Det finns växelströmsgeneratorer med inbyggd regulator, om du har en sådan är det inte konstigt om du inte hittar någon extern regulator/laddningsrelä.
Kan du fixa en bild?
Bosch växelströmsgenerator med extern regulator har följande anslutningar:
En kraftig anslutning för ringkabelsko, som heter B+, kopplas till batteriet, men i praktiken är denna ansluten till ingången på solenoiden och försörjer batteriet via den kraftiga "startkabeln".
Sedan finns det tre flatstiftsanslutningar som sitter i en rund plast- eller keramikgrej, dessa heter DF, D+ och D-. Dessa tre löper någorlunda parallellt till en rektangulär trepolig flatstiftskontakt som passar i regulatorn. D+ har en avgrening som kopplas till laddningslampan.
Om du har inbyggd regulator saknas DF och D-, där finns bara D+ som kopplas till kontrollampan.
Fast egentligen finns D-, det är godset i generatorn. Det skall finnas en M4 eller om det var M5 bult överst på generatorn som man kan jorda i, om man vill, och det vill man då det kan bli litet dålig kontakt mellan generatorns gods och resten av motorns gods.
Typ1 fick växelströmmare 1974-75 nån gång, misstänker att typ2 fick det ungefär samtidigt.
Typ2 har väl en standardgenerator som man finner i andra fabrikats bilar? Då den inte har kylfläkten på samma axel som i typ1, rätta mig om jag har fel, men det kan ju vara så att din buss fått en volvogenerator, vilket Gud förbjude, eller annan SEV eller boschgenerator någon gång...
Om din buss har haft ett förflutet som polisbuss kan den också ha en annan typ av generator, en kraftfullare variant.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."