jag känner mig lite avig inför komforten, nog visste jag att det skulle bli stötigare, men så mycket har jag inte sänkt och den är inte kortad heller. Utslagstoppen sitter kvar och dämparna är av originaltyp. Rätt ofta slår det i utslagsstoppen och det är okej, bättre än att hjulet tar i hjulhuset, men om det är på bekostnad av komforten får jag nog ta och omvärdera min åsikt.

Jag undrar därför vad för alternativ jag har att laborera med för att få en skönare ride?

Sänkspindlar (svider i lädret)
Andra dämpare, original borde ju inte bottna före utslagsstoppet, men kanske inte jobbar så effektivt i det spannet?
Vrida utslagsstoppen till ny position, då i kombination med andra dämpare?
Höja lite.

Jag åker 185/60-15 på original plåtfälg från femtiotalet. Jag har tänkt att laborera med höjden, men det blev så bra på första försöket att jag lät bli. Justeringen står på halva skalan på sänksatsen, där översta läget är originalhöjd. Kanske vågar man ta bort utslagsstoppen ändå? Bottnar kulbultarna före chassiet tar i marken?

Ska jag vara ärlig så kanske helgens resa upplevdes som extra stötig då bussen var fullastad med mustiga män och packning, den går bättre när jag åker själv, men jag skulle vilja optimera komforten.

Lite sköna funderingar emotses tacksamt!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

det är en del  jobb, men flytta upp framvagnen 40mm är väl det näst bästa efter sänkspindlar.

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

3

Flytta upp framvagn= orginalkomfort
Orginalprofil på däcken=orginalkomfort
Sänkspindlar=orginalkomfort

Sänksats=sämre komfort
Lägre däcksprofil=sämre komfort

Du vet ju redan svaret själv, ja det kostar, inte minst arbete.
Men allt kan du göra själv, sen rotar du i däckshögen hos den lokala nasaren så hittar du gratisdäck med rätt profil.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

4

Jag sänkte min buss fram med sänksats på både övre o undre röret. Sänkte 7cm fram. Sänkte ett yttre splines bak Ca 6cm. Monterade Gasdämpare runt om. Däck 195/65-15. Helt underbar buss att åka i!!!!

Gasar till det rasar!

5 Senaste redigerad av Demian (2014-05-27 14:19:11)

Ja, det kan göra mycket att byta till nya dämpare. Bayarna har ganska långa bärarmar, jämfört med split. Sänker du såpass lite så att bärarmarna står i läge kl 3, så blir den teoretiskt sett mer gungig än originalhöjd.

Genomslagsgummit kan du kapa bort. Om du kör med dämpare i originallängd, så bottnar de före kulbultarna.

6

Nu vet jag inte vad du har för årsmodell på bussen men tyder det så att du har stora fembultsmönstret? Då skulle jag ha bytt till en splitt framvagn och flippat spindlarna , sjukt mycket bättre komfort

7

Jag skulle också slå ett slag för nya dämpare (gas!), för mig gjorde det stor skillnad. Gasdämparna nyper bättre än oljedämpare. Dessutom läste jag på lite om vilken slaglängd som var optimal för min nya höjd, jag upplevde det som ett "lyft" ICQ/ab

8

Tack för alla inflikningar. Det kan hjälpa att ha lite input ibland även om man tror sig veta svaret själv. Först och främst ska den ner i bak så att bussen står någorlunda i våg, men både idéerna om gasdämpare och bortkapade genomslagsgummin är intressanta faktorer att laborera med INNAN man ger sig på de mer krävande manövrarna med droppspindlar, uppflyttad framvagn eller ledbultsframvagn. Ännu återstår också att hitta någon som vill göra en riktig hjulinställning också, hur jag än laborerar blir det inte bra. Den har, i alla år jag ägt den, dragit mer eller mindre åt höger...

Av de olika alternativen verkar det nästan lättare att plocka ut tusenlapparna från kontot och kasta upp det som behövs för droppspindlar, snarare än att börja kapa i chassiet för att flytta upp framvagnen. Men det blir en senare fråga.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

9

Har nu för första gången verkligen utrett hur det ligger till med fjädringen i fram. Den är numer sänkt även bak och där är komforten en helt annan enligt passagerare. När jag böjer mig för att titta inunder så ser jag att den praktiskt taget ligger på genomslagsstoppen även helt olastad! Default/yikes

Detta vållar ju huvudbry, för höjden är ställd så högt det går för utfjädringsstoppen, jag vet inte hur jag skulle kunna höja om jag ville.

Likaledes så är jag ju "tvungen" att sänka mera om jag skulle vilja vrida stopparmarna. Det verkar som om man måste få till det så att fjädringen ligger i spänn mot utfjädringsstoppen, även om jag vrider stoppen.

Hur gör man? Tar man bort stoppen helt? Går de att ta bort utan att demontera bärarmar och spindlar? Vad slår i först på en vagn som i övrigt är original (med avseende på spindlar, kaross och stötdämpare) utan stoppen?

Känns på sätt och vis skönt att jag fått reda på problemet, men nu uppstår ju masa nya frågor.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

10

Jag har nu tittat under igen och kommit fram till att det borde vara görbart att kapa utfjädringsstoppen med allt på plats om man tar en bit ut, dvs där själva "konen" från stötdämpartornen slutar, men jag är lite nojig över det. Låter det sig göras utan bara vidare? Visst då kan jag höja lite till, för att få lite mer markfrigång, men hur blir det då med passagerare och packning?

Såklart inga frågor med raka svar, men är det någon här som åker sänkt med utfjädringsstoppen kvar och hur är då sänkningen gjord?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

11

Kapa bort dom.

Jag var väldigt orolig om det då jag sänkte min första buss. Jag svetsade dit nya genomslag osv.  Jag trodde att det skulle ta tvärstopp då hjulen åkte upp i hjulhusen. Men det visade sig inte hända någonting.

Kapar du bort dom så har du ju fortfarande två "genomslagsskydd" kvar. Dels då hjulen fjädrar upp i hjulhusen och dels då stötdämparna bottnar.

Men skaffa gasdämpare, sedan så justerar du sänksatsen så att hjulen eller stötdämparen inte bottnar då du kör med mycket last.  Har du ca 5cm mellan däck och hjulhus ska det inte vara nått problem.

12

Tack, väntade just på ett sånt svar, baserat på erfarenhet. Då åker kapen fram, kanske redan imorgon? Är trött på att skumpa runt nu och om jag händelsevis får flickvännen med mig i bussen vill jag inte att hennes bestående intryck ska vara en skumpig gång.


Dessa gasdämpare som nämns, något tips på detta? Tänkte jag skulle kolla på Biltema, men det finns väl ingen bil idag som har öglor både upptill och nertill? Därtill ska man hitta rätt slaglängd och det vore väl osannolikt, eller?

Et tredje "skydd" borde väl vara då kullederna bottnar, känns olustigt, men om dämparna tar först känns det ju säkrare. Hjulhusskav har jag redan på pickisen och det är främst vid stort rattutslag och det sker ju i låg hastighet, så de skav man kunnat höra har inte vållat något värre slitage så det är jag inte orolig för.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

13

Kapade bort genomslagsstoppen i helgen och vilken skön ride! Känner mig nästan lite skamsen över att jag inte kunnat lista ut det själv tidigare, men så är det å andra sidan ingen som ens nämner dem vid sänkning av bay. Har även ställt upp sänksatserna ett hack och justerat lite mer toe in för att få den lite mer lättstyrd. Men just hjulvinklar har jag lite svårt för, man vill ju inte att vagnen ska käka för mycket gummi heller. Monterade i helgen en bättre beg blinkersspak som inte åker tillbaks av sig själv!  ICQ/ae

Idag har jag dessutom tagit mig i kragen och ställt tändningen och det känns, med alla dessa småpyssel, som en helt annan vagn!  ICQ/ag

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

14

Härligt!  Kör du fortfarande med org dämpare då??

15

Ja än så länge. Provade att trycka ihop dem när jag kapade genomslagsstoppen, eftersom de ändå behövdes demonteras för att komma åt, och det finns gott om slag kvar hos dem tycker jag.

De är, ska nämnas, nytillverkade, men listade som original. Och just det att jag köpte dem härom året, gör att jag gärna kör på dem om det funkar bra. Känns inte som dämpningen är problemet idag.

Bussen upplevs nu som lite mer spårig än innan, men det har nog mer med hjulinställning att göra. Har ställt toe in efter ett ungefärligt hum om hur trögrattad den var innan. Har man för lite toe in, är det tungrattat, men man har definitivt inte så mycket slitage på hjulen, och omvänt gäller vid för mycket toe in. Skulle gärna reda ut detta i detalj nu, frågan är hur mycket pengar man är villig att lägga ner på att låta en professionell hjulinställare titta på saken, när bussen är sänkt, kapad och rostig. De är ju vana vid örton inställningar på moderna Audis, så en gammal buss kanske kommer undan lindrigt? Den drar fortfarande åt höger och jag kan bara dra slutsatsen att det är en caster/camberjustering, har labbat med styrstagen tillräckligt nu och kan inte de andra justeringarna. Tar gärna emot tips i detta.  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

16

Det går att göra någorlunda hjulinställning själv hemma. Googla, det finns massor av tips. Caster fram går väl inte att ställa. Camber, hjulens lutning mäter man med vattenpass på hjulsidan och justerar genom att vrida fästet vid kulbultarna.  Toe, hjulens plogande, mäts in med linor eller linjaler. Minns inte vilka värden. Men det vet säkert någon här.
Jag har lite jobbigt med gungig låg buss. Kanske borde prova gasdämpare Default/hmm

17

Ja vi får se om jag orkar ge mig hän på att justera spindellederna, vill inte veta hur ihoprostat det är. Jag har ju Bentley att stödja mig emot om jag skulle vilja få till det i den internetfria garagemiljön.  ICQ/ab

En del av problematiken är att hjulvinklarna, åtminstone toe in, varierar med hur ihop/utfjädrat hjulet är och att det är svårt att komma åt under en sänkt buss när den står på backen.

Har dock redan dragit slutsatsen att dragningstendenserna inte avhjälps med toe in-justering, däremot kan spårningskänslighet absolut påverkas av detta. Men jag är bara en glad amatör, kanske finns folk som fnyser åt mina slutsatser här nu.

Återkom gärna med hur du löser dämpningsfrågan om du får till det. Nyfiken på vilka delar man ska leta efter.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

18

VisbyNiclas skrev:

Caster fram går väl inte att ställa.

Det beror på hur man ser det. Du har ett märke vid övre kulbulten. Det ska peka framåt, eller max åt sidan. Om det står bakåt, så blir castern negativ och bussen blir extremt vinglig.

Det är väldigt många som missar det.

19

Demian skrev:
VisbyNiclas skrev:

Caster fram går väl inte att ställa.

Det beror på hur man ser det. Du har ett märke vid övre kulbulten. Det ska peka framåt, eller max åt sidan. Om det står bakåt, så blir castern negativ och bussen blir extremt vinglig.

Det är väldigt många som missar det.

Hm vart sitter märket på kulbulten och är det inte där man ställer cambern ?

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

20

Jo, det är samma bult som ställer cambern.  Men den är excentrisk.
Då märket är framåt har du i teorin positiv caster och noll camber. Står märket utåt har du noll caster och negativ camber. Står märket bakåt får du negativ caster och noll camber. Står märket inåt har du positiv camber och noll caster.
Viktigt är som sagt att inte ha negativ caster, så därför får aldrig märket peka bakåt eller snett bakåt.