Hej igen
Nu har jag avverkat de första tankarna med bussen i sänkt läge. Jag har ännu kvar att sänka bakvagnen, det kommer i helgen.
MEN... Jag känner mig lite avig inför komforten, nog visste jag att det skulle bli stötigare, men så mycket har jag inte sänkt och den är inte kortad heller. Utslagstoppen sitter kvar och dämparna är av originaltyp. Rätt ofta slår det i utslagsstoppen och det är okej, bättre än att hjulet tar i hjulhuset, men om det är på bekostnad av komforten får jag nog ta och omvärdera min åsikt.
Jag undrar därför vad för alternativ jag har att laborera med för att få en skönare ride?
Sänkspindlar (svider i lädret)
Andra dämpare, original borde ju inte bottna före utslagsstoppet, men kanske inte jobbar så effektivt i det spannet?
Vrida utslagsstoppen till ny position, då i kombination med andra dämpare?
Höja lite.
Jag åker 185/60-15 på original plåtfälg från femtiotalet. Jag har tänkt att laborera med höjden, men det blev så bra på första försöket att jag lät bli. Justeringen står på halva skalan på sänksatsen, där översta läget är originalhöjd. Kanske vågar man ta bort utslagsstoppen ändå? Bottnar kulbultarna före chassiet tar i marken?
Ska jag vara ärlig så kanske helgens resa upplevdes som extra stötig då bussen var fullastad med mustiga män och packning, den går bättre när jag åker själv, men jag skulle vilja optimera komforten.
Lite sköna funderingar emotses tacksamt!